ANNONSE
Annonse

TEST: Mercedes E-klasse stasjonsvogn

Komfort-cruiser med masse plass

KOMFORTABEL: Komfort og plass er styrkene til siste generasjon E-klasse stasjonsvogn.

E-klasse innbyr ikke til engasjert kjøring, men langturer går som en avslappet lek – i hurtigtogsfart.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Luksusbil, vil mange si om Mercedes E-klasse. Men dette er i aller høyeste grad også en bil for folket. En doning hundretusener av oss kommer til å stifte bekjentskap med i årene framover

— som taxipassasjerer.

Mercedes favner godt om drosjeeierne, og siden 1950-årene har E-klasse og dens forgjengere hatt flere betalende baksetepassasjerer enn det er nordmenn. Ikke noe tyder på at dette endres nå som også stasjonsvognutgaven av nye E-klasse er i butikkene.

I privatmarkedet er Mercedes E-klasse bilen for godt voksne med gamle penger. Mennesker som ikke nødvendigvis bryr seg om å demonstrere bilvalget, eller presse seg fram i venstrefilen, slik eiere av et par andre tyske prestisjemerker gjerne gjør.

Les også: Her er nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn

Hva slags bil snakker vi om?

En stor stasjonsvogn. 4,89 meter lang, og med et 1,16 meter dypt og 1,10 meter bredt bagasjerom som rommer hele 695 liter. Se for deg det lasset! Er ikke plassen god nok får du heller velge buss eller tog.

BMW og Mercedes forsøker fortsatt å dele verden mellom seg; BMW tar seg av de som søker sportslige biler, mens Mercedes satser mot komfort.

DUELL: Mercedes E-klasse mot BMW 5-serie

Hvordan er den å kjøre?

E-klasse stasjonsvogn innbyr ikke til engasjert kjøring med 5000 omdreininger på turtelleren. Med adaptiv cruisekontroll, automatbremsing, samt varsellyder for biler i speilenes blindsone og uoppmerksomhet i forhold til midt- og kantlinjer, gjelder det først og fremst å regulere seg til best mulig sittestilling.

Deretter lar du bilen frakte deg de neste 50 milene. Med luftfjæring på bakakselen, multikonturseter som blåser opp sidevangene så du sitter støtt i setet i svingene, samt massasje i ryggen, går langturer som en avslappet lek

— i hurtigtogsfart.

Hva har den under panseret?

Mye snadder å velge blant. 200 D og 220 D med henholdsvis 136 og 170 hk vil uten tvil være mest attraktive i det norske markedet. For pengestinne som fortsatt vil leke seg med en E-klasse, tilbyr AMG en hyperversjon med 525 hestekrefter.

Mercedes oppgir forbruket til 0,61 liter/mil for både E 200CDI, E220CDI og E250CDI. Men dette er en tung bil (1770 kilo) så forbruket drar på i bykjøring. Vi endte etter snaut 200 mil på 0,67 l/mil, hvilket gir et CO2-utslipp på 177 g/km.

Les også: Mercedes' nye superbil

Hva gjør den spesiell?

Luftfjæringen

— og smørbrødlisten. Her gjelder å krysse av i rett rubrikk. Samtidig er E-klassen en av verdens sikreste biler å kjøre, dersom du velger å kjøpe sikkerhetsutstyr som burde vært standard.

Bilen er så stor at den kan leveres med to ekstra bakovervendte sitteplasser i bagasjerommet

Skulle du bli trøtt under kjøringen og avviker fra det kjøremønster bilen oppfatter som riktig, kommer en kaffekopp til syne på instrumentbordet.

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle. Forhåpentligvis er rustproblemene som red Mercedes som en mare på en tidligere E-klasse nå historie. Bilen kunne med fordel hatt en mer moderne automatgirkasse med flere enn fem trinn.

Hvem passer den for?

E-klasse er bilen for dem som vektlegger komfort framfor sportslighet, som krever plass og diskré prestisje. Den nye stasjonsvogna er akkurat så elegant som du forventer at den skal være, uten å bli vulgært prangende.

På det profesjonelle planet følger selvsagt taxieierne.

Hva koster den?

Det mest spesielle med siste E-klasse er faktisk at den har gått ned i pris. Lavere utslipp står for deler av prisreduksjonen.

Nå får du 200 T CDI rett under en halv million. Legg på 50.000 og Mercedes gir deg en 220 T CDI, vel å merke før «nødvendig» ekstrautstyr som på vår testbil beløp seg til 262.000 kroner.

E-klasse er bilen du nærmest kan ekstrautstyre for prisen av en stor Volvo

— uten at det synes. Og det er jo hele hensikten med diskré eleganse.

Dessuten må du ha råd til å avskrive nær halve bilprisen i verditap etter tre år.

Konkurrenter?Audi, Jaguar og Lexus. I noen tilfeller BMWs 5-serie. Volvo når ikke opp i dette selskapet i privatmarkedet, men vil være en alvorlig konkurrent når taxieiere handler bil.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.