Inger (70) havnet midt i butikktyveri-drama

- Hvor trygt at butikkansatte prøver å stoppe tyvene?

Inger (70) havnet midt i butikktyveri-drama

 

Den voldelige tyven dyttet den ansatte på Inger Ganer (70), som selv gikk rett i bakken og ble skadet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.11.2013 kl 11:44

ULLEVÅL: En vanlig høstfredag på Trikkesløyfa på Ullevål: En mann går ut av KIWI-butikken uten å betale for varene. En butikkansatt går ut etter tyven for å stoppe ham.

Tyven er voldelig overfor den ansatte, og dytter henne bakover. Der står Inger Ganer (70), og som selv blir truffet av den butikkansatte så hardt at hun ramler i bakken, og skader høyre skulder, albue og kne.

Jeg har selvsagt anmeldt saken, og har fortsatt smerter etter skadene. Hendelsen har også skremt meg, sier Ganer.

Utrygt å følge etter

I etterkant har hun også begynt å undre seg over hvor trygt det egentlig er at butikkansatte går etter tyvene ut på gaten, og prøver å stoppe dem.

- Er det virkelig noe de har fått beskjed om å gjøre fra ledelsen? Denne tyven var voldelig, og hva vet man i forkant om tyven er bevæpnet med kniv eller andre våpen? spør Ganer.

Hun er veldig overrasket over at den butikkansatte ikke bare holdt seg i ro, og tilkalte vekter eller politi.

- Det kan jo, som i dette tilfellet, gå hardt utover kundene, når det kommer til slike sammenstøt mellom butikkansatt og tyv, sier Ganer.

Ingenting å utsette

Kiwi har etter hendelsen invitert Ganer til et møte, noe hun foreløpig har takket nei til. Men nå vurderer hun likevel å møte Kiwi.

Ganer har også i etterkant av hendelsen kontaktet Kiwis ledelse, for å få vite mer om retningslinjene til de ansatte ved tyverier.  Men KIWI ønsker ikke å offentliggjøre sikkerhetsrutinene til butikkjeden.

Samtidig skriver regionssjefen til Ganer at det ikke er noen ting å utsette på reaksjonen til den butikkansatte i dette tilfellet.

Klandrer ingen andre enn tyven

Avisen har også vært i kontakt med kommunikasjonsavdelingen til Kiwi. Kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin bekrefter at butikktyven ble forsøkt stoppet i det han forlot butikken, samt at den ansatte ble utsatt for vold og dyttet bakover, slik at hun igjen falt mot kunden.

- Det var ikke noe ved denne situasjonen som skulle tilsi tyvens angrep og reaksjonsmønster. Det er etter vårt syn ikke andre å klandre for denne hendelsen enn butikktyven, sier  kommunikasjonsrådgiver ved KIWI, Kristine Aakvaag Arvin.

Aakvaag Arvin opplyser videre at Kiwi-ledelsen er svært lei seg for at kunden ble skadelidende. De har også informert Ganer om at de selvfølgelig vil dekke egenandelen i hennes forsikringssak fra denne hendelsen.

Kiwi har ifølge Kristine Aakvaag Arvin klare retningslinjer for hvordan de ansatte skal handle overfor butikktyver.

De ansatte kurses i forhold til håndtering. Kursingen tar for seg blant annet det som omhandler den ansattes sikkerhet, konfliktdemping med mer. Alle butikktyverier blir politianmeldt ut ifra allmennpreventive hensyn, sier Aakvaag Arvin.  

Anbefaler ikke å følge etter

Oslo Handelsstandsforening kurser mange butikkansatte i sikkerhet - også de store kjedene. Sikkerhetsansvarlig Janne Holtet Westbye sier følgende om butikktyverier:

Ved butikktyveri er retningslinjene at den ansatte i første omgang henvender seg til tyven, ber om personalia for videre anmeldelse, men kun dersom det er «ro» rundt situasjonen.  Er tyven agressiv og ufin, så bør den ansatte be om assistanse fra politi eller vekter.

Holtet Westbye presiserer at hun kun uttaler seg på generelt grunnlag, da hun ikke kjenner til den omtalte hendelsen.

Har butikktyven passert betalingspunktet, og går videre ut av butikken, så anbefaler vi ikke å følge etter  tyven ute på gaten, eller prøve å pågripe tyven.  På den annen side, oppleves situasjonen helt rolig, så er det greit å tilsnakke tyven også utenfor butikken. Men samtidig viktig å ikke provosere tyven, sier Westbye.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!