- Jeg føler meg innmari utrygg, så jeg sykler som en kjerring

Syklister mener det haster å løse trafikkutfordringene i Oslo.

- Jeg føler meg innmari utrygg, så jeg sykler som en kjerring

UTÅLMODIG: leder i Syklistenes Landsforening, Torstein Bremset, etterlyser handlekraft hos politikerne. FOTO: Arkivfoto

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen håper sykkelbyen Oslo vil ha den samme utviklingen som kollektivtrafikken har hatt det siste tiåret, men syklistene er utålmodige.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.05.2013 kl 13:54

OSLO:   - Det er få andre samfunnsområder der det er så stor avstand mellom det som blir sagt og det som blir gjort, sier Torstein Bremset, leder i Syklistenes Landsforening Oslo-avdeling.

Han er ikke fornøyd med politikernes innsats når det gjelder tilrettelegging for syklister, og etterlyser handlekraft og gjennomføringsevne.

- Det største problemet er at byen fortsatt mangler et sammenhengende sykkelveinett, Selv om dette med et sammenhengende nett har vært hovedpoenget i alle sykkelplaner som har vært laget siden 1977.

Det andre store problemet er manglende tilrettelegging av kryss, mener Bremset.

- Det er nettopp i kryss at det er viktigst med god tilrettelegging, men sykkelfeltene forsvinner når de nærmer seg kryss. 

LES OGSÅ: «Hvordan våger du å sykle i Oslo-trafikken?»

Mangler sykkeldirektør

Bremset mener det har tatt alt for lang tid å ansette en ny sykkeldirektør. Stillingen er nå utlyst, nesten et år etter at den ble ledig. 

- Opprettelsen av et sykkelprosjekt, med en egen sykkeldirektør organisert utenfor Bymiljøetaten og direkte underlagt byrådet, har vært det mest vellykkede sykkelgrepet Oslo har tatt til nå. Utbyggingstakten ble tre-firedoblet i forhold til før. Derfor er det så synd at stillingen som direktør har blitt stående ubesatt et helt år, sier han. 

SYKLER DU I OSLO? FORTELL HVORDAN DU OPPLEVER OSLO-TRAFIKKEN HER!

Han peker likevel på visse forbedringer i sykkel-Oslo denne våren. Blant annet har kommunen vært tidlig ute med vårrengjøringen, noe han mener for mange kan forlenge sykkelsesongen med et par måneder .

- Det er heldigvis flere ting som har blitt bedre. Vårrengjøringen har vært bedre i år enn tidligere år. Kommunen kom i gang med å grovfeie sykkeltraseen så snart snøen gikk og sykkelfeltene var stort sett feid før 1. mai.

Bremset forteller også at Oslo-syklister kan glede seg over 7-8 kilometer mer med sykkelvei enn tidligere, blant annet i Haugerudområdet og langs Ring 2, fra Vogtsgate til Fjellgata.

LES OGSÅ: Nå kommer det sykkelfelt på Nordstrand

Vil ha flere syklister

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen forteller at sykkelprosjektet har gått sin gang uten sykkeldirektøren. Ifølge ham har ikke den ubesatte direktørstillingen vært avgjørende.  

- Det har ikke vært avgjørende for sykkelprosjektet, men det skal bli fint å få en ny direktør, sier han.

Byråden forteller at I tillegg til videre utbygging av hovedsykkelveinettet, jobbes det nå med en ny, bredere sykkelstrategi som skal ut på anbud og tas i bruk fra 2015.

- Poenget med den er at den må ha et bredere fokus enn hovedsykkelveinettet. For det dette handler om er hvilke løsninger vi trenger for å få en bredere del av befolkningen til å sykle og føle seg trygge.

Samferdselsbyråden mener mye av problemet med sykling i Oslo er nettopp det at mange føler seg utrygge, og særlig i forbindelse med kryss. Derfor jobbes det også med tiltak som skal sikre tryggheten til alle trafikkanter.

