"Ikke akkurat platebransjens våte drøm"

BRENNER: – Jeg lever for å brenne, og har et brennende behov for å formidle noe viktig når jeg synger. Det er derfor jeg er så intens på scenen, forteller Tommy Tokyo (37).

Slik er han blitt omtalt. Men nå har Tommy Tokyo (37) signert superkontrakt med Warner.

Tekst:

Publisert:

– Jeg lever for å brenne, og har et brennende behov for å formidle noe viktig når jeg synger. Det er derfor jeg er så intens på scenen, forteller Tommy Tokyo (37).

Da han for to år siden debuterte med albumet "Octopusdrunk & Arms To Prove It", spilte Fredrikstad-artisten selv de fleste instrumentene, sang alle vokalene, produserte, og trykket på start- og stoppknappene under opptakene.

"Dette høres ut som en tidlig demo av en skikkelig bra plate," konkluderte en anmelder. Denne gang har Tommy Tokyo fått helt andre rammebetingelser: I tillegg til å skaffe seg et solid backingband – Starving For My Gravy – har han signert Norges første såkalte 360-graderskontrakt.

– Jeg hadde en jobb i industrien som jeg sa opp etter at kontrakten med Warner Music var undertegnet. I min alder er det begrenset hvor mange slike sjanser man kan få. Jeg valgte å hoppe i det.

"Idol-broilere"

– Det er tydelig at platebransjen begynner å bli lei av "Idol-broilere" og er på jakt etter originalt talent. Det er helt uvanlig for en norsk rockdebutant å få en så omfattende avtale, har musikkjounalist og Halden-rocker Tom Skjeklesæther uttalt til Fredrikstad Blad.

Det var for øvrig Skjeklesæther som i Klassekampen uttalte at Tommy Tokyo ikke akkurat var platebransjens våte drøm. Skjeklesæther var imidlertid ikke sen om å booke Tokyo til Down On The Farm og utrope ham til beste artist,

På egne premisser

360-gradersavtaler er spådd å bli det nye store i musikkbransjen. I USA har den mektige konsertpromotøren LiveNation betalt Madonna, U2 og Jay-Z astronomiske summer for å få rett til å gi ut platene deres, booke konsertturneene og dessuten ha inntekter av T-skjortesalg og annen merchandise.

Tommy Tokyos forskudd var kanskje ikke helt av samme størrelse – men premissene var bra nok til at han og bandet foretrakk 360-avtalen framfor de andre kontraktsmodellene som var til vurdering.

– Warner har gitt oss raust med studiotid, og det var veldig frigjørende å kunne lage et så gjennomarbeidet album, sier han om "Smear Your Smiles Back On", som er i butikkene 8. september.

Totalt til stede

I løpet av sommeren har festivalpublikum på Hove og Øya – blant andre – fått en forsmak på Tommy Tokyos musikalske univers.

De har møtt en artist som framfører sangene sine med en kraft noe i retning av David Byrne eller David Bowie på deres mest maniske, og enda mer kan han minne om Win Butler i Arcade Fire.

Visse assosiasjoner til American Gothic eller religiøs besettelse forsterkes av Tokyos utemmede fullskjegg og framtoning.

Få artister er så til de grader til stede i sin egen musikk. Tommy Tokyo gjør ikke dette her for å agere rockstjerne, han gjør det fordi han må.

– Etter konsertene føler jeg meg ganske pumpa og har helst lyst til å være for meg selv, tilkjennegir Tommy Lorang Ottosen, som han heter i privatlivet.

– Det ligger ikke for meg å sitte backstage og ta imot folk og prate med dem. Jeg har gitt alt jeg har å gi på scenen. Derfor er det bare én ting jeg har lyst til da, forteller han:

– Å komme meg hjem.

Annonse
Se bildet større

GIR ALT: – Det ligger ikke for meg å sitte backstage og ta imot folk og prate med dem. Jeg har gitt alt jeg har å gi på scenen.

Se bildet større

FORMIDLINGSBEHOV: Både live og på plate er Tommy Tokyo intenst til stede i musikken sin, her fra konserten under Øyafestivalen for noen uker siden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!