Kjøpte denne hytta i Bergen usett

- Spør du en bergenser, var det et ran

Her nyter familien Bekkelien / Clausen påskeferien sin. FOTO: Foto: Eirik Hagesæter, Bergensavisen

Det er mange stder man kan feire påske på fjellet. Denne familien fra Maridalen har valgt å gjøre det i primitive forhold på snaufjellet i Bergen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2014 kl 17:56

MARIDALEN / ULRIKEN: - Vi savner ingenting. Se deg rundt, kan man ha det bedre?

Ingelin Clausen smiler bredt. Det samme gjør sønnen Gjermund Clausen-Bekkelien (15).

Han er elegant og helt korrekt antrukket i nikkers med seler, ullsokker, strikkegenser og tjukt sjal i halsen.

- Vi reiser heller til Ulriken enn til hytten vår på Lillehammer, forteller 15-åringen.

Familien bor i Maridalen, men har eid hytta «Noreg» på Ulriken i ti år.

- Vi kjøpte den usett, og har aldri angret på det, sier far Ståle Bekkelien.

Og hva de måtte gi for 30 kvadrat på Ulriken, er det ingen som vil ut med.

- Spør du en bergenser, var det et ran. En østlending ville kalt det lommepenger, ler Ingelin Clausen.

Tomten er det Bergen kommune som eier, og familien betaler en «ubetydelig» årlig sum i leie.

Les også: Bladde opp sju millioner for hytte - nå må halvparten rives

Formidabel utsikt

Den 30 kvadratmeter store hytta har selvsagt ikke innlagt verken vann eller strøm. Den består av en entre, kjøkken, stue og ett soverom med fem sengeplasser. Den er trang, kald når man kommer, men varm når det har vært fyr i peisen noen timer.

Den er akkurat så koselig som en strømløs hytte på Ulriken skal være, med gamle bilder og antikviteter på veggene, fyr i peisen og dugg på rutene.

Utenfor de smårutete vinduene er utsikten formidabel i alle retninger, enten du vender nesen innover Vidden, mot Folgefonna, utover Nordåsvannet eller mot Ulriksmasten.

Senker skuldrene

- Her finner vi fred. Det at vi må gå opp hit, og bære med oss alt vi trenger for oppholdet, gjør det ekstra stas å komme frem. Her senker man skuldrene og har et helt annet samvær enn vi har til vanlig, sier Ingelin Clausen.

De to eldste barna Martin (21) og Mari (19) er ikke med på påskeferie i år, men det er familiens utvekslingsstudent Micah Nelson (19) fra flate Minnesota.

- Det er fantastisk utsikt her, smiler han.

Slapper av

Når BA besøker familien på hytten, har de vært der i omtrent et halvt døgn. Gradestokken viser 20 grader inne og fem ute.

- Da vi kom i går var det rundt null grader inne i hytten. Etter noen timer med fyring, var vi kommet opp i to grader, flirer Ståle Bekkelien.

- Da vi la oss, var det 13 grader, og da vi våknet i dag var det tre. Men det er bare å fyre, vi gir oss ikke før vi er oppe i tredve. Da blir vi så dorske og slappe, ler Ingelin Clausen.

- Hva gjør dere på når dere er på hytta?

Familien ser på hverandre, flirer litt og skjønner ikke helt spørsmålet.

- Trenger vi å gjøre på noe da? Det er jo hele poenget, vi slapper av. Leser, hører radio, tutler litt rundt, lager mat, spiller og løper i fjellet, sier mor i huset.

Aktiv familie

Trebarnsfamilien er godt over snittet aktiv til vanlig hjemme i Oslo. Det gjør det godt å komme til Ulriken for å finne roen. Og de er slett ikke fremmed for lange fjellturer og primitivt hytteliv.

- Jeg er vant til å gå i fjellet fra jeg var liten, og ungene har alltid vært med på turer, bodd i telt, fisket og gått i fjellet, sier Ingelin.

I fjor gikk mor, far og yngstesønnen attpåtil fra Maridalen og de 550 kilometerne til hytta på Ulriken. Turen tok 21 dager og var våt.

- Ingen husker at det regnet i hele juni, bortsett fra oss, for juli var så fin. Men det var ekstremt vått, mimrer Ingelin.

Gjermund bare smiler i stolen ved siden av.

- Det var fantastisk, slår han fast.

Og velkomstkomiteen som hadde gjort klar bankett, måtte spise uten hedersgjestene og deretter ta seg ned igjen fra Ulriken. Turfølget fra Oslo gikk nemlig i ring på Gullfjellet.

- Det var ekstremt tykk skodde. Kanskje slapper man litt mer av når man nærmer seg målet, så vi brukte mye tid på å gå feil på Gullfjellet, smiler Ståle Bekkelien.

Les også: Oslo-«hytte» til salgs for 25 millioner

God plass

Det er altså ti år siden familien kjøpte «Noreg». Siden den gang har de skiftet vinduer, mesteparten av kledningen, satt inn nytt kjøkken, og båret til fjells to vedovner, kilovis med ved og gass. På kjøkkenet har de gasskomfyr, og i entreen står gasskjøleskapet. Under en hylle med antikke tekanner ligger påskelammet klart.

- Det blir strålende lam i denne komfyren, forsikrer far.

Omvisningen i hytten er fort gjort, og noen meter utenfor står uthuset «Trengereid» med do og fire sengeplasser.

- Fem hvis man lar døren stå åpen, flirer Ståle.

Om de ikke har mye plass inne, har de desto mye mer plass ute. Stadig vekk kommer det turfolk gående over tunet, og familien har flere ganger måttet guide turgåere på rett vei mot målet sitt.

- Senest i dag morges kom det to franske studenter i rosa småsko som lurte på veien til masten, smiler Ingelin.

En annen gang måtte tre russere, også de i småsko, følges mot Lone camping, klokken 2300 om kvelden.

Dropper bar mage

Mer dramatisk var det i 2012 da noen desperate studenter brøt seg inn i hytten da de ble overrasket av dårlig vær.

- Vel, de ble vel heller overrasket av dårlige klær og dårlig planlegging, sier Ståle syrlig, ikke veldig imponert over hvordan folk kler seg i fjellet.

Som for å understreke poenget hans, kommer en mann løpende forbi i shorts, mens familien Clausen/Bekkelien er godt kledd i vindjakke, med luer og fjellstøvler.

- Vi er tross alt på høyfjellet. Da kler man seg i fjellklær, ikke i bar mage og tights.

Annonse
Se bildet større

På idylliske «Noreg» feirer familien Clausen/Bekkelien fra Maridalen påske. Familien har eid hytta i ti år, og kunne ikke tenke seg et bedre sted å tilbringe ferie og helger. FOTO: Foto: Eirik Hagesæter, Bergensavisen

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!