Flere bysykler i år

Det skal i løpet av 2013 settes opp enten røde sykkelbokser eller tilbaketrukkede stopplinjer ved 13 veikryss for at syklistene skal kommme først ut i kryssene. Politiet er i gang med å ta syklister som sykler på rødt, og kommunen gjør i samarbeid med dem en større innsats i å ta biler som er parkert i sykkelfeltene.

Også bysykkelordningen utvides med 2-300 sykler i 2013.

- Akkurat som vi de siste ti årene har gått fra å være en by med et veldig nedslitt kollektivsystem til å ha fått et veldig godt system, er det et mål at Oslo i løpet av de neste årene skal være og oppleves som en god sykkelby, sier byråden.

- Det er det ingen enkelttiltak som gjør, men summen av det som gjøres skal gi den effekten.

LES OGSÅ: - Beste sykkelnyheten på lenge

Føler seg utrygge

En av de som ikke føler seg trygg på sykkel i Oslo, er May Barsok.

Hun bor på Alexander Kjellands plass og sykler derfra, ned Uelandsgate og til sentrum. Også sykkelveien i Uelandsgate synes hun det er skummelt å bruke, fordi den ikke er tydelig nok, og etterlyser derfor bedre merking.

- Det er vanskelig å sykle i Oslo, for du blir stående mellom bilister og fotgjengere, forteller hun.

- Jeg pleier å sykle på fortauet, men de som går skal jo ikke vike for meg på sykkel. I fotgjengerfeltene går jeg av sykkelen fordi bilistene ikke egentlig trenger å stoppe for meg som er syklist.

- Jeg føler meg innmari utrygg, så jeg sykler som en kjerring. Det er helt utrolig at man kan bo i Oslo og ikke ha ordentlige sykkelveier, mener Barsok.

Også Trond Halbo fra Grünerløkka mener tilretteleggingen for syklister i Oslo er dårlig. Selv sykler han mest i østre del av sentrum.

- Det er mye hullete veier, man blir klemt mellom de forskjellige trafikkantene og det er generelt utrolig dårlig, sier Halbo, som forteller om da han selv var med i en nestenulykke på sykkelen.

- Jeg ble klemt mellom en trikk og en bil. Det var veldig lite hyggelig.

Siri Helle sykler mellom Oslo sentrum og Nedre Bekkelaget og det gjør hun uansett vær og vind, med regnjakka i bagasjen. Selv om hun synes det er fint å sykle i Oslo, er heller ikke hun fornøyd med tilretteleggingen i byen, og nevner Dronningensgate som en dårlig sykkeltrasé.

- Det er dårlig tilrettelagt og dårlig med kanter, sier hun.

LES OGSÅ: Bilist meide ned syklist i Sæter-krysset

Annonse
Se bildet større

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen ønsker Karlsen god bedring med skrubbsårene, men vil ikke bli med han på sykkeltur. FOTO: Arkivfoto

Se bildet større

- UTRYGT: May Barsok føler seg utrygg når hun sykler i Oslo. - Det er utrolig at man kan bo i Oslo og ikke ha ordentlige sykkelveier, sier hun FOTO: Foto: Trine Solberg

Se bildet større

DÅRLIG: Trond Halbo er ikke fornøyd med tilretteleggingen for syklister i Oslo. FOTO: Foto: Trine Solberg

Se bildet større

DÅRLIG: Siri Helle sykler mellom Nedre Bekkelaget og Oslo sentrum uansett vær, men synes tilretteleggingen er for dårlig. FOTO: Foto: Trine Solberg

Se bildet større

Mange syklister føler seg utrygge i Oslo-trafikken. Nå håper byrådet at ansettelsen av en ny sykkeldirektør skal få fortgang i utviklingen av Oslo som sykkelby. FOTO: Foto: Marte Kristiansen

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!