Klassens beste kjøreegenskaper

Ka farsken, drops på hjul!

Ka farsken, drops på hjul!

Knapt noen småbil med lengde på 3,62 meter kjører så bra som Ka.

Ford skifter ut lille Ka med ny modell som kjører enda bedre enn forgjengeren. Men den ser ut som et glupsk sukkertøy og har verdens styggeste eksospotte!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.11.2008 kl 10:20

Etter 12 år og 1,4 millioner produserte enheter får Fords minste bil avløsning. Men mens originalen kun var en Ford, er nye Ka egentlig en Fiat Panda/Fiat 500. Ford trengte noen å dele kostnadene med. Små biler gir tross alt små fortjenester per bil.

Men det verken ser eller føler du bak rattet. Ford har også her klart å bygge inn sitt DNA i form av unik styrepresisjon og sikkert veigrep. Dette går på skinner for en bil som uttrykker mer tysk sportslighet enn fransk sofakomfort.

Hva slags bil snakker vi om?Småbil og kun med tre dører som bygges i Polen. Biler på denne størrelsen selges knapt i Norge, men mange tror trangere økonomiske tider – samt at de minste bilene stadig blir rommeligere og mer komfortable – vil gjøre dem mer attraktive. Bilklassen utgjør 1,2 prosent av det totale personbilsalget.

Hvordan er den å kjøre?Knapt noen småbil med lengde på 3,62 meter kjører så bra som Ka. Best i klassen på kjøreflyt og styrepresisjon Men små motorer gjør ikke Ka akkurat til noe fartsmonster.

Hva er under panseret?

Begge motorene kommer fra Fiat og du vil kjenne dem igjen fra Fiats modellprogram. Dieselmotoren brukes også av Opel i lille Corsa. Dette er motorprogrammet:

Effekt

1,2 l/69 hk (B)

1,3 l/75 hk (D)

Moment

102 Nm

145 Nm

Forbruk

0,51 l/mil

0,42 l/mil

CO2/km*

119 gram

112 gram

0-100 km/t

13,1 sek

13,1 sek

Toppfart

159 km/t

159 km/t

  • Dieselutgaven har naturligvis partikkelfilter i standardpakken.

    Hva gjør den spesiell?Designet. Dette er en bil mange vil snu seg etter i starten. Og den er grunnleggende forskjellig fra Fiat 500. Ford legger også opp til skreddersøm slik at du kan fabrikkstyle bilen etter ønske og lommebok.

Hva er bilens svakheter?

Har bilindustriens styggeste eksospotte på denne siden av tusenåret! Hvem sov i timen? Designdirektør Chris Bird? Her legger produsenten ned milliardbeløp i et fikst og fremtidsrettet design, så snubler man i eksospotta!

Ellers: Få fikse oppbevaringsrom til småting som ligger løst i bilen og heller ingen fiks løsning for å pakke sammen baksetet. Lav pris har vært viktigere for Ford.

Hvem passer den for?Alle som trenger en liten og lettkjørt bil med morsomt utseende.

Hva koster den?

Pris fra 134.800 kroner med bensinmotor hvilket er nær identisk med utgående Ka og vesentlig billigere enn halvbror Fiat 500. Pluss på rundt 20.000 kroner om du ønsker dieselmotor. Fikse felger og attraktivt utstyr gjør bilen tusenvis av kroner dyrere.

Dersom de nye bilavgiftene i statsbudsjettforslaget for 2009 vedtas, går avgiften på bensinutgaven ned med rundt 4300 kroner og på dieselutgaven med rundt 7400 kroner.

Konkurrenter?Alle andre småbiler. Disse er viktigst: Toyota Aygo, Fiat 500, Peugeot 107, Citroën C1 og Opel Agila.

Når i Norge?De første bilene kommer allerede nå i november, men salget starter først i januar. Ford har overraskende beskjedne salgsmål for Ka i 2009; kun 250 biler.

Annonse
Se bildet større

Glupsk front.

Se bildet større

Ny og gammel hekk.

Se bildet større

Moderne og ungdommelig interiør.

Se bildet større

Friskt design.

Se bildet større

Grusom eksospotte.

Se bildet større

Spenstig førermiljø.

Se bildet større

Sjekk emblemet på dashbordet.

Se bildet større

POPS: Ford Ka ser ut som et sukkertøy, men tyrkisk pepper er den ikke.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!