Klart for de første 900 Frysja-boligene

Klart for de første 900 Frysja-boligene

Utbyggers fremstilling av fremtidig gateplan langs Frysjaveien. FOTO: A-LAB ARKITEKTER (ILLUSTRASJON)

Bystyret vedtok onsdag reguleringsplanen for Frysjaparken – Stor-Oslo Eiendom og Obos' første byggetrinn langs Frysjaveien og Kjelsåsveien – med nærmere 900 boliger. Men kollektivtilbudet må bli bedre, mener de.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.06.2017 kl 17:37

BREKKE/RÅDHUSET: I tillegg vedtok bystyret onsdag 21. juni å ta VPOR Frysja til orientering. Den skal være veiledende for utbyggingen av det tidligere industriområdet.

VPOR Frysja (Veiledende plan for offentlige rom) er en overordnet plan for de offentlige arealene, grøntstruktur og ferdsel for hele planområdet, som omfatter tomter som Nordre Aker Eiendom AS, Frysja Møllergruppen Eiendom AS og Stor-Oslo Eiendom AS ønsker å bygge ut med boliger. Så langt er det Stor-Oslo Eiendom som har fått detaljergulering vedtatt. Trolig kan det komme opp mot 2000 nye leiligheter innenfor planområdet.

Endte på nesten 900 leiligheter

Oslopolitikerne vedtok også byrådets anbefaling til detaljregulering av det første byggetrinnet, som Stor Oslo Eiendom AS står bak. Dette omfatter adressene Frysjaveien 40 og 42, samt Kjelsåsveien 172.

Se bildet større

Frysjaveien 42 da rivningsarbeidene startet for noen uker siden. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Plan- og bygningsetaten (PBE) ønsket en lavere utnyttelse og lavere bygg enn det Stor-Oslo Eiendom først foreslo (utbygger ønsket 935 leiligheter på 2-8 etasjer). PBE mente imidlertid det ikke burde bygges mer enn omlag 650 leiligheter i Frysjaparken, for å sikre gode lys-, sol-, og boforhold.

Byrådet la seg i sin anbefaling på en nivå som var nærmere utbyggers opprinnelige forslag, med omlag 893 boligenhete. Utbygger Stor-Oslo Eiendom sa i forbindelse med befaringen på tomten tidligere i år at de stiller seg bak de endringene byrådet ønsket.

Det var dette alternativet bystyret vedtok 21. juni.

I gang etter fem år

Eiendommen er på cirka 50 mål, og eksisterende næringseiendom utgjør omtrent 46.000 kvadratmeter. De gamle bygningene skal rives etappevis og erstattes med opptil 900 boliger og noe næring. Totalt skal 89.000 kvadratmeter (BRA) bygges ut.

Det er ikke lenge siden det gamle Hjemmet-trykkeriet i Frysjaveien 42 ble revet. Se bilder her!

Obos er største investor i Frysjaparken, med ca. 50 prosent av aksjene i Frysjaparken Eiendom. Stor-Oslo Eiendom er deleier og utvikler.

Se bildet større

Adm. dir. i Stor-Oslo Eiendom, Mathis Grimstad. FOTO: STOR-OSLO EIENDOM

– Vi er veldig fornøyde med reguleringsvedtaket for Frysjaparken. Vi har et tett og godt samarbeid med Obos, og etter ca. fem års arbeid ser vi frem til utbyggingen av Frysjaparken som del av et nytt bydelssentrum, sier administreredne direktør Mathis Grimstad i Stor-Oslo Eiendom, i en pressemelding onsdag ettermiddag.

Frysjaparken

13 prosent av tomten skal avgis til kommunale formål som park, grønne parkdrag mellom boligfeltene og en handlegate. I førsteetasje blir det utadrettet næringsvirksomhet, mens det blir boliger i de øvrige etasjene, opplyser Stor-Oslo Eiendom.

«Bebyggelsen får en bymessig kvartalsstruktur med skjermede gårdsrom. Bygningene skal ha påkostede fasader, og det blir en variasjon av vindusstørrelser, balkonger og bygningshøyder.

Første salgstrinn startet i april og har solgt godt. Rivning er igangsatt og byggestart er planlagt Q4-17. Neste salgstrinn er planlagt i september» skriver Stor-Oslo.

Se bildet større

Frysjaparken, her midt i bildet. Tomtene både overfor, og nedenfor Frysjaveien, er også med i planområdet. FOTO: A-lab Arkitekter / Oxivisuals (illustrasjon)

Kollektivtilbud på plass ved innflytting

Da byutviklingskomiteen var på befaring på tomta tidligere i år fikk de høre fra naboer, og lokalpolitikerne i Nordre Aker, at dagens kollektivdekning i området ikke er tilfredsstillende.

Kollektivtrafikken i det nye boligområdet ble også debattert under onsdagens bystyremøte.

– Jeg frykter det vil bli en bilbasert utbygging. Det går altså ingen t-bane til Frysja, bare noen busser, sa Rødts Bjørnar Moxnes.

Det ble også i debatten vist til at det er altfor lav frekvens på Gjøvikbanen til at det er et godt kollektivtilbud for den nye bydelen.

Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) påpekte at en høy utnyttelse av området, med mange boliger, vil gi et godt trafikkgrunnlag og dermed et bedre tilbud enn i dag.

Bystyret endte derfor med å be byrådet «sikre at tilstrekkelig kollektivtilbud er på plass når første byggetrinn er innflyttingsklart.»

Bystyret ber også om at det «i byggesaken vurderes om parkeringsdekningen kan tas ned når første byggetrinn er innflyttingsklart, og man vet mer om den reelle etterspørselen etter plasser og om det fremtidige kollektivtilbudet.»

Kjøper skoletomt

I forslaget til skolebehovsplan som ble lagt frem tidligere i år, pekte Utdanningsetaten på behovet for en ny skole i tilknytning til utbyggingsområdet på Frysja. Det har også ligget i VPOR-forslaget at skoletomt måtte sikres før boligbyggingen kunne starte.

I vår ble det kjent at Oslo kommune har fremforhandlet en kjøpsavtale om å overta alle aksjene i selskapet Frysjaveien Eiendomsinvest AS, som eier Frysjaveien 31, med tanke på å omregulere den til skoleformål.

I forslaget til skolebehovsplan ligger det inne en ny skole på Frysja til 840 elever. Skolen skal etter planen stå klar i 2021.

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse