ANNONSE
Annonse

Ikke elektrisk ennå

TOYOTA: Elbilkonsept fra en produsent som er verdensledende på hybride biler.

De elektriske bilene befinner seg fortsatt på forsøksstadiet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Det er populært å snakke om elektriske biler. Man blir litt mer grønn på fingrene av det, og selv bilanalytikerne tror på massesalg av elbiler i fremtiden.

Men fremtiden synes fortsatt å være langt unna. For selv om hele kjelleren på digre Cobo Hall i Detroit var fylt opp med kjørbare nullutslippsbiler under årets første internasjonale bilutstilling, og hovedhallen hadde sin egen Electric Avenue, minnet det hele mest om en lekepark for store gutter.

Smått eller raskt

Med få hederlige unntak handler elektriske biler fortsatt om små tosetere for bruk i nærmiljøet eller superraske sportsbiler til svimlende priser.

For folk flest bygges det knapt elektriske biler, og ytterst få befinner seg nærmere produksjon enn tegnebrettet.

Amerikanske Tesla, japanske Nissan og kinesiske BYD har så langt de eneste reelle eldrevne familiebilene på vei mot produksjon.

Om et års tid setter Tesla Modell S (fem + to seter) i produksjon med en pris som starter rett under 50.000 dollar, batteripakke inkludert.

Det interessante med Tesla er at de har produsert avanserte elbiler en stund, og vet hva de snakker om. 15 Teslaer ruller allerede i Norge.

Vi har skrevet om Chevrolet Volt/Opel Ampera mange ganger. Men dette er ingen ren elbil, men elbil med hjelpemotor som starter strømproduksjon når batteriene går tomme.

Jo lengre man kjører med denne bilen, jo mindre miljøvennlig blir den. Men teknologien opphever i det minste elbilens største ulempe, som er begrenset rekkevidde.

20 år forsinket

I kjelleren på Cobo Hall hadde man også i år rigget til en løype dekket av kunstige bygde jordvoller og plantede trær.

Skog luktet det i det vi vred om nøkkelen på en Mercedes B-klasse med elmotor, brenselcelleteknologi i gulvet og hydrogentanker bak. Totalt sett et av de mest interessante miljøbilprosjektene for tiden.

Mercedes skal kjøre forsøk med ti slike biler i Norge fra 2011. Men de kommer tidligst i kommersielt salg i 2015, og ingen tør foreløpig å snakke om pris. Prosjektet er allerede 20 år forsinket.

Norske Think var igjen på plass i Cobo Hall, åtte år etter introduksjonen av nåværende modell samme sted.

Nå har Think besluttet å satse 43,5 millioner dollar (250 millioner kroner) i produksjonsfasiliteter i delstaten Indiana, slik at Think kan introduseres i USA i 2011.

Fabrikkens kapasitet oppgis til 20.000 biler i året. Vi håper virkelig Think tar seg bryet med å skru kundebilene bedre sammen enn den de lot pressen kjøre i Detroit.

Lang vei

David Champion i forbrukermagasinet Consumer Reports oppsummerte det hele ganske treffende under bilmessen:

— Da verden skiftet fra å kjøre hest og vogn til å kjøre bil, var det fordi det gjorde transporten enklere. Å skifte til elektrisk bil er ikke enklere. Du kan sette deg i en vanlig bil å kjøre fra Detroit til Alaska, fylle tanken igjen og kjøre nye 500 kilometer.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.