TEST: Skoda Superb stasjonsvogn

Imponerer med plass og paraply

Imponerer med plass og paraply

STOR: Med lengde på 4,84 meter er stasjonsvognen av Superb blant de største bilene i klassen.

I Skoda Superb stasjonsvogn imponerer plassen og paraplyen!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2009 kl 12:40

Skoda er ikke lenger noen vits, men samtidig heller ikke lenger noen utpreget rimelig bil. Likevel; når Superb i januar introduseres som stasjonsvogn i Norge, er en av neste års mulige storselgere på plass.

Sammenliknet med de viktigste konkurrentene, koster nyheten Skoda Superb stasjonsvogn omtrent det samme. Men utstyrspakkene er godt priset slik at en godt utstyrt Superb gir mye bil for pengene.

Dette er dessuten bilen hvor paraply følger med på kjøpet

— innebygd i venstre bakdør! Da Skoda lanserte dette på første generasjon Superb, kunne bare Rolls-Royce tilby samme løsning!

Hva slags bil snakker vi om?

Diger stasjonsvogn (4,84 meter lang) og en direkte konkurrent til bestselgerne i familiebil- og firmabilklassen. Dette må også være den ideelle drosjebilen.

Finish og opplevd kvalitet inne i bilen er nå på høyde med de beste i klassen. Skoda er for lengst blitt et høyst realistisk alternativ for dem som trenger mye plass.

Hvordan er den å kjøre?Bilen kjører helt greit, men har ikke like god styrerespons som Ford Mondeo, klassens aller morsomste å kjøre.

Hva har den under panseret?Superb kommer med flere motoralternativer: Tre bensinmotorer med effekt fra 125 til 260 hk, sistnevnte med 3,6 liters motorvolum og seks sylindere. Dieselmotorene yter fra 105 til 170 hk.

Hva gjør den spesiell?

Det digre bagasjerommet på hele 633 liter (og 1865 liter med baksetet lagt flatt). Ingen biler i denne klassen laster mer i volum enn Skoda Superb, selv ikke digre Ford Mondeo. Avhengig av motor kan Superb trekke opptil to tonn på tilhengerkroken.

Skoda Superb er en av få familiestore stasjonsvogner som tilbys med firehjulstrekk, men de mest prisgunstige 4x4-variantene kommer først mot slutten av 2010.

I likhet med de fleste andre biler fra VW-konsernet, kan også Skoda Superb skreddersys.

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle, men Skoda er ikke lenger noen lavprisbil.

Hvem passer den for?Dette er definitivt bilen for dem som trenger mye plass, og som samtidig ønsker å holde bilkostnadene på et forholdsvis nøkternt nivå.

Hva koster den?Prisen starter på 305.000 kroner (pluss frakt og leveringskostnader) med 105 hk dieselmotor. Rimeligste variant med 4x4 (bensinutgave med 160 hk) koster dessverre foreløpig fra 415.000 kroner.

Konkurrenter?Ford Mondeo, Toyota Avensis, VW Passat, Opel Insignia, Honda Accord, Renault Laguna og Peugeot 407 SW. Kanskje også Audi A4, Volvo V70 og Saab 9-5.

Annonse
Se bildet større

FLOTT: Mange vil oppfatte Superb som elegant inni.

Se bildet større

BAK RATTET: Tradisjonelt, som i alle VW-konsernets biler.

Se bildet større

STOR BEINPLASS: Her kan du virkelig strekke ut beina.

Se bildet større

MYE PLASS: Større bagasjerom finner du ikke hos noen av konkurrentene. Legg merke til at lastegulvet kan trekkes ut.

Se bildet større

GLASSTAK: Også Skoda tilbyr nå panorama glasstak.

Se bildet større

BAK: Flott baksete og ideelt til taxipassasjerer.

Se bildet større

LYD: Skoda har rappet løsningen fra Citroën om å la lyset i bagasjerommet også fungere som lommelykt.

Se bildet større

EGEN LOMME: Drenering om paraplyen skulle være våt.

Se bildet større

PARAPLYBILEN: Paraply i døren er blitt en spesialitet hos Skoda.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!