Fransk duell:

Klar seier til underdog

Klar seier til underdog

MEGANE: Vinner på total fornyelse.

Storselgeren Peugeot 308 møter den nesten glemte Renault Megane til fransk kompaktbilduell. Outsideren vant.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.05.2009 kl 12:50

Svært mange av de kompakte familiebilene er skiftet ut med nye modeller de siste to årene. Men knapt noen av dem er helt nye, fordi produsentene nesten uten unntak har valgt å bygge videre på eksisterende modell. Dette gjelder ikke minst VW Golf, landets for tiden mest kjøpte bilmodell.

Men det gjelder også ukens testbiler. Både Peugeot 308 og Renault Megane har forgjengeren i bunnen. For så vidt ikke noe galt i det, men vi synes i dette tilfellet at Renault har gjort videreutviklingsjobben bedre enn Peugeot.

Da franske biler økte i popularitet sa vi at det skyltes at de ikke lenger var så franske. Nå spør vi hvor det ble av identiteten, og hvorfor norske bilkjøpere skal velge fransk bil framfor dusinet av konkurrenter fra Tyskland, Japan og Korea?

Meningen var at Citroën C4 også skulle vært med i denne helfranske bataljen, men siste versjon av bilen var ikke å få tak i da testen ble gjennomført.

Renault Megane

Renaults hovedproblem i Norge kan oppsummeres med at de forspiste seg på egne ambisjoner etter bruddet med Volvo. Det måtte gå galt, og endte med en nær usynlig posisjon på egne ben. Ikke minst sa mange av forhandlerne takk og farvel.

Så om Megane uten tvil er en bra bil, hjelper det lite når organisasjonen som skal ta hånd om bilene og kundene i Norge knapt har ressuser til å gjøre Renault synlig. En av Europas storselgere må her i landet finne seg i å stå langt bak i køen.

Så selv om testteamet fort fant fram til bilens mange kvaliteter

— og valgte den isolert sett som vinner over Peugeot 308

— må kjøpere av Megane i dagens situasjon ha et forholdsvis langt perspektiv på kjøpet for ikke å tape betydelig annenhåndsverdi i forhold til eksempelvis VW Golf og Toyota Auris.

Peugeot 308 lever også et enklere liv på bruktmarkedet enn Megane.

Forbedret styring

Men til bilen: Megane nærmer seg Ford Focus i kjøreopplevelse, ikke minst takket være sterkt forbedret styring. Bilen underholder på veien, har størst bagasjerom enn 308 og gir et snev av premiumfølelse.

Testbilens xenonlys fulgte bilen gjennom svingene, og du blir fort glad i et låsesystem som automatisk låser dørene opp og igjen.

For å få fart i salget valgte Renault å prise ny Megane svært aggressivt. Da er 110 hk motor av avgiftshensyn kuttet til 90 hk. Sammenliknet med Peugeots 109 hk og 40 Nm mer i drakraft blir den i slappeste laget

— uten egentlig å være slapp.

Men det er likevel riktig å spørre seg hvorfor man skal kjøpe en Megane, når man får Kia Ceed med like mye plass, til like god pris, med samme motorytelse, forbruk og utslipp

— og med syv års garanti på motor og drivverk.

Peugeot 308

En helt midt på treet-bil, omgitt av kompromisser, men med klassens kanskje beste dieselmotor på 1,6 liter/109 hk. Hele 240 Nm i drakraft holder for de fleste.

Forbruket i testen endte på 0,486, altså en tanke under oppgitt gjennomsnittsforbruk. Det var vi ikke i nærheten av med Megane

Problemet hos 308 ligger i noe svømmende styring, dvaskt girskift og et chassis som rett og slett ikke er moderne nok sammenliknet med Megane. Særlig styrepresisjonen utgjør det store skillet mellom de to.

Men plassen oppleves rausere i 308 enn Megane og de faktiske mål viser at det stemmer, ikke minst gir større utvendig høyde seg utslag i bedre innvendig plass. Kun på ett punkt taper 308; den har mindre bagasjerom.

Forgjengeren til 308

— 307

— hørte ikke med blant klassens mest pålitelige biler. Det er å håpe at Peugeot mener alvor når de nå sier at kvalitet har førsteprioritet.

Vår mening om testbilene:

Peugeot 308

Renault Megane

Bak rattet

6,5

7,5

Plass

7,5

6,5

Bagasje

6,5

7,0

Komfort

7,5

8,5

På veien

6,5

8,0

Ytelser

8,0

6,5

Forbruk/CO2

8,0

8,0

Sikkerhet

9,0

9,0

Utstyr

6,5

8,0

Pris

7,5

9,0

Sum (100)

73,5

78,0

Testbilene i tall:

Peugeot 308

Renault Megane

Pris billigste*

258.900 kr

212.900 kr

Pris testet bil

262.900 kr

237.900 kr

Lengde

4,28 m

4,30 m

Bagasje (VDA)

348 l

372 l

Motor (Volum/hk)

1,6 Dl/109 hk

1,5 Dl/90 hk

Moment

240 Nm

200 Nm

Forbruk (EU)

0,49 l/mil

0,45 l/mil

Forbruk (test)

0,486 l/mil

0,532 l/mil

CO2-utslipp (EU)

129 g/km

119 g/km

0-100 km/t (test)

11,7 sek

13,8 sek

Toppfart

190 km/t

180 km/t

80-0 km/t (brems)*

30,4 m

30,7 m

Støy(målt)

65 dBA

66 dBA

Kollisjonsputer

7 stk

6 stk

4x4

Nei

Nei

Garanti

3 år

3 år

EuroNCAP**

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

MEGANE: Kompakt førerplass.

Se bildet større

308: Taper på å ikke ha fornyet seg nok.

Se bildet større

308: Ikke noe å si på førermiljøet.

Se bildet større

MEGANE: Delvis digital instrumentvisning.

Se bildet større

308: To-sone klimaanlegg.

Se bildet større

MEGANE: Nøkkelkort erstatter nøkkel.

Se bildet større

308: Minst bagasjerom på Peugeot.

Se bildet større

BEST: Megane vinner på kjøreegenskaper, komfort og utstyr.

Se bildet større

FRANSK DUELL: Renault Megane framstår som en mer fornyet og moderne bil enn Peugeot 308.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!