ANNONSE
Annonse

Kjelsås-gutt gjør app-suksess med «nye» Snapchat

Lars Erik Fagernæs (innfelt), og resten av studentene i Gobitech AS, utviklerne av bildedelingsappen Gobi, utenfor NTNU i Trondheim. Foto: PRIVAT

Lars Erik Fagernæs fra Kjelsås har sammen med fire medstudenter utviklet bilde-appen «Gobi». Den har fått 4000 brukere og 2,6 millioner bildevininger på kort tid. Nå drømmer studentene om å kapre det amerikanske markedet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.09.2015 kl 17:24

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

TRONDHEIM/KJELSÅS: Lars Erik Fagernæs, som studerer datateknologi på andre året ved NTNU i Trondheim har gjort braksuksess med «Gobi».

Appen har i likhet med andre sosiale medier sett dagens lys i et universitetsmiljø, og med ønske om å være en kommunikasjonskanal på campus (les: Mark Zuckerbergs Facebook ble utviklet på Harvard University).

Fyller «Snapchat-hull»

Appen Gobi er imidlertid en «instant» bildedelingstjeneste, til forveksling lik Snapchat (appen der du sender bilder som vises i noen sekunder, direkte til vennene dine eller legger ut til alle som følger deg i en «story»). Men Gobi fyller et «snapchat-hull».

Slik ser det ut når man ser på en «story« i den norskutviklede bildedelingsappen Gobi. Foto: SKJERMDUMP

– Ideen for appen kom da jeg og en god venn lagde et script som koblet seg opp til Snapchat og automatisk la ut bilder på storyen, som ble sendt til brukeren. Dette var en bruker kalt NTNUSnap, forteller Kjelsås-gutten til Nordre Aker Budstikke.

Nyheten om NTNUSnap, som delte bilder fra NTNU med NTNU-studenter, spredde seg som ild i tørt gress. Etter en avisartikkel i Adressa ble NTNUSnap lagt til av 4000 studenter på én dag. Det ble litt i meste laget.

Nakenbilder og politianmeldelse

– Problemet var at det ble så mye trafikk til NTNUSnap at Snapchat blokket oss. Vi tenkte da «hvorfor bare ikke lage vår egen app som dekker dette behovet», sier Fagernæs.

I følge Adresseavisas byavis trd.by havnet NTNUSnap også i trøbbel med NTNU på grunn av ulovlig bruk av universitets logo, og fordi det «florerte av nakenbilder i storyen». Deretter kom en politianmeldelse da det dukket opp et bilde av en mann i finlandshette og noe som lignet på en rifle. Neste bilde viste en blodig katt og teksten «Rifla funka».

– For å unngå de samme problemene har vi en report-funksjon når man ser et bilde slik at støtende bilder blir fjernet med en gang, sier Fagernæs.

Han legger til at utviklerne av Gobi har full kontroll over serverne og kan filtrere innholdet på appen.

– Hvis vi ser at denne måten å modere på ikke fungerer som ønsket er det veldig lett å oppdatere, fordi dette kan gjøres direkte på serverne, sier han.

LES OGSÅ: – Vi leker ikke med monopolpenger, nå er det ekte! Ungdomsbedrift i Nydalen lager app mot matsløsing

Gruppedynamikk

Den store forskjellen mellom Gobi og Snapchat er at den norskutviklede tjenesten fokuserer på grupper istedenfor på enkeltmottakere.

Den norskutviklede bildedelingsappen Gobi. Foto: SKJERMDUMP

– Dette vil da ikke bare være rettet mot universiteter, men for eksempel en lukket gruppe for vennegjengen eller fotballaget. Hvis man nå vil sende bilder til en gruppe mennesker må man lage en gruppesamtale på Facebook og sende bilder der, sier Fagernæs.

Tilsvarende gruppefunksjonalitet finnes i dag ikke i Snapchat. Det er dette tomrommet Gobi fyller.

– Man kan også være med i større stories som «Trondheim», «Engebråten ungdomskole» eller «Roskilde2015», der man kan se bilder fra et større samfunn. Her er også like- og topp5-listefunksjonen flittig brukt der det blir belønnet å sende kule bilder, sier han.

Men når vi går hardt inn i USA og begynner å ta over universiteter kommer vi nok til å bli lagt merke til

Ekspanderer

Til tross for den umiddelbare suksessen, vedgår Fagernæs at det er vanskelig å vinne innpass med et nytt sosialt medium, fordi lojaliteten til de eksisterende sosiale mediene man allerede er brukere av er sterk.

– Vi velger derfor å fokusere veldig på et lite miljø; NTNU, slik at det blir en greie her. Når appen «lever av seg selv» blir det naturlig å satse på Trondheim som en helhet. Når appen har et godt fotfeste vil det være mulig å først satse på Univeristet i Oslo, NHH i Bergen og Universiteet i Tromsø, for deretter å prøve seg på byene der universitetene er lokalisert, sier Fagernæs.

Et godt fotfeste i universitetsmiljøet er en naturlig start for å spre bruken til nærmiljøet og byen det holder til i.

Helt siden lanseringen av Gobi i august i år, har planene vært å ekspandere til USA.

– Når det kommer til USA har vi noen kontaktpersoner på forskjellige universiteter der (Harvard, MIT, University of Rochester og Boulder) som skal prøve å få Gobi stort på de respektive universitetene, forklarer han.

LES OGSÅ: El-bilen til NTNU-student og tidligere Nydalen-elev Kristian (19), gjør 0-100 km/t raskere enn Tesla

Investorinteresse

Før appen ble lansert hadde investorer kjøpt opp fem prosent av selskapet til de norske studentene, Gobitech, for 37.500 kroner. Dermed er det i teorien verdsatt til 750.000 kroner, hevder guttene.

– For oss er det veldig viktig at vi ikke fokuserer på å tjene penger. Det skal for eksempel ikke være reklame som ødelegger opplevelsen for brukeren, forklarer Fagernæs.

I følge ham har investorer vært villige til å gå inn med hele 100.000 kroner i selskapet.

– Men vi har takket nei, sier han og forteller at de har tro på å få gründerstøtte annensteds fra.

LES OGSÅ: Her er Norgesmestrene i Rumpeldunk

Hvor stort kan det bli?

Facebook og Snapchat er eksempler på sosiale medier som har erobret verden og gjort opphavspersonene styrtrike. Hvor langt kan Gobi nå?

– Det er virkelig umulig å si, svarer Fagernæs.

– Appen har et veldig stort potensiale, og fyller et behov som ikke ennå er dekket, så vi håper jo på det beste.

At de kikkes i kortene av «hovedkonkurrenten», tror han imidlertid ikke.

– Snapchat med en markedsverdi på 19 milliarder dollar følger nok ikke med på oss ennå. Men når vi går hardt inn i USA og begynner å ta over universiteter kommer vi nok til å bli lagt merke til, sier han.

Og navnet «Gobi»?

– Den er oppkalt etter et grupperom, som vi ofte bruker på datateknologi-studiet, sier en av de andre utviklerne, Kristoffer Lande, til trd.by.

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.