Ingen grunn til å frykte for Lofthus-bommens fremtid

Bussbommen på Mons Søviks plass. Det er ikke ulovlig å passere etter bussen, men fra 2019 vil det koste penger. Bussbommen fjernes ikke. Foto: Jan-Tore Egge / Wikimedia Commons

Plasseringen av 48 nye bomstasjoner i Oslo er vedtatt. Men noen plasseringer skaper usikkerhet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 08.01.2018 kl 13:39

LOFTHUS: 20. desember vedtok Oslo bystyre plasseringen av nye bomstasjoner i Oslo, som etter planen skal settes i drift fra 1. mars 2019. Fremskrittspartiet foreslo å forkaste alle planene om nye bomstasjoner i Oslo, men fikk kun sine egne fire stemmer.

Totalt kommer det 48 nye bomstasjoner (bomsnitt) i Oslo. I tillegg kommer det fem nye bomstasjoner i bygrensesnittet, plassert i nabokommunene: To nye bommer i Lørenskog, to i Oppegård og én i Ski.

Den nye indre ringen i Oslo («Ring 2 med armer») vil bestå av 39 nye bomstasjoner. Disse blir plassert i ytterkanten av Ring 2 og langs snittene mot Sinsen/Grefsen og Trosterud. I tillegg vil de 20 eksisterende bomsnittene bygges om for å kunne gjennomføre toveis innkreving.

Det er ventet at antall bilreiser som passerer bomringen vil øke fra 50 prosent i dag, til 76 prosent når de nye bomsnittene innføres.

Hva med bussbommen?

I oversikten over nye bomsnitt (se hele oversikten lenger ned på siden) står «Kildeveien ved bussbom», oppført. Dette er bussbommen på Mons Søviks plass, mellom Frennings vei på Lofthus, og Kildeveien på Årvoll-siden.

Google Maps.

Denne bommen hindrer snikkjøring mellom Lofthus og Disen i Nordre Aker, og Årvoll i Bydel Bjerke.

Men hva vil det si at det kommer en bomstasjon her? Skal det åpnes for gjennomkjøring igjen, spør en leser av Nordre Aker Budstikke. Han skriver blant annet:

– Vi som har bodd i dette strøket noen år husker godt tilbake til 70-tallet, da biltrafikken i byen hadde kommet opp på et så stort nivå at selv Sinsenkrysset ble overfylt. Folk begynte å lete etter alternativer, og ett av dem var å kjøre fra Årvoll, gjennom Lofthus/Grefsen/Kjelsås (eller motsatt vei). Det førte til enorme bilkøer to ganger i døgnet på veier som ikke var beregnet for denne trafikkmengden.

Vi kontakter lederen for Oslopakke 3-sekretariatet Terje Rognlien. Han svarer:

– Du kan berolige beboerne med at det ikke er aktuelt å fjerne bussbommen.

Lofthusbommen på Mons Søviks plass hindrer gjennomkjøring fra Nordre Aker – Lofthus- og Disen-siden – til Årvoll i Bydel Bjerke. Slik vil det fortsatt være. Men snikere vil måtte betale. Foto: GOOGLE MAPS

I beskrivelsen av bomplasseringen står det:

«Det er forslått en bomstasjon i Kildeveien, der det i dag er en bussbom, slik det er foreslått i Strømsveien, hvor det også er en bussbom. Veiene er ikke skiltet gjennomkjøring forbudt, og det er ikke forbudt for privatbiler å passere bussbommen når den er åpen. Bomstasjon foreslås for at det ikke skal bli et hull i bomringen.»

Fakta:

Nye bomstasjoner, indre ring

  • Dronning Blancas vei, innerst i Frognerkilen
  • Apalveien, rett nordøst for krysset med Slemdalsveien
  • Suhms gate, rett sørøst for krysset med Apalveien
  • Blindernveien, vest for Teologisk fakultet
  • Sognsveien, nordvest for krysset med Nedre Ullevål
  • Tåsenveien, nord for kryss med Thulstrups gate
  • Kierschows gate, sørvest for adkomst til Nordre gravlund
  • Uelands gate, rett nord for Ring 2
  • Maridalsveien, rett nord for Ring 2
  • Adkomst Myhrens verksted
  • Sandakerveien, nord for Ring 2
  • Vogts gate, rett nord for Ring 2
  • Ole Bulls gate, rett nord for Ring 2
  • Fagerheimgata, rett nord-øst for Ring 2, nord-øst for krysset med Askergata
  • Fagerheimgata (del av arm mot Sinsen/Grefsen)
  • Rv 150 Ring 3, nord for Hans Nielsens Hauges gate
  • Rampe til Sinsenkrysset fra Hans Nielsens Hauges gate
  • Rampe fra Sinsenkrysset mot Hans Nielsens Hauges gate
  • Kildeveien (ved bussbom)
  • Jørgen Løvlands gate, syd for Rosenhoffgata
  • Trondheimsveien, syd for krysset med Rosenhoffgata
  • Hasleveien, rett øst for krysset med Trondheimsveien
  • Grenseveien, rett øst for Carl Berners plass
  • Økernveien, rett nord for krysset med Ensjøveien
  • Ensjøveien, øst for jernbaneundergangen
  • St. Halvards gate ved bussbom
  • Kværnerveien, øst for Kværnerveien 5
  • Dyvekes vei, ved Lodalen holdeplass
  • Konows gate, øst for krysset Mosseveien-Kongsveien
  • E6, på hovedløp pâ broa over Lodalen
  • På- og avkjøringsrampe for E6 i nordgående retning
  • Påkjøringsrampe fra Lodalen til E6-sør
  • E6, på hovedløp Svartdalstunnelen, nord for Ryenkrysset
  • Østensjøveien, vest for krysset Tvetenveien-Østensjøveien
  • Ring 3, øst for Teisenkrysset
  • Teisenveien, på sydsiden av E6 mellom E6 og Solkroken
  • Avkjøringsrampe fra E6 til Strømsveien
  • Smalvollveien, nord for krysset med Breivollveien
  • Ytre Ringvei, øst for rundkjøring ved Alna senter

En bomstasjon består av en portal eller galge til å henge opp utstyr for registrering og fotografering av passerende biler, samt teknisk infrastruktur.

