Kan juletreet sende klassen på tur?

Andreklassinger fra Kjelsås skole representerer Oslo i nasjonal forskningskonkurranse.

Kan juletreet sende klassen på tur?

NYSGJERRIGE: Helle Øyvindsdatter, Erlend Magnus Homble, Vetle Smitt- Ingebretsen og Sigrid Thunes vet alt om juletrær og gale professorer.

Elever på Kjelsås skole har spurt julenissen hvorfor vi har juletre, og kvalifiserte seg dermed til finaleplass i nasjonal forskningskonkurranse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.05.2012 kl 15:42

KJELSÅS: - Hvis jeg skulle blitt forsker vil jeg aller helst vært gal professor, sier Erlend Magnus Homble.

Nordre Aker Budstikkes journalist får opplyst at yrkesvalgene for elevene i klasse 2c på Kjelsås skole til en viss grad er påvirket av deltagelsen i den nasjonale forskningskonkurransen Nysjerrigper.

Nå som finaleplassen er sikret, og ja, Kjelsås skole har allerede kommet til finalen to ganger tidligere, kan de puste lettet ut.

De er eneste Oslo-elevene i landet som har gått videre til finalen, og kjemper om førsteplassen mot 19 andre "forskere". Med prosjektet "Hvorfor har vi juletre?" konkurrerer de mot elever som vil finne ut av hvordan man kan unngå å gråte når man skjærer løk, hvorfor man klør og hva framsnakking er.

LES MER OM KJELSÅS-ELEVER SIN DELTAGELSE I NYSJERRIGPER HER!

Gale professorer

- Alle guttene vil være «gal professor» nå, sier Helle Øyvindsdatter Hellstad en smule oppgitt. Hun kunne selv tenke seg å være forsker etter deltagelsen i Årets Nysjerrigper.

- Det er gøy å spørre , og så var det gøy å se London-grana, sier Helle om prosjektet med tittelen «Hvorfor har vi juletre?

Erlend forteller om et av høydepunktene i det vel to måneders lange forskningsprosjektet, da de var innom det han forteller var en Zombie- kirkegård.

Jul eller død?

-Vi skulle se på et juletre, og det var på dagen altså, men det var skummelt, sier han.

- Hvis jeg skulle blitt forsker, ville jeg ikke ha forsket på jul og sånt. Jeg lurer på; hvordan er det å være død?

De andre henger seg på diskusjonen, som etter kort tid lir av det mer morbide og eksistensielle slaget.

-Jeg hadde en hare som jeg begravde i hagen sammen med en kosebamse. Jeg lurer på hva som har skjedd med den, undrer Helle som raskt kommer fram til følgende:

- Jeg vil ikke forske på døden. Det er ekkelt, sier hun.

-Da farfar døde hadde han på seg en kjole. Jeg lurer på hva som har skjedd med den nå, sier Sigrid Thunes som også er aktiv forsker.

 

Back to jula

Elevene har gått inn på internett, de har sendt brev til julenissen i Moss, snakket med folk på gata og lært en god del om juletreet og jula.

Det beste som har hendt dem i prosjektet?

- Å vite hva som skjer med juletreet når det blir gammelt, sier Erlend og forteller om brune kvaster..

- Også vet vi at juletreet er en tradisjon som kommer ifra Tyskland, slår Sigrid fast.

Nå må de spente elevene vente til midten av juni, for å høre om de kommer videre, og kanskje klatrer helt til topps. Førstepremien er nemlig en tredagers tur for klassen.

- Det hadde vært gøy, sier Vetle Smitt- Ingebretsen. Den stolte læreren Ingebjørg Bjorvand mener det er viktig for elevene å delta i slike forskningsprosjekter.

-Det skaper samhold i klassen, og er en fin måte å jobbe på, sier hun.

Innsamling av fakta, excel-kurs, research på internett, spørreskjemaer, tegninger og mye annet spennende har elevene fått erfare.

Annonse
Se bildet større

KAN VINNE: Denne gjengen har forsket på hvorfor vi har juletrær, noe de ikke trenger å tenke så mye på akkurat nå, i solvarmen på Kjelsås skole. FOTO: Foto: Anne Marie Huck Quaye

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!