Mer svensk hjemmetekstil:

Klesgigant vil hjem til deg

Klesgigant vil hjem til deg

DESIGN: H&M har blant annet hentet inn den kjente svenske illustratøren Liselotte Watkins til sin nysatsning på hjemmetekstiler. Pressekontakt i H&M, Ottilia Kaufmann, viser frem et eksempel på hennes design: Et fargerikt piknikpledd.

Milevis av svenske tekstiler selges hvert år i Norge. Nå satser selv H&M på hjemmetekstil.

Tekst:

Publisert:

H&M skjønner at de må spille på flere strenger for å takle konkurransen fra andre kleskjeder. Zara for eksempel, har allerede sin egen "home"-kolleksjon, sier redaktør i Elle Interiør, Helle Tjaberg.

I februar starter salget av H&Ms første hjemmetekstil-kolleksjon, via postordre.

Sannsynligvis vil det føre til at andelen svenske puter, gardiner, duker og dynetrekk i norske hjem øker ytterligere. Ikea, Åhléns og Hemtex er eksempler på kjeder som allerede selger i store kvanta i Norge.

– Det er vanskelig å gi en fullgod forklaring på hvorfor svenskene er så store på hjemmetekstiler, sier redaktør i Elle Interiør, Helle Tjaberg.

– Men både svensker og dansker har alltid hatt større fokus på interiør og design enn oss. De har en stolthet over sine varemerker, og har dessuten vært veldig dyktige til å spre sine varer til andre land.

Rimelig konsept

– Folks interesse for innredning og design er stor, og våre kunder spør ofte etter interiør som en del av H&M sitt konsept "mote og kvalitet til beste pris." Vi har over seksti års erfaring med å utvikle tekstilprodukter, så tekstiler til hjemmet føles som et naturlig neste steg, oppgir presseansvarlig for H&M i Norge, Anna-Maria Mohlin som årsak til at de nå satser på interiør.

– Vi vil tilby en kolleksjon for alle som er opptatt av mote – fra nye basisprodukter til de siste trendene, forklarer hun.

– En viktig del av H&Ms forretningsidé er at alle skal ha råd til produktene våre. Derfor vil prisene være rimelige, samtidig som vi satser på design, supplerer pressekontakt Ottilia Kaufmann.

– Blant annet har vi denne gangen fått mønster designet av illustratøren Liselotte Watkins.

Interiørmote

Helle Tjaberg synes det er spennende at de store motekjedene også satser på design for hjemmet.

– Interiørtrendene følger ofte trendene i moteverdenen. Flere motedesignere har begynt å satse også på design for hjemmet. Selv jobber jeg i et blad som vel kan kalles interiørversjonen av et moteblad, sier hun.

Stilen på svensk tekstil beskriver hun som tøff og frisk.

– Svenskene er veldig glad i retroting, og reproduserer gjerne mønstre fra 60- og 70-tallet. Man ser mye "bold patterns", altså sterke og friske mønstre, og inspirasjonen hentes gjerne fra naturen og svenske tradisjoner, forklarer Tjaberg.

Hun har tro på at H&M kan gjøre suksess med sitt konsept, på tross at det allerede er mange sterke svenske aktører innen rimelige hjemmetekstiler.

– Det jeg har sett av produktene virker bra. De har en del kule ting som vil appellere til en yngre målgruppe. Men det gjenstår jo å se om kvaliteten holder mål, sier hun.

Tjaberg håper at vi også her hjemme kan satse mer på tekstildesign.

– I Norge har man tradisjonelt hatt mer fokus på design av møbler. Noe av grunnen til det er nok at vi har hatt mange mannlige designere, sier hun.

– Med flere kvinner i bransjen vil vi kanskje også få større satsning på design av "mykere" produkter.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!