Ja til å utvide veien, nei til gang- og sykkeltrasé

Ja til å utvide veien, nei til gang- og sykkeltrasé

John Martin Dervå og Jan Edvard Monsrud fra Sørbråten IL ber om bedre sikkerhet for alle brukergrupper langs Maridalsveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det mener Maridalen-entusiaster fra Sørbråten IL, som onsdag holdt den årlig aksjonen for bedre trafikksikkerhet langs Maridalsveien. Dette er Norges største utendørs treningsarena, mener de.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2016 kl 20:56

MARIDALEN: Det har allerede vært en lang aksjonsdag for maridalenfolket fra Sørbråten IL. For før de ankommer Låkeberget, med partytelt, bannere, bål og kaffe, så har allerede Maridalen skole og Maridalen barnehage fått besøk av initiativtagerne fra Sørbråten IL og politiet.

– Maridalen er et flott sted. Vi omtaler ofte dalen som «vår», men den er jo hele Oslos rekreasjonsområde og inngangsport til Marka. Trykket bare øker, noe vi beboere og det lokale idrettslaget merker og er opptatt av, sier Jan Ole Bjørnholt, i Sørbråten Idrettslag.

Se bildet større

Søbråten IL med andre års aksjon for trafikksikkerhet langs Maridalsveien, også i samarbeid med politiet. Fra venstre John Martin Dervå, Jan Ole Bjørnholt - begge fra IL-et, politiførstebetjent Johan Benitez, Jan Oseth og Jan Edvard Monsrud, to sistnevnte også fra IL-et. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Forebygging

For andre året på rad tar idrettslaget med flere initiativ til å forebygge skader og ulykker ved aktiv bruk av lys og refleks. Samt adferdsendring. Som tiltak på kort sikt.

I tillegg, på lengre sikt, er bedre treningsforhold og veiløsninger målsettingen. Dette arbeidet gjøres blant annet i samarbeid med Oslo kommune. Med mål om at Maridalen blir et så trygt og godt rekreasjonsområde for alle brukere - lokale og andre - som dalen bør være.

LES OGSÅ: Hvor mange tror du sykler i Maridalen i løpet av ett døgn? Her er svaret

Se bildet større

Maridalsveien er populær blant rulleskiløpere. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Trykket øker

– Kapasiteten er til tider sprengt, og ferdselen uforsvarlig med eksisterende veiløsninger. Med ytterligere 10.000 nye boenheter i nærområdet de kommende ti årene begynner situasjonen å bli prekær, fortsetter Bjørnholt. 

Bymiljøetaten har anbefalt en egen gang- og sykkeltrasé. Det mener aksjonsgruppa ikke er det mest hensiktsmessige.

LES OGSÅ: 11 år siden Oslo bystyre vedtok gang- og sykkelvei i Maridalen

– Utvid veien

– Det krever først tre meter skulder før selve traseen på tre meter. Altså seks meter beslaglagt grunn utenfor eksisterende vei. Med utvidelse av eksisterende vei, så vil man kunne veksle mellom østre og vestre side av utvidelsen, sier Bjørnholt videre.

Som mener at en 1,5 meter rød asfalt på hver veiskulder vil være forbeholdt myke trafikanter.

– Rulleskiløpere og syklister vil ikke komme til å bruke den tre meter traseen som bymiljøetaten har lagt opp til, tror Bjørnholt.

SLIK GIKK POLITIKONTROLLEN I MARIDALEN: Første bil ble avskiltet, i den tredje manglet førerkort

Se bildet større

Mange biler ble også stanset i kontrollen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Utendørs treningsarena

John Martin Dervå, også fra Sørbråten IL og Maridalen-beboer, fortsetter:

– Maridalsveien er jo Norges største utendørs treningsarena, og flott at så mange trener her.

– Vi ønsker å forebygge, men vi vil også fremover jobbe for den raskeste, billigste og det vi mener er den beste løsningen på bedre plass for alle langs veien, som nevnt utvidelse av veien. Og forslag som vi nå vil spille inn for lokalpolitikerene, og derfra videre inn mot Rådhuset, sier Dervå, og legger til at de også vil ha en aksjon på vårparten.

Se bildet større

Politiet var på plass på Låkeberget. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Overrasket av mørket

Og de har politiet med seg i Maridalen. Som stopper bilister for en sjekk. Men også rulleskiløpere og syklister uten refleksvest.

Rulleskiløper Petter Aasbø Hansen fra Nordberg er en som blir vinket inn til siden, og han får en refleksvest i gave fra aksjonsgruppa.