Ber om utredning i Maridalsveien

I forkant av bystyrets behandling av de nye bomsnittene, gikk Høyres Eirik Lae Solberg ut i Nordre Aker Budstikke og Sagene Avis med en oppfordring om å gjøre endringer i plasseringen av bomstasjonen ved Maridalsveien og Ring 2. På grunn av enveiskjøring vil beboere nederst i veien måtte passere bomstasjonen uansett hvor de skal kjøre.

Nedre del av Maridalsveien, mellom mellom Gustav Jensens gate og Ring 2. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Solberg mente veien bør åpnes for toveistrafikk, slik at beboere i veien kan kjøre i retning Sagene uten å måtte betale bompenger. Sammen med Venstre fremmet Høyre et forslag om at det skulle utredes hvordan veien kan åpnes for toveistrafikk, uten at det øker trafikkbelastningen i veien.

Dette fikk partiene ikke bystyreflertallet med på. Byrådspartiene foreslo en endret ordlyd, og vedtaket ble til slutt:

«Byrådet bes vurdere hvordan Maridalsveien mellom Gustav Jensens gate og Ring 2 kan tilrettelegges slik at beboerne på strekningen ikke må kjøre gjennom bomringen for å komme ut.»

Høyre og Venstre foreslo også å arbeide for en løsning ved Maxbo på Sinsen (ved Sinsenkrysset), slik at man unngår at alle som kjører inn til butikken må betale bompenger. Dette forslaget var i forkant av bystyremøtet vurdert av Statens vegvesen som vanskelig å gjennomføre, begrunnet med trafikksikkerhet. Forslaget falt med Høyre, Venstre, Frp og KrFs stemmer.

Priser

Kilde: Oslo kommune

I vedtaket fra bystyret slutter Oslo kommune seg til følgende forutsetninger i takstsystemet:

  • Kjøretøy i takstgruppe 1 med avtale og elektronisk brikke får 20 prosent rabatt. Det gis ikke rabatt til kjøretøy i takstgruppe 2
  • Ladbare hybrid i takstgruppe 1 prises som normaltakst, mens ladbare tunge kjøretøy i takstgruppe 2 får samme takst som Euro VI
  • Takstene evalueres og evt. justeres etter ett til to års drift slik at gjennomsnittlig inntekt pr. passering på 13 kroner (2016) opprettholdes

Hele bystyrevedtaket:

Her er bystyrets vedtak fra 20.12.17 i sin helhet:

1. Oslo kommune slutter seg til plasseringen av 48 nye bomstasjoner i Oslo, to i Lørenskog kommune, to i Oppegård kommune og én i Ski kommune slik det fremkommer i forslaget fra Statens vegvesen.

2. Det bes om en vurdering av om det er teknisk er mulig at et begrenset antall kjøretøy knyttet til konkrete husstander i Oslo kommune ved fylkesgrensesnittene ved Skillebekk og i Enebakkveien på sikt kan få fritak i den bommen de ellers må betale i når de kjører hjemmefra og videre inn i Oslo.

3. Bomsnittene ved Rosenholm stasjon og Lørenskog stasjon kan påvirke bruken av innfartsparkeringene der. Bystyret understreker viktigheten av at tiltakene knyttet til bomring og innfartsparkering må virke sammen, og ikke mot hverandre. Det bes om at innfartsparkeringene på Rosenholm stasjon og Lørenskog stasjon gjøres tilgjengelig for trafikanter som kommer kjørende fra både Oslo og Akershus uten at de må passere angjeldende bomsnitt.

4. Bomstasjonen (BG6) som i byrådssaken er foreslått plassert i Solheimsvegen i Lørenskog kommune flyttes til Karihaugveien i Oslo kommune i tråd med forslaget fra Statens Vegvesen.

5. Byrådet bes vurdere hvordan Maridalsveien mellom Gustav Jensens gate og Ring 2 kan tilrettelegges slik at beboerne på strekningen ikke må kjøre gjennom bomringen for å komme ut.

6. Eksisterende bomstasjoner i Oslo bygges om for å tilpasses toveis innkreving slik det fremkommer av vedlegg 2.

7. Oslo kommune slutter seg til følgende forutsetninger i takstsystemet:
- Kjøretøy i takstgruppe 1 med avtale og elektronisk brikke får 20 prosent rabatt. Det gis ikke rabatt til kjøretøy i takstgruppe 2
- Ladbare hybrid i takstgruppe 1 prises som normaltakst, mens ladbare tunge kjøretøy i takstgruppe 2 får samme takst som Euro VI
- Takstene evalueres og evt. justeres etter ett til to års drift slik at gjennomsnittlig inntekt pr. passering på 13 kroner (2016) opprettholdes

8. Oslo kommune gir sin tilslutning til at arbeidet med etablering av nye bomstasjoner kan starte når nødvendige vedtak foreligger.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...