– Ikke nødvendig med undergang

– Ikke nødvendig med undergang

– At undergangen ikke blir noe «must» i Stasjonsbyprosjektet er ikke noe problem, mener Nordre Akers bydelsutvalgsmedlem fra Venstre, Per Elling Braseth-Ellingsen.

– Ikke noe problem at undergangen ikke blir noe av – Jernbaneverket skal flytte perrongen mot Storo, sier Venstres Per Elling Braseth-Ellingsen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.03.2008 kl 10:39

GREFSEN: Per Elling Braseth-Ellingsen (V), BU-nestlesder i Nordre Aker, er ikke enig med nestleder i Byutviklingskomiteen i at det er et stort problem at den foreslåtte undergangen i Stasjonsbyen, nå muligens ikke blir noe av.

Perrongen flyttes

– Selv om det ble flertall i komitébehandlingen for at ikke Stasjonsbyen «skal» – men kan – lage undergang eller overgang, og med støtte fra Venstre, er det relativt udramatisk. Vi vet at Jernbaneverket planlegger å flytte perrongen til samme sted som den eksisterende T-banestasjonen på Storo, sier bydelspolitikeren.

– Det betyr rundt 300 meter å gå til togstasjonen for de fremtidige Stasjonsby-beboerne. Det synes Venstre er en mye bedre løsning, enn den foreslåtte 200 meter lange undergangen med sving, som vi både anser som en trygghetsrisiko og veldig kostbar, og som muligens vil fordyre leilighetene til innbyggerne.

Overgang problematisk

I tillegg mener Venstre at en overgang også blir problematisk.

– Den vil eventuelt gå over hele fire skinnesett, og kanskje samtidig komme i konflikt med byantikvarens interesser i de gamle, vernede stasjonsbygningene, sier Braseth-Ellingsen, som ellers er relativt fornøyd med utviklingen av prosjektet.

Prosjektet blitt bedre

– I utgangspunktet synes ikke Venstre at Stasjonsbyen er et veldig bra prosjekt. Men vi har hatt fokus på endringer som nå er på plass. Blant annet er det nå flere barnehageavdelinger i stasjonsbyen enn opprinnelig forslag, utbyggers forpliktelse til å utbedre påvist øket støy som følge av prosjektet er på plass, byggehøydene har gått noe ned, og trafikkutfordringene vil bli ivaretatt i en egen reguleringsplan – siste del av utbyggingen kommer ikke opp før trafikken er regulert tilfredsstillende for området, sier Braseth-Ellingsen.

– Ap gikk for øvrig ikke med på å kutte høydene ytterligere, noe Venstre ønsket, sier Braseth-Ellingsen i fravær av leder av byutviklingskomiteen Ola Elvestuen.

Leilighetsfordeling

Når det gjelder Venstres støtte til kun delvis å gjennomføre bystyrets nye regler om leilighetsfordelinger, mener Venstre at Stasjonsbyen er et unntak med sine nesten 900 leiligheter.

– Hvis reglene skulle bli fulgt 100% for dette prosjektet, ville det blitt for mange store leiligheter på et avgrenset område, noe som ville gjort utbyggingen og området ensformig. Med den vedtatte leilighetsfordelingen blir det mer enn 250 leiligheter over 75 m2 i Stasjonsbyen. Det er et solid tilskudd av familieleiligheter i bydel Sagene, mener Braseth-Ellingsen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!