Her er Peugeot 3008:

Kan den ta av?

Kan den ta av?

Dette er Peugeot 3008.

Førerplassen på nye Peugeot 3008 henter inspirasjon fra cockpiten i et fly.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.01.2009 kl 16:20

Peugeots nye 3008 henter inspirasjon fra en rekke biltyper, med en frontrute som er dratt langt frem i strukturen, høy kjørestilling, 2-delt bakdør og dypt skårne bakruter.

Førerplassen henter inspirasjon fra cockpiten i et fly. Som ekstrautstyr kan du få et panorama glasstak med en flate på hele 1,6 m2.

Masse plass

Lasteplassen er fleksibel takket være nedfellbare bakseter og et bagasjeromsgulv som kan varieres i tre ulike posisjoner.

Seteryggen på passasjersetet foran kan også legges ned. Det gir et plant lastegulv som strekker seg fra bakdøren til instrumentpanelet. Lastevolumet tredobles da til 1604 liter.

Peugeot 3008 kommer med en brukbar smørbrødliste av standard- og ekstrautstyr. Dette inkluderer blant annet head-up display, distanseholder som overvåker avstanden til bilen foran, bakkeholder (Hill Holder), automatisk elektrisk parkeringsbrems og siste generasjons navigasjon og telematikk.

Treleddet styrestag

Peugeot 3008 vil i første omgang ikke bli levert med firhjulstrekk, men et hydraulisk stabiliseringssystem (Dynamic Roll System) og et Grip Control-program (antispinnsystem) lar føreren velge oppsett etter underlaget, noe som skal sikre god kjørekontroll.

Et vridningsstivt karosseri, store hjul og avansert hjuloppheng skal gi gode kjøreegenskaper.

For å oppnå mest mulig optimal rattvinkel er 3008 utstyrt med et treleddet styrestag (i stedet for toleddet). Dette gjør at rattvinkelen blir helt lik som på bilen den deler plattform med - Peugeot 308.

I standardutgaven finnes ESP med ASR (antispinn), bakkeholder, CDS (stabilitetskontroll), ABS (blokkeringsfrie bremser), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og EBA (nødbremseassistanse). Systemet kan stenges av, men aktiviseres når bilen passerer 50 km/t.

Under halvliteren

Det endelige motorutvalget ved lanseringen i Norge er ikke bestemt, men i løpet av 2009 kommer det seks forskjellige motorutgaver på markedet til Peugeot 3008.

Dette inkluderer dieselutgaven på 109 hk (80 kw) med 6-trinns manuell girkasse eller den elektronisk styrte manuelle girkassen (EMG). Sistnevnte skal gi et forbruk ved blandet kjøring på 0.49 liter per mil og et CO2-utslipp på 130 gram/km.

Det kommer også en ny 2,0 liter dieselmotor. Denne turbomotoren vil bli levert i 150 hk (110 kw) utgave med 6-trinns manuell girkasse, og 163 hk (120 kw) versjon med 6-trinns automatgirkasse av typen Porsche tiptronic.

Bensinversjonene vil i første omgang inkludere 1,6 l utgaver på 120 hk (88 kw) og 150 hk (110 kw). Den største av disse i kombinasjon med en ny 6-trinns girkasse. Senere i år vil en bensinutgave med 156 hk (115 kw) bli tilgjengelig.

Hybrid med firehjulsdrift

av 2011 vil det komme en hybridversjon av Peugeot 3008 med drift på alle fire hjul.

Forbrenningsmotoren (300 Nm) vil da drive forhjulene, og en el-motor (200 Nm) plassert under bagasjerommet, vil drive bakhjulene. Med totalt 200 hk tilgjengelig vil bilen oppnå et forbruk på 0,41 l pr mil, og slippe ut bare 109 g CO2/km.

Peugeot 3008 vil få sin verdenspremiere på den internasjonale bilmessen i Genève i starten av mars. Lansering i Norge vil bli til sommeren 2009. De norske prisene vil være klare til våren.

Annonse
Se bildet større

Glupsk grill er blitt Peugeots varemerke.

Se bildet større

Stor fleksibilitet gir mye plass.

Se bildet større

3008 kommer med mye utstyr som skal gi gode kjøreegenskaper.

Se bildet større

Panorama glasstak er ekstrautstyr.

Se bildet større

Hybrid med firehjulsdrift er ventet i 2011.

Se bildet større

Flott førermiljø.

Se bildet større

Setekomforten pleier å være god i franske biler.

Se bildet større

TAKE-OFF: Knappene på dashbordet kan minne om noe fra en cockpit.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!