ANNONSE
Annonse

"Hvor lenge er det vanlig å ha samleie?"

HELÅRSTELEFON: – Vi har åpent 365 dager i året, og merker godt når andre helsetilbud er stengt, sier SUSS-leder Mette Hvalstad.

Når nøden er størst, er telefonen nærmest.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 02.04.2008 kl 09:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Spørsmålet i tittelen er bare ett av mange spørsmål som barn og unge stiller på SUSS-telefonen, Senteret for ungdomshelse, samliv og seksualitet. For livet byr på mange spørsmål og undringer: Er det mulig for jenta og få en orgasme under samleie? Kan man få p-piller selv om man ikke har fylt 16? Hvor henvender man seg for nytt skattekort? Og hvordan kan man ta fatt på ny sigarettstumping etter at nyttårforsettene forlengst er gått opp i røyk? Heldigvis finnes en rekke nummer hvor du kan få hjelp, mange av dem gratis. Hvert år får landets hjelpetelefoner mange hundre tusen oppringninger fra mer eller mindre fortvilte mennesker. Bare Kirkens SOS, Barn og unges kontakttelefon og Mental Helses Hjelpetelefon, som er blant landets største hjelpetelefoner, får om lag 300.000 henvendelser i året. Men ikke alle kjenner til tilbudene. Bare 40 prosent svarer for eksempel at de har hørt om Norge.no som en av flere nettsteder for å finne offentlig informasjon. Andelen som kjenner til den gratis informasjonstelefonen Norge.no tilbyr, er sannsynligvis enda lavere.

Norgesinfo

"Velkommen til Norge.no. Din veiviser i det offentlige", sier en litt monoton telefonsvarerstemme. Før en hyggeligere og mer personlig vestlending tar over. Navnet Norge.no kan gi assosiasjoner til turistinformasjon på nett, men er ment som en veiviser for brukere av offentlige tjenester.

– Du kan henvende deg til oss både på telefon, nettprat, e-post, SMS, brev og telefaks. Vi kan hjelpe med opplysninger om offentlige virksomheter, lover, regler, plikter og rettigheter, forteller rådgiver i Direktoratet for IKT og forvaltning, Kjell Olav Nordheim. Typiske områder folk lurer på, er folkeregister og flytting, forbrukerspørsmål og kontaktinformasjon til offentlige etater.

– Type henvendelser varier etter tid på året. På nyåret er det gjerne mange spørsmål om skattekort, årsavgift og kringkastingsavgift. Utover våren blir det gjerne mange spørsmål om selvangivelse, ferie, pass og visum, opplyser han. Norge.no hadde i fjor i overkant av 44.000 henvendelser, 23.000 av disse på telefon.

Suss og seksualitet

Mange har spørsmål langt utover ansvarsområdene for tørt byråkrati. En av instansene som svarer på andre typer henvendelser enn Norge.no kan hjelpe med, er Senteret for ungdomshelse, samliv og seksualitet og deres SUSS-telefon. SUSS-telefonen ble startet på initiativ fra Sosial- og helsedirektoratet i 1986, og ble utvidet med telefonen for seksuell helse ("SUSS-legen") i 1994.

– I starten kunne man ringe uansett alder og problemstilling. Etter hvert har vi fått et klarere definert område, og blitt mer en helsestasjon for ungdom, sier faglig leder i SUSS, Mette Hvalstad. Telefonens primærmålgruppe er ungdom mellom 16 og 26.

– Man kan si at gjennomsnittsinnringeren er en 17 år gammel jente som tror hun har brukt p-pillene feil. Men vi får alt fra korte, enkle spørsmål, til mer alvorlige saker som voldtekt og selvmord. Vi henviser videre til lege, psykolog og lokalt hjelpeapparat der det er nødvendig, forteller Hvalstad. Ungdommene som ringer inn er godt opplyst om tjenesten og hva den kan tilby, få stiller spørsmål som går utover SUSS-telefonens temaer.

– Mer generelle spørsmål om følelser og forelskelse retter de heller for eksempel Barn og unges kontakttelefon. Ellers benytter jo ungdom seg av tilbud som røyketelefonen og rustelefonen, sier hun. Høysesong for telefonen er sommertid og andre ferier.

– Vi har åpent 365 dager i året, og merker godt når andre helsetilbud er stengt og vi blir eneste sted å henvende seg for hjelp. SUSS' tilbud har endret seg i takt med teknologien de tyve årene det har eksistert.

– Vi startet med sikker web-tjeneste i 2000, og SMS-tjeneste i 2001. Nå fordeler henvendelsene seg med cirka en tredel på hver. Men vi tar gjerne imot flere telefoner, det er lettere å gi riktige svar når man kan ha en dialog, oppfordrer Hvalstad. Å ringe SUSS-telefonen er gratis, mens innringere til telefonen for seksuell helse betaler lokaltakst. Og baksidene ved et gratis telefontilbud eksisterer fremdeles.

– Vi har fortsatt noen som tulleringer. Men for oss har det aldri vært noe stort problem, mener Hvalstad. Et litt større problem er innringere utenfor målgruppen.

– Vi har hatt innringere som er godt over pensjonsalder. Kanskje hadde det vært på sin plass å opprette en telefon for seksualopplysning også for de som sliter med potensproblemer og overgangsalder?

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.