Ipodernes bil- uten uttak for Ipod

Ipodernes bil- uten uttak for Ipod

DIGER: C3 Picasso er riktignok ikke like rommelig som Berlingo, men den byr på mer komfort.

Citroën C3 Picasso vil være Ipod-generasjonens bil. Men hvor er uttaket for Ipod-en...?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.09.2008 kl 12:15

Ved hjelp av Ipod Touch-liknende effekter forsøkte Citroën å gi inntrykk av at C3 Picasso, deres nye kompakte flerbruksbil, er kjøretøyet for Ipod-generasjonen. Men noe uttak for iPod var ikke å oppdrive i bilen...

Hva slags bil snakker vi om?

Liten flerbruksbil (MPV), men størst i klassen med lengde på 4,08 meter. Kun forhjulsdrift, ikke planlagt med 4x4.

Små flerbruksbiler (MPV) selger ikke spesielt bra i Norge, men desto bedre i Europa de siste fem årene.

Skjerpede krav til utslipp gjør at biltypen spås en lysende framtid fordi mange bilkunder tvinges av avgiftsmessige årsaker til å kjøpe seg ned en klasse.

Med C3 Picasso har Citroën på ingen måte oppfunnet kruttet på nytt og bilen kommer neppe til å skrive seg inn i historien som banebrytende. Den framstår først og fremst som en rimelig, praktisk og svært rommelig bruksbil som Citroën gjerne vil gjøre til klassens nye bestselger i Europa.

Fordi bilen ser mer påkostet ut enn den faktisk er, åpner det for bedre marginer for produsenten og forhandlerne. (Luft koster jo lite å produsere, men gir betydelig effekt på følelsen av opplevd plass).

C3 Picassos bakseteløsning minner til forveksling om løsningen i Toyota Yaris hvor seteryggen felles ned til flatt gulv med et håndgrep når først det doble gulvet i bagasjeavdelingen er på plass. Smart at ryggen på passasjersetet foran også kan foldes flatt.

Hvordan er den å kjøre?Det gjenstår å se. Sannsynligvis oppfører den seg som kombibilen C3 fordi teknikken i hovedsak er identisk, men med unntak av at noe høyere tyngdepunkt i Picasso gir med krenging. Men husk; dette er ingen sportsbil!

Hva har den under panseret?

C3 Picasso kommer i første omgang med fire motorvarianter, to drevet med bensin og to med dieselmotor. Sistnevnte med motorvolum på 1,6 liter yter enten 90 eller 109 hk – og brukes i en rekke bilmodeller fra Citroën, Peugeot, Ford, Volvo og Mazda.

Den største bensinmotoren (1,6 liter/120 hk) er utviklet sammen med BMW og finnes også i Mini. Svakeste bensinmotoren har 1,4 liters motorvolum og yter 95 hk. Laveste utslipp oppgis til 125 gram CO2/km.

Hva gjør den spesiell?Utseendet og den tredelte frontruta som gir bedre sikt/oversikt enn i konvensjonelle flerbruksbiler hvor A-stolpen (den mellom frontruta og fordørene) ofte skaper en ekkel og ganske farlig dødsone på skrå framover.

Hva er bilens svakheter?Så langt lite. Men det skal vi komme tilbake til etter å ha prøvekjørt den utpå nyåret. Det manglende Ipod-uttaket loves å være på plass når bilen kommer på veien.

Hvem passer den for?

Ifølge Citroën passer den for iPod/iPhone-generasjonen og 68-erne.

La oss utvide begrepet litt: C3 Picasso passer for alle som trenger plass og fleksibilitet, men som ikke ønsker å låne seg til fant – og heller ikke er opptatt av å kjøpe seg prestisje.

Hva koster den?Pris fortsatt ukjent, men – avhengig av motor og utstyr – bør C3 Picasso koste mellom 200.000 og 250.000 i 2009-kroner.

Når kommer den?Lanseres i Frankrike tidlig i 2009. Tidspunkt for introduksjon i Norge ikke bestemt. Trolig kommer den ikke før midtveis i året.

Konkurrenter?

Konkurrentene i denne klassen er fortsatt mange nok selv etter at Toyota Yaris Verso forsvant for et par år siden.

Tilbake står Skoda Roomster (fra 194.400 kroner), Opel Meriva (fra 204.700 kroner), Renault Grand Modus (fra 160.800 kroner), Nissan Note (fra 181.800 kroner), Ford Fusion (fra 187.300 kroner) – og et par spennende italienere som dessverre ikke importeres: Lancia Musa og Fiat Idea.

Citroën hevder at bilen ikke konkurrerer med den noe rommeligere Berlingo, men det gjør den naturligvis – og med Peugeot Partner og Renault Kangoo.

Annonse
Se bildet større

INTERIØRET: Legg merke til de sentermonterte instrumentene.

Se bildet større

DETALJER: Mer tradisjonell midtkonsoll.

Se bildet større

TREDELT RUTE: Den tredelte frontruten gir svært godt utsyn.

Se bildet større

MYE PLASS: Kort bil med digert bagasjerom.

Se bildet større

AC: Naturligvis leveres bilen med automatisk klimaanlegg.

Se bildet større

REGULERBART: Baksetene kan reguleres i lengeretningen.

Se bildet større

DIGITALT: All instrumentering foregår digitalt.

Se bildet større

IPOD: Citroën lover at når bilen kommer i salg er iPod-uttak på plass.

Se bildet større

MAGIC BOX: Denne bilen inneholder mer enn du aner.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!