TEST: Skoda Yeti

Ingen avskyelighet

Ingen avskyelighet

HYTTEBILEN: Yeti tar seg godt fram både på asfalt og der asfalten slutter.

Skoda Yeti er langt bedre enn ryktet til skapningen den er oppkalt etter: Den avskyelige snømannen.

Tekst:

Publisert:

Applausen fra europeisk presse har ennå ikke lagt seg for Skoda Yeti. Så kraftig har ovasjonene vært at de har gitt gjenklang helt til Wolfsburg hvor Skodas eier, Volkswagen, har sitt hovedkontor.

Skodas framgang er tross alt ikke bare positivt.

Mest for pengene

For Skodas biler er nå blitt så bra at de truer VW ved å gi mer bil for pengene

— om vi holder det statusmessige utenfor.

Og best av dem alle fra Tsjekkia er altså Yeti, en Golf-basert firehjulstrekker (leveres også uten 4 WD).

Bilen har alt som skal til for å bli en bestselger i Norge: SUV-liknende utseende med høy sittestilling, god framkommelighet med Haldex 4 firehjulstrekk, god innvendig plass på grunn av stor takhøyde, fleksibelt bagasjerom med flatt gulv og mulighet til å ta ut baksetet, store glassarealer

— og et omfattende utvalg av motorer å velge blant.

Dette er kortversjonen av historien om en bil som tar opp kampen mot "den avskyelige snømannen", for det er hva navnet skjuler bak fremmedordet.

Ikke avskyelig

Men Yeti er slett ikke avskyelige. De fleste vil fra først minutt oppleve den som en kjekk og lettkjørt bil, bra støydempet, godt plassutnyttet og med høy grad av kjørekomfort.

En hydraulisk bremseassistent gjør kjøring i bratt nedoverbakke på vinterføre til en lek, og bakkestartholderen hjelper deg lettere i gang i motbakkene.

Akkurat som erkekonkurrenten Toyota Urban Cruiser kommer Yeti som svar på ropet om en rimelig firehjulstrekker.

I prisklassen mellom 200.000 og 300.000 kroner har utbudet av slike vært dårlig, spesielt med dieselmotor. Faktisk har Suzuki SX4, Subaru Impreza og Skoda Octavia vært de eneste reelle alternativene.

Firehjulstrekkere i denne prisklassen kjøpes ofte av godt voksne, som ikke lenger gidder å forholde seg til dårlig brøytede hytteveier og snøkanten foran garasjen om morgenen, men som samtidig ikke vil betale prisen det koster å kjøpe en 100.000 kroner dyrere SUV.

Voksnes drøm?

Der Urban Cruiser prises fra rett over 260.000 kroner med firehjulsdrift, havner Yeti 40.000 kroner høyere.

Men samtidig er bilen betydelig større og får sannsynligvis broren Octavia som nærmeste konkurrent. De to bilene bygges i hovedsak over samme lest, men Yeti oppleves mer moderne

— og ikke minst tøffere.

Høyere sittestilling, kantet karosseri og mer glass å se ut gjennom gjør også Yeti lettere å lukeparkere.

Kanskje snakker vi om drømmebilen for dem med antydning til grått hår og lesebriller?

Med eller uten 4x4

Med firehjulstrekk starter Yeti rundt 300.000 kroner, utstyrt med 110 hk dieselmotor. Legg på 30.000 kroner og du har 140 hk under panseret.

Omtrent det samme koster bilen med 160 hk bensinmotor. Dessverre tilbys ikke Yeti i kombinasjon med 4x4 og automatgir.

For dem som klarer seg uten 4x4 begynner Yeti-prisen under 250.000 kroner med 105 hk bensinmotor. Denne kan også kombineres med syv trinns automatgir (DSG).

Vår mening om Skoda Yeti:

Bak rattet

8,0

Plass/bagasje

7,5

Komfort

8,0

På veien

8,0

I terrenget

6,0

Ytelser

8,5

Forbruk/CO2

7,0

Sikkerhet

9,0

Utstyr

9,0

Pris

8,5

Sum (100)

81,0

Skoda Yeti i tall:

Pris billigste

Ca 245.000 kr

L/B/H

4,22/1,79/1,69 m

Bagasjerom (VDA)

416 l

Motor

105-170 hk

Forbruk (EU)

Fra 0,53 l/mil

CO2-utslipp

Fra 139 g/km

Kollisjonsputer

7 stk

Antiskrens

Ja

2x4 WD

3 varianter

4x4 WD

4 varianter

Garanti

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

*Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Annonse
Se bildet større

PÅ TRE HJUL: Vi nærmer oss her grensen for hva Yeti makter.

Se bildet større

LØSE SETER: Med enkle grep fjernes setene bak.

Se bildet større

BAK RATTET: Tradisjonelt førermiljø.

Se bildet større

TAKLØSNING: Yeti kan leveres med ulike glasstak.

Se bildet større

FLATT: Bilen har flatt bagasjeromsgulv. Baksetene settes i individuell posisjon.

Se bildet større

TIL SMÅTING: Smart oppbevaringsrom ved rattet.

Se bildet større

PASSE LANG: Yeti er ikke større enn VW Golf utvendig, men betydelig rommeligere. Legg merke til takhøyden bak.

Se bildet større

GODT DRIV: Yeti gir mye kjøreglede.

Se bildet større

LETT Å LIKE: Yeti er en kjekk og lettkjørt bil, bra støydempet, godt plassutnyttet og med høy grad av kjørekomfort.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!