ANNONSE
Annonse

Kliss-klass, jentefilm

TRØST: En romantisk film og en bolle med snop anses av mange som nødvendige ingredienser i den ultimate jentekvelden. Her trøstespiser Hilary Swank i "P.S. I love you."

Mange rynker på nesen ved tanken på å se en "jentefilm". Hvorfor vekker filmer om kjærlighet og romantikk så negative reaksjoner?

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Stereotype kjønnsrollemønstre lever i beste velgående i de mørkeste avkroker. Når lyset i kinosalen dempes, venter et hovedsakelig kvinnelig publikum på filmer hvor handlingen dreier seg om forholdet mellom mann og kvinne, og hvor klimakset er en eksplosjon av kjærlighet og varme følelser. Mens menn setter seg godt til rette for filmer hvor handlingen dreier seg om forholdet mellom mann og fiende, og hvor klimakset er en eksplosjon av biler eller bygninger.

- Filmer med nære relasjoner som hovedingrediens, og med et feminint stempel, har helt klart lavere status enn annen film. Det er lett å latterliggjøre de store følelsene, sier førsteamanuensis i filmvitenskap ved NTNU, Anne Marit Myrstad. Hun har vært opptatt av melodramaet og film rettet mot kvinner, og har blant annet skrevet om såpeopera.

- Blod og slåssing har en helt annen status enn tårer. Melodramatiske filmer har fått et kjønnsstempel som gjør at menn holder seg unna, de vil ikke oppfattes som bløte. Manges oppfatning av slike filmer kommer for eksempel til uttrykk i at de kaller det "kliss", som jo allerede er et negativt ladet begrep, forklarer hun.

I ukene fremover ventes tre Hollywoodfilmer i sjangeren "kliss" på norske kinoer: "P.S. I Love You", "27 Dresses" og "Helt sikkert, kanskje".

Klassisk melodrama

Den historiske bakgrunnen for det som i dag gjerne kalles "jentefilm", er Hollywood-film som ble laget spesielt for å trekke et kvinnelig publikum. Filmene var gjerne lite realistiske melodramaer hvor handlingen dreiet rundt romantikk og nære relasjoner, og hvor karakterene gikk inn i stereotype roller. Kjente klassiske melodramaer er blant annet "Casablanca" og "Tatt av vinden". En av dagens mest typiske filmvariant foretrukket av kvinner, er såkalte "chick flicks". En "chick flick" tar fremdeles for seg stereotypiske kvinnelige interesseområder, men gjerne med mer humor og snert enn de klassiske melodramaene.

– Chick flicks har nære relasjoner som hovedingrediens. Ofte er det trøbbel på romantikkens område som skaper dramaet, men handlingen kan også dreie seg om andre typer nære relasjoner, sier Myrstad.

Men der det før ble laget film rettet eksklusivt mot kvinner, forsøker ikke Hollywoodfilmer i dag i samme grad å ekskludere et mannlig publikum.

– Det lages ikke lenger bevisst kvinnefilm. Og filmer markedsføres heller ikke mot et utelukkende kvinnelig publikum. Med et ønske om høyest mulig inntjening, er det dumt å ekskludere halvparten av befolkningen. Såpeoperaer for eksempel, lages bevisst med tanke på å kunne fenge også menn. Menn har også fått en viktigere rolle i relasjonsfilmen, delvis i sammenheng med at mannens status som omsorgsperson har endret seg. Likevel forhindrer ikke det at folks kinovaner fremdeles i stor grad er kjønnssegregert. Menn velger action, kvinner nære relasjoner, sier Myrstad.

Maskuline tårer

Også menn kan la seg berøre av annet enn biljakter.

– Dagens menn har større mulighet til å forme sin egen kjønnsidentitet, og har lov til å gråte på kino, mener Myrstad.

Forskerne har til og med funnet ut hva slags filmer som får menn til å gråte. Ifølge en studie utført av amerikansk professor i psykologi, Randolph Cornelius, gråter kvinner over tema som forhold, konflikter, sinne og frustrasjon, mens menn gråter over tap og ødelagte følelsesmessige bånd, spesielt mellom far og sønn. Den ultimate "male weepie" bør ifølge Cornelius handle om en far og sønn som er uvenner, men finner sammen, før den ene av dem plutselig dør.

Filmens anseelse hos menn behøver altså ikke nødvendigvis synke med antall tårer den er ment å fremkalle. Og heller ikke all kvinnefilm regnes som "b-film"

– Filmers status i dag er mer kompleks. En typisk kvinnefilm med gode skuespillere og en god historie, kan godt bli ansett som en kvalitetsfilm. Også av menn, sier Myrstad.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.