By:Larm

Ikke bare syngedame

Ikke bare syngedame

KONTROLL: For å få full kontroll over produktet, valgte Jenny Hval i Rockettothesky å produsere sin andre plate selv. (Foto: Trust Me Records)

Kvinnelige artister tar i økende grad kontroll over sine egne låter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.02.2009 kl 10:00

– Kvinnelige artister har tradisjonelt blitt oppfattet mer som "syngedamer" enn som ansvarlige og komponerende musikere, sier Anne H. Lorentzen, som nylig disputerte med doktoravhandlingen "Fra "syngedame" til produsent. Performativitet og musikalsk forfatterskap i det personlige prosjektstudioet".

– Arbeidsdelingen i studioet har tradisjonelt vært slik at "hun synger og han skrur lyd". Dette er nå i endring ved at kvinner i økende grad programmerer og produserer musikken sin selv, påpeker hun.

Bel Canto

Lorentzen fikk idéen til avhandlingen da hun leste et intervju med Anneli Drecker i Bel Canto, som ga uttrykk for at hun var lei av å ha en passiv rolle i produksjonen av gruppas plater, og at hun på neste plate ville være mer aktiv i programmering og spilling.

– Jeg oppfattet det som såpass oppsiktsvekkende at kvinner stod fram og erklærte at de nå ville produsere musikken sin selv, at jeg ønsket å skrive om det, forteller Lorentzen.

Samtidig ville jeg undersøke hvorfor kvinnelige artister oppfattes som "syngedamer", selv når de i større eller mindre grad produserer og programmerer musikken sin selv.

Mytebekjempelse

Fram til slutten av 1990-tallet var det bare noen få kvinnelige musikere som holdt på med programmering og produksjon, deriblant Anne Grete Preus og Gry Jannicke Jarlum.

– Siden årtusenskiftet har mange flere kommet til.

– Anja Garbarek, Kari Rueslåtten, Beate Lech, Anneli Drecker, Aggie Peterson, Annie, Mira Craig, Marit Larsen, Joanna Demker og Unni Wilhelmsen er alle eksempler på artister som i større eller mindre grad ser ut til å enten lage musikk i egne prosjektstudioer, eller ha tatt et mer direkte grep om produksjonsprosessen, forteller Lorentzen.

Ødelegger kred

Årsaken er blant annet et større fokus på det musikalske soundet.

– I mye populærmusikk har groove og sound blitt en minst like viktig faktor som tekst, melodi og formidling. Produsenten har fått mer prestisje. Dermed er det blitt viktigere å ta hånd om produksjonen og programmeringen selv.

– Myten om den passive syngedamen som lar andre styre, kan være ødeleggende for en artists kredibilitet. Å produsere musikken sin selv, er å ta et oppgjør med den myten, mener hun.

En annen grunn til at flere kvinner inntar miksepulten, er enklere tilgang til produksjonsteknologi.

– Det er blitt mye lettere å produsere sin egen musikk, de fleste har jo en Mac, sier Marit Karlsen som driver plateselskapet Trust Me Records.

– Min artist Jenny Hval gjorde det på sin siste plate. På debutalbumet ble prosessen styrt i studio med produsent, på andreplata har hun gjort alt selv, utenom å mikse, fortsetter hun.

Stereotypier

Karlsen har selv opplevd at musikkbransjen er kjønnskonservativ og mannsdominert.

– Jeg er en av toppen ti kvinner i verden som driver plateselskap, og har alltid følt meg litt som en minoritet. Det er alltid menn overalt, og selv om de fleste er ålreite, møter jeg jevnlig både nedlatende kommentarer og direkte mannssjåvinisme, sier Karlsen.

Hun mener kvinner ofte nedvurderes.

– Det er mye nedarvede holdninger som går på at kvinner er litt dårligere enn menn på alle områder – litt dårligere til å drive plateselskap, litt dårligere til å produsere musikk, litt dårligere til å spille og så videre. At studioteknologien er blitt tilgjengelig for alle, har nok gjort det lettere for en del kvinnelige artister å forløse sine drømmer om å skape musikk.

Stor fallhøyde

Lorentzen håper flere kvinner skaffer seg flere bein å stå på.

– Selv mener jeg alle musikalske roller er like viktig, og tror "syngedamejobben" er langt mer krevende enn mange forestiller seg. Men du blir straks mer sårbar som sanger og artist dersom det å synge og skrive låter er det eneste du kan gjøre.

– Fallhøyden i popbransjen er stor, og som artist kan du fort ende opp med et relativt kort karriereforløp, påpeker hun.

– Derfor håper jeg at trenden med at kvinner inntar flere posisjoner i musikklivet, vil fortsette.

Annonse
Se bildet større

KOMPETENT: Marit Larsen nevnes i Lorentzens avhandling som en av artistene som har lært seg å programmere og produsere. (Foto: EMI)

Se bildet større

UTROLIG: – I tillegg til å synge, programmerer jeg også live. Men jeg har fått høre at enkelte ikke tror det er meg som gjør det. Jeg blir bare den derre "syngedama", har Beate Lech uttalt til magasinet Musikk Kultur. (Foto: Egil Hansen)

Se bildet større

SELVGJORT: Mira Craig har både produsert de to albumene sine, skrevet låtene, designet platecoveret, sydd og heklet artistklærne, koreografert danseinnslagene til musikkvideoen og startet eget plateselskap.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!