- Hvis alle skal få, går vi konkurs

* Mer til Munch * Mer til skole og kollektivt * Alle virksomheter må kutte

- Hvis alle skal få, går vi konkurs

Finansbyråd Kristin Vinje og byrådsleder Stian Berger Røsland forteller om krevende forhandlinger på borgerlig side. FOTO: Foto: Julie Messel

Byrådet mener selv det er få overraskelser i neste års budsjett. Nødvendig for å ikke gå konkurs, sier byrådslederen.

Tekst:

Publisert:

RÅDHUSET: - Det er to ting som setter sterkt preg på budsjettet. Det ene er befolkningsveksten, det andre er kostnadene til pensjon, sier byrådsleder Stian Berger Røsland, om byrådets forslag til budsjett, som legges fram i dag, onsdag. 

To klasserom i uka

Begge deler gir dramatiske utgiftsøkninger for kommunen. De siste ti årene har kommunen vokst med 100.000 innbyggere, og for de neste ti er tallet forventet å øke med enda mer.

- Vi må bygge to klasserom i uka de neste fire årene, og etter det må vi bygge ett i året, sier Røsland.

For kommunen er det også en stor utfordring at den unge eldregenerasjonen nå er i ferd med å gå av med pensjon.

- Pensjonskostnadene våre øker med 13,5 prosent fra i fjor. Det er dramatisk. Totalt utgjør nå pensjonskostnader til tidligere ansatte 12 prosent av budsjettet. Til sammenlikning utgjorde det 8 prosent av totalen i 2008, sier byrådslederen.

Og økt befolkningsvekst krever store investeringer for kommunen. Nye skolebygg, nye sykehjem og en massiv utbygging av kollektivtrafikken er byrådets svar.

LES OGSÅ: Jubel på Løkka - bruker 60 millioner på å pusse opp Paulus kirke

Ekstrem oppussing

Og det er ikke småtteri det budsjetteres med til å bygge nytt. Byrådet omtaler selv skolesatsning som en «ekstrem oppussing», og viser til at det skal stå fem nye grunnskoler klare til skolestart neste år. I tillegg skal en rekke skoler utvides og ombygges. 

De nye skolene er Berg, Bjørnsletta, Gamle Løren, Sofienberg og Nordstrand. 

Neste år skal også det nye videregående-anlegget på Hersleb etableres i tett samarbeid med Universitetet og Naturhistorisk museum på Tøyen. 

LES OGSÅ:  - Ingen menneskerett å bo i Oslo

(Saken fortsetter under bildet)

BLIR VIDEREGÅENDE: Neste år settes arbeidet i gang med å gjenåpne Hersleb, denne gang som videregående skole. Arkivfoto

«Tvinges» til å reise kollektivt

Med massiv befolkningsvekst øker også behovet for mer og bedre samferdsel. Venstre får gjennomslag for sin fanesak i budsjettet når byrådet går inn for å «tvinge» flest mulig over på kollektivtransport.

Totalt skal 1,6 milliarder kroner brukes på å drifte kollektivtransporten i Oslo neste år - det er en økning på 59 millioner kroner i forhold til i år, noe som tilsvarer en økning også utover normal lønns- og prisvekst. 

LES OGSÅ: KOMMENTAR: «Ola Elvestuen, jeg trenger en forklaring»

- Vi ønsker at transportutfordringen med en voksende befolkning skal tas ut på kollektivtransport, og ikk at flere kjøre bil, sier byrådsleder Røsland. 

I tillegg til mer penger til drift, settes det av midler til å bygge nytt - også innen kollektivtransporten. Blant annet til videre utbygging av Lørenbanen, oppgradering av Østensjøbanen, plan for utbygging av trikkelinjene og innkjøp av nye trikker, bygging av ny trikketrasé i Bjørvika, planlegging av Fornebubanen, samt trikk til Tonsenhagen. 

LES OGSÅ: - Blått styre er det verste som kan skje for Sykkel-Oslo

(Saken fortsetter under bildet)

SKAL VEKK: De så kalte Italia-trikkene skal bort, og i neste års budsjett settes det av midler til å begynne arbeidet med å kjøpe nye trikker. Arkivfoto

Noen får svi

Men det koster å bygge for fremtiden, og noen må nødvendigvis kutte i sine budsjetter. I klartekst betyr det at nesten samtlige av kommunens tjenestesteder må kutte i sin daglige drift.

- Vi må ta fra dritftsbudsjettet for å finansiere investeringene. I utgangspunktet tar vi litt fra alle kommunens virksomheter, men vi har fredet utdanningssektoren og kollektivtransporten, sier Røsland.

LES OGSÅ: 100 milliner til Munch-museet - før flytting

- Rett i dass

Når byårdet legger fram budsjettet for neste år, legger de også fram en økonomiplan for de neste fire åra. Dette er en foreløpig budsjettering, der byrådets planer for åra som kommer står.

I fjor ble det i denne varslet et kutt på nær 250 millioner kroner for 2014. Dette tallet har imidlertid blitt modifisert i årets budsjett.

- Vi kutter 118 millioner kroner mindre enn fryktet i fjor, sier finansbyråd Kirstin Vinje.

Alt i alt inneholder ikke budsjettet store omveltninger for kommunen, men både Vinje og Røsland innrømmer at budsjettforhandlingene på borgerlig side har vært krevende.

- Budsjettet er kanskje ikke så spenstig, men det er trygt. Det er viktig for oss å ha en god økonomistyring. Om vi ikke har det er det de som trenger kommunens tjenester mest, det går mest utover, sier han.

- Hvis alle skulle fått det de vil ha, så hadde Oslo kommune gått konkurs, sier Røsland, som får hjelp av sin kollega Vinje til en mer folkelig forklaring på hvorfor de prioriterer som de gjør.

- Det hadde gått rett i dass, sier hun.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!