Prøvekjørt: Skoda Octavia fra 1959

– Ikke ESP, sier du?

– Ikke ESP, sier du?

GAMMEL MØTER NY: Nesten 50 år skiller disse to bilene. Utviklingen har rast framover på disse årene.

Når man kjører bil fra 1959 er det viktig å huske på at den, ja nettopp, er fra 1959.

Tekst:

Publisert:

– Hold fast! Dette kan umulig gå bra.

I et øyeblikk av overmot – i cirka 50 km/t – kastet vi oss inn i svingen samtidig som bilen i løpet av noen tideler av et sekund skiftet fra stabil kurs med styredødgang tilsvarende en halv omdreining på det digre rattet, til sterk overstyring og halelogring.

Det hugg i bremsene og det ene bakhjulet var i ferd med å forlate asfalten vertikalt før vi fikk kontroll over farkosten.

Tar for gitt

Derfor ble møtet med førsteutgaven av Skoda Octavia en heller selsom opplevelse. Den minnet oss om hvor støysvake, komfortable, raske, miljøvennlige, økonomiske og moderne bilene er blitt.

I hverdagen tenker vi ikke så nøye over hva som har skjedd med vår mobilitet de siste 50 årene. Vi tar for gitt at kjøretøyet alltid starter og bringer oss dit vi skal på en sikker måte.

Skoda Octavia fra 1959 hadde naturligvis ingen servostyring eller ditto bremser. Ingen skivebremser, ingen kollisjonsputer og intet sikkerhetsbelte. Setene kunne knapt nok reguleres, rattet krevde manns kraft, og elektrisk drevne vinduer eksisterte stort sett bare i Amerika.

– En utflukt fra Oslo til Trondheim i denne doningen må nærme seg en prestasjon, repliserte min kollega. Han prøvde å holde seg fast i et sikkerhetsbelte Volvo hadde oppfunnet, men ingen andre tatt i bruk.

Innsats for sikkerhet

Plutselig gikk det også opp for oss hvor stor innsats også bilindustrien og dens underleverandører faktisk har gjort for å gi oss tryggere trafikk.

Bare i Norge er dødsulykkestallet senket fra 560 i 1970 til omtrent det halve i år. Samtidig har folketallet i samme periode vokst med snaut 900.000, og biltettheten tredoblet seg fra 0,9 millioner til snaut 2,8 millioner denne høsten.

Skoda Octavia fra 1951 kjørte man seg enkelt i hjel med. I nye Octavia – og andre moderne biler – kommer man så godt som uskadet fra frontalkrasj i 70 km/t med bilbeltet på.

Så lurer du kanskje på hvorfor vi landet på akkurat Skoda Octavia som eksempel?

Ikke alle vet at Skoda Octavia faktisk er en av de lengstlevende bilmodellene i Europa. Bare slått med to år av Fiat 500.

Den ble etter frigivelsen av bilsalget høsten 1960 også en av bestselgerne her i landet – på samme måte som Octavia var blant bestselgerne i fjor. Historien gjentar seg.

Annonse
Se bildet større

PÅ VEI: Litt ustø, men komfortabel var i det minste første Octavia.

Se bildet større

50 ÅR SKILLER: Sett med 1960-tallets øyne stiller ny Octavia med alt man den gang drømte om.

Se bildet større

LITEN: Et kjent bilansikt på norske veier rett etter bilsalgs frigivelse høsten 1960.

Se bildet større

KRAFT NOK: Under 50 hester, men kraft nok til datidens krav.

Se bildet større

INGEN AIRBAG: Her er alt manuelt og rattet lever sitt eget liv. Men bevares så sjarmfullt.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!