TEST: Mercedes E-klasse stasjonsvogn

Komfort-cruiser med masse plass

Komfort-cruiser med masse plass

KOMFORTABEL: Komfort og plass er styrkene til siste generasjon E-klasse stasjonsvogn.

E-klasse innbyr ikke til engasjert kjøring, men langturer går som en avslappet lek – i hurtigtogsfart.

Tekst:

Publisert:

Luksusbil, vil mange si om Mercedes E-klasse. Men dette er i aller høyeste grad også en bil for folket. En doning hundretusener av oss kommer til å stifte bekjentskap med i årene framover

— som taxipassasjerer.

Mercedes favner godt om drosjeeierne, og siden 1950-årene har E-klasse og dens forgjengere hatt flere betalende baksetepassasjerer enn det er nordmenn. Ikke noe tyder på at dette endres nå som også stasjonsvognutgaven av nye E-klasse er i butikkene.

I privatmarkedet er Mercedes E-klasse bilen for godt voksne med gamle penger. Mennesker som ikke nødvendigvis bryr seg om å demonstrere bilvalget, eller presse seg fram i venstrefilen, slik eiere av et par andre tyske prestisjemerker gjerne gjør.

Les også: Her er nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn

Hva slags bil snakker vi om?

En stor stasjonsvogn. 4,89 meter lang, og med et 1,16 meter dypt og 1,10 meter bredt bagasjerom som rommer hele 695 liter. Se for deg det lasset! Er ikke plassen god nok får du heller velge buss eller tog.

BMW og Mercedes forsøker fortsatt å dele verden mellom seg; BMW tar seg av de som søker sportslige biler, mens Mercedes satser mot komfort.

DUELL: Mercedes E-klasse mot BMW 5-serie

Hvordan er den å kjøre?

E-klasse stasjonsvogn innbyr ikke til engasjert kjøring med 5000 omdreininger på turtelleren. Med adaptiv cruisekontroll, automatbremsing, samt varsellyder for biler i speilenes blindsone og uoppmerksomhet i forhold til midt- og kantlinjer, gjelder det først og fremst å regulere seg til best mulig sittestilling.

Deretter lar du bilen frakte deg de neste 50 milene. Med luftfjæring på bakakselen, multikonturseter som blåser opp sidevangene så du sitter støtt i setet i svingene, samt massasje i ryggen, går langturer som en avslappet lek

— i hurtigtogsfart.

Hva har den under panseret?

Mye snadder å velge blant. 200 D og 220 D med henholdsvis 136 og 170 hk vil uten tvil være mest attraktive i det norske markedet. For pengestinne som fortsatt vil leke seg med en E-klasse, tilbyr AMG en hyperversjon med 525 hestekrefter.

Mercedes oppgir forbruket til 0,61 liter/mil for både E 200CDI, E220CDI og E250CDI. Men dette er en tung bil (1770 kilo) så forbruket drar på i bykjøring. Vi endte etter snaut 200 mil på 0,67 l/mil, hvilket gir et CO2-utslipp på 177 g/km.

Les også: Mercedes' nye superbil

Hva gjør den spesiell?

Luftfjæringen

— og smørbrødlisten. Her gjelder å krysse av i rett rubrikk. Samtidig er E-klassen en av verdens sikreste biler å kjøre, dersom du velger å kjøpe sikkerhetsutstyr som burde vært standard.

Bilen er så stor at den kan leveres med to ekstra bakovervendte sitteplasser i bagasjerommet

Skulle du bli trøtt under kjøringen og avviker fra det kjøremønster bilen oppfatter som riktig, kommer en kaffekopp til syne på instrumentbordet.

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle. Forhåpentligvis er rustproblemene som red Mercedes som en mare på en tidligere E-klasse nå historie. Bilen kunne med fordel hatt en mer moderne automatgirkasse med flere enn fem trinn.

Hvem passer den for?

E-klasse er bilen for dem som vektlegger komfort framfor sportslighet, som krever plass og diskré prestisje. Den nye stasjonsvogna er akkurat så elegant som du forventer at den skal være, uten å bli vulgært prangende.

På det profesjonelle planet følger selvsagt taxieierne.

Hva koster den?

Det mest spesielle med siste E-klasse er faktisk at den har gått ned i pris. Lavere utslipp står for deler av prisreduksjonen.

Nå får du 200 T CDI rett under en halv million. Legg på 50.000 og Mercedes gir deg en 220 T CDI, vel å merke før «nødvendig» ekstrautstyr som på vår testbil beløp seg til 262.000 kroner.

E-klasse er bilen du nærmest kan ekstrautstyre for prisen av en stor Volvo

— uten at det synes. Og det er jo hele hensikten med diskré eleganse.

Dessuten må du ha råd til å avskrive nær halve bilprisen i verditap etter tre år.

Konkurrenter?Audi, Jaguar og Lexus. I noen tilfeller BMWs 5-serie. Volvo når ikke opp i dette selskapet i privatmarkedet, men vil være en alvorlig konkurrent når taxieiere handler bil.

Annonse
Se bildet større

PÅ SKINNER: E-klasse stasjonsvogn går for det meste på skinner, men særlig sportslig er den ikke

Se bildet større

LETTLASTET: Bare å dytte inn. Bagasjerommet sluker det meste.

Se bildet større

BAK RATTET: En ukomplisert bil som varsler føreren om det meste, også når kaffepause er påkrevet

Se bildet større

DIGERT: Dette bagasjerommet rommer hele 695 liter.

Se bildet større

GODTEPOSE: Ulike ting for å holde bagasjen på plass.

Se bildet større

LUKKER: Bare trykk på knappen og bakluka lukkes elektrisk.

Se bildet større

MANGE KNAPPER: En ganske komplisert multifunksjonsbryter er Mercedes spesialitet.

Se bildet større

TOPPMODELL: Mercedes E-klasse E 63 AMG

Se bildet større

KJØREMASKIN: Nye E-klasse kjører bedre enn forgjengeren.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!