Audi runder 100 år

Jubilerer med ny modell

Jubilerer med ny modell

JUBILEUMSMODELL: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI S line

Audi runder denne måneden 100 år, men historien rommer langt mer enn dagens Audi.

Tekst:

Publisert:

Audi oppgir 16. juni som stiftelsesdag for bilmerket. Men historien er mer komplisert enn som så.

For Audis historie går egentlig tilbake til 14.november 1899 og har August Horch som fødselshjelper.

Selskapets første bil rullet ut på veien i Sachsen i 1901, men allerede i 1909 røk Horch uklar med de andre eierne av selskapet og måtte slutte.

Tapte i retten

Horch startet derfor et nytt bilselskap, men med omtrent samme navn som det opprinnelige: August Horch Automobil-Werke GmbH. Det likte eierne av det gamle selskapet dårlig, og Horch tapte den påfølgende rettsaken om navnet.

Men samarbeidspartner Franz Fikentschers glupe sønn kom til unnsetning der han satt og leste sin latinlekse.

For gutten kunne opplyse at horch på tysk er det samme som audi på latin, og dermed var floken løst

— navnet Audi skapt

— og selskapet fikk navnet Audi Automobil-Werke GmbH. Selskapet så dagens lys 25.april i 1910.

Krigsmateriell

I 1932 oppsto Auto Union med dagens fire karakteristiske ringer som firmalogo, for å minne om at selskapet tross alt var et resultat av samme års fusjonen mellom Audi, Horch, Wanderer og DKW.

Under påfølgende krig omstilte tyske myndigheter produksjonen til krigsmateriell, eksempelvis produserte Horch under navnet Auto Union pansrede kjøretøy. Oppryddingen etter krigen førte produksjonen til Ingolstadt i det som ble Vest-Tyskland.

I 1958 kjøpte Daimler-Benz 87 prosent av aksjene i Auto Union, og senere resten av selskapet, før de seks år senere solgte fabrikken i Ingolstadt og de fire merkene i Auto Union til Volkswagen.

Fordi VW forkastet DKW-navnet på grunn av dets nære link til totaktsmotorer, dukket Audi igjen opp som bilnavn mot slutten av 1960-årene.

Ny fusjon

En ny fusjon fant sted i 1969 da Auto Union gikk sammen med NSU.

NSU produserte små og raske biler med motoren bak, men de planla også større modeller med forhjulsdrift.

NSU Ro 80 med rotasjonsmotor (etter idé av Felix Wankel) var en slik, og litt etter utviklet de en ny bil som imidlertid aldri skulle bli noen NSU, men VW K70. Også regnet som forløperen til Passat.

Så fulgte avansert firehjulsdrift under navnet Quattro i 1980, og Audi startet en løpskarriere verden knapt har sett maken til. Ur-quattroen regnes som en av de viktigste rallybilene noensinne.

Audi representerte kremen av biler i VW-konsernets portefølje. Utover i 1990-årene startet kampen med BMW og Mercedes om en plass i solen som premium merke

— der selskapet hadde befunnet seg 70 år tidligere.

Audi er altså resultatet av en fusjon av fem selskapet og ikke

— som mange feilaktig tror

— et akronym for Auto Union Deutschland Ingolstadt, byen i Bayern der selskapet i dag har sitt hovedkvarter

— og et museum vel verd å besøke.

(Kilde: Audi, Wikipedia, BilNorge.no.)

Annonse
Se bildet større

STASBIL: Horch 855 fra 1939 - konkurrent til Mercedes 500/540K - var både eksklusiv og kostbar med pris på 22.000 riksmark. Toppfarten på 140 km/t kom fra åtte sylindere og 120 hk.

Se bildet større

RASK: Dette fartsmonsteret bygd av Auto Union i 1939 hadde 16 sylindere, 520 hk og toppfart på 250 km/t.

Se bildet større

FAMILIÆR: Mange husker denne DKW med putrende totakts motor på 34 hk fra 1955.

Se bildet større

TO HJUL: 1921 årgang sykkel med én hk hjelpemotor produsert av DKW. Toppfart 35 km/t og 0,18 liter i forbruk per mil.

Se bildet større

KONSEPT: Rosemeyer fra 2000 er kanskje Audis lekreste konsept med W16 motor, 630 hk, toppfart på 350 km/t - og forløper til Bugatti Veyron. Bak Steppenwolf fra samme årgang.

Se bildet større

UR-QUATTRO: En av verdens mest kjente rallybiler noensinne, og blant annet kjørt til mange seire av Michèle Mouton.

Se bildet større

WANKEL: NSU Ro 80 fra 1977 med 115 hk rotasjonsmotor og hele 1,6 liters bensinforbruk per mil. Men Ro 80 var virkelig en moderne bil da den kom i 1967.

Se bildet større

TØFF I TRYNET: Audis karakteristiske og ganske aggressive ansikt.

Se bildet større

JUBILEUMSKJERRE: Audi feirer med å introdusere Audi A5 Sportback

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!