– Jeg ble rett og slett overrasket over hvor raskt det begynte å bli mørkt. Så passet bra å få på en vest her nå, sier han.

Se bildet større

Petter Aasbø Hansen fra Nordberg. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Han trener rundt tre ganger i uka.

– Dette er et glimrende tiltak av Sørbråten IL. Man hører for sjelden om hvor viktig det er å ha på refleks langs veien, sier han og feier avgårde med ny fin refleksvest.

– Alle må ta hensyn

Lars Morgan Oustorp er en av bilistene som blir vinket inn for en sjekk. Alt i orden hos Maridalen-beboeren.

– Dette er et kjempefint tiltak. Det som gjelder langs veien her er at alle må ta hensyn. Syklister og rulleskiløpere også, ikke bare bilistene. Det er ikke så rart man kan bli irritert av å ligge bak to-tre syklister i bredden, i 20 kilometer i timen i oppoverbakke, synes han.

Se bildet større

Lars Morgan Oustorp fra Maridalen, og politiførstebetjent Johan Benitez. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Men veldig flott at folk bruker området, men dele veien-oppfordringen gjelder for alle som ferdes langs veien her, legger han til.

Se bildet større

Gunnar Halvorsen sykler gjerne langs Maridalsveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Asfaltere grusveien

Gunnar Halvorsen kommer på sykkel, spreke 72 år, men glemte refleksvesten i dag.

– Blir jeg tatt inn for fartsovertredelse nå da, gliser han og stopper sykkelen ved politiet, og får refleksvesten dratt nedover øra.

– Dette er et flott tiltak. Når det er sagt, jeg er enig i at det å utvide veien er bedre løsning, enn egne sykkeltraseer. De kommer få til å bruke uansett. En annen løsning som jeg synes er god, er å asfaltere grusveien fra Brekke til Hammern. Da tror jeg flere sykler og bruker rulleski der i stedet for her langs Maridalsveien, sier han.

En annen godt voksen spreking ruller oppover bakken til Låkeberget, Ole Andras Øren.

– Et fint tiltak. Skumringen kom litt brått på i dag, sier han, og får også på seg refleksvest fra idrettslaget, før han ruller videre.

Se bildet større

Ole Andras Øren. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Politiet i barnehagen

Trude Tømte blir også vinket inn – med bil – til Låkeberget. Men hun er på hils med politiet, for bare noen timer tidligere har de vært på besøk med aksjonen i Maridalen Barnehage, hvor Trude er leder.

– Barna synes det var så spennende å få besøk av politiet. Det ble delt ut reflekser og et flott tiltak, sier hun og støtter IL'et i bredere vei, i stedenfor egne traseer.

Se bildet større

Trude Tømte fra Maridalen barnehage. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ønsker bredere vei

Så kommer Charlotte Kunz fra Nordberg rullende i fint driv opp bakken. Med refleksvest, og alt i orden. Men vi stopper henne likevel.

– Jeg er på rulleski i dag, men sykler egentlig mest. Og mye her i Maridalen. Jeg prøver også å passe på å ha på meg lyse treningsklær, sier hun.

Og fortsetter:

– Det er mye folk langs veien her. Hele Oslo bruker jo dette som treningsarena. Og mange stygge forbikjøring med bil innover her. Jeg er enig i at en bredere vei vil være en god løsning, fremover egne traseer til sykler og gående. Det vil vel være fare for mange konflikter hvis gående og joggende skal dele en rød asfaltstripe med sykliser og rulleskiløpere, tror Charlotte, som kanskje er dagens sprekeste.

For hun driver aktiv med triatlon.

– He, he. Ja, da må du ta med laget jeg er på da, et rent kvinnelag. Nemlig Team Arctic, forteller hun før hun gjør seg klar til å rulle hjem til Nordberg.

Se bildet større

Charlotte Kunz fra Nordberg. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ: Jenter - hvem har sagt at dette er greit - på rulleski i Maridalen?

Se bildet større

Politipatruljen fra Majorstuen vinket bilistene i Maridalen inn på Låkeberget. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse

Fakta Maridalen

Trafikkulykker i perioden 1996-2015

Maridalsveien fra Brekke og nordover.

  • Bilulykker: 32
  • Fotgjenger eller akende involvert: 2
  • MC-ulykke: 5
  • Sykkelulykke: 11

I tillegg kommer ikke-anmeldte forsinkringssaker.

Kilde: Statens Vegvesen

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!