Test: Audi A8 TDI mot BMW 730d

Kanslere i krig

Kanslere i krig

TOPP: Biler på øverste hylle.

Noen hundretall mennesker kan hvert år velge bil fra øverste hylle. Slik har de det bak rattet:

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.04.2009 kl 10:20

Ukens testbiler, Audi A8 TDI og BMW 730d befinner seg ikke bare høyt på prislista, men de befinner seg også i førstedivisjon når det gjelder komfort, kjøreglede og sikkerhet.

Kanskje er det urettferdig å sammenlikne en snart pensjonert Audi A8 med BMWs nesten nye 7-serie. BMW-en er proppet med siste generasjons elektronikk og påfunn som dekker behov du ikke ante du hadde.

Men A8-en holder seg godt, og snart er neste på generasjon på veien.

Cash is king

I et strata hvor penger spiller mindre rolle, handler bilkjøp ofte om å ha det siste og nyeste - og om å ha en doning som understreker at; "yes, I am an alpha male". Det dreier seg om eksponering og styrkedemonstrasjon i et samfunnslag der suksess måles i materielle verdier.

Å problematisere komfort og utstyr i denne klassen har ingen mening. Alt er på plass og ingen kjøper bilene i basisutgave, men utstyrer dem etter ønske og behov.

Ekstrautstyr under en kvart millionen på biler av dette kaliberet sladrer til omverdenen at du egentlig ikke har råd...

BMW 730d automat

Sammenliknet med forrige generasjon 7-serie har BMW denne gangen moderert uttrykksformen noe. Grillen er sintere, men totalinntrykket dempes av en noe snillere hekk.

BMWs nye 7-serie har det meste. Den har mest effekt og ytelse, den har vidvinkelkamera i snuta (det lanserte Toyota for flere år siden, men ikke mindre praktisk av den grunn!) og den har lavest utslipp i testen.

BMW-en har også de mest lekne kjøreegenskapene, mye på grunn av bakhjulsdrift, kontinuerlig styring av dempingen (som er standard på 730d), samt Integral Active Steering (bakhjulene styres motsatt vei av forhjulene for å øke veigrepet).

Ny bil til Jens?

BMWs største styrke ligger i kjøredynamikken. I Norge representerer S-klasse og A8 like mye prestisje, men ingen av dem henger med 7-serien i svingene.

Stabilitetsprogrammet tar deg naturligvis pent inn om det skulle gå for fort i svingene og ferdighetene ikke følger bilens yteevne.

Men de som mener å besitte kjørekunnskap over gjennomsnittet, kan jo bare slå av første trinn på stabilitetsprogrammet

— og bilen leker mer med ferdighetene dine.

7-serien er over fem meter lang, men den er like lett å ratte i bytrafikken som langt mindre biler. Så håper jeg du leser dette

— Jens

— der du nyter baksetet på din gamle 7-serie. Denne er hakket hvassere, så du kan trygt bestille en pansret en med en gang.

Audi A8

— 3,0 TDI quattro tiptronic

I regjeringskretser handler det om baksetet på Audi A8. Der har man det naturligvis utmerket, men denne bilen henger fortsatt med og kan gjerne nytes bak rattet.

Og på ett punkt vinner A8 klart: Den har firehjulstrekk! Det er en klar fordel i et land hvor det snør mye. Ikke det at BMWs 7-serie ikke kommer fram

— for det gjør den stort sett, men A8 gjør det enklere.

Selv om det er bratt, og snøen laver ned; du gir bare gass, og de 232 hestekreftene bringer deg dit du skal.

Ikke moderne nok

På tørr asfalt får derimot A8 problemer - selv med quattro. Understellet er rett og slett ikke moderne nok til å holde følge med BMWs nye rikmannsvåpen.

Nettopp firehjulsdriften har gjort A8 til en populær bil i flere miljøer i Norge. Dessuten oppleves ikke bilen prangende. Diskret luksus pakket i aluminium, skinn og edeltre passer fortsatt mange.

Testteamet har vanskeligheter med å finne noe negativt med A8-en. Svakheten avdekkes først når bilen sammenliknes med BMWs 7-serie

— da framstår den som det den er

— litt eldre.

Vår mening om testbilene:

Audi A8 TDI

BMW 730d

Bak rattet

8,0

10,0

Plass

7,5

8,0

Bagasje

7,0

7,0

Komfort

9,0

9,0

På veien

9,0

9,0

Ytelser

7,5

8,5

Forbruk/CO2

5,5

7,0

Sikkerhet

10,0

10,0

Utstyr

9,0

8,5

Pris

4,5

5,0

Sum (100)

77,0

82,0

Testbilene i tall:

Audi A8 3.0 TDI

BMW 730d

Pris billigste*

1.031.100 kr

1.050.800 kr

Pris testet bil

1.376.937 kr

1.231.550 kr

Lengde

5,06 m

5,07 m

Vekt

1830 kg

1865 kg

Bagasje (VDA)

500 l

500 l

Motor (Volum/hk)

3.0/223 hk

3.0 l/245 hk

Moment

450 Nm

540 Nm

Forbruk (EU)

0,84 l/mil

0,72 l/mil

CO2-utslipp (EU)

224 g/km

192 g/km

0-100 km/t (test)

7,8 sek

7,2 sek

Toppfart

243 km/t

245 km/t

Antiskrens

Ja

Ja

4x4

Ja

Nei

Garanti

3/12 år

2/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

BEST: BMW-en kommer best ut i vår test.

Se bildet større

LEKEN: Kjøreegenskapene er meget gode.

Se bildet større

MYE: Flott og avansert førermiljø.

Se bildet større

4X4: Firehjulstrekk taler til A8s fordel.

Se bildet større

TJA: Førermiljøet virker noe utdatert.

Se bildet større

BAK: Nye 7-serie ser bedre ut enn forgjengeren.

Se bildet større

BMW: Høyoppløst 10,2 tommers skjerm.

Se bildet større

FØRST: BMW-en ligger et hestehode foran Audi-en som trenger fornyelse.

Se bildet større

TEST: Jernkanslere i kamp. Audi A8 TDI Quattro mot BMW 730d.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!