- Kosmetiske Stasjonsby-endringer

- Kosmetiske Stasjonsby-endringer

Vigdis Dahlseide, Ivar Christiansen (Ap) og Conny Mossefin er ikke fornøyd med «endringene» i stasjonsby-prosjektet. – Kosmetiske, sier de.

Torsdag er det Grefsen Stasjonsbymøte. – Trafikkløsninger er ikke på plass, og byggendringene er kosmetiske etter bystyrereturen, sier motaksjonistene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2008 kl 12:35

Grefsen: Torsdag kveld (17.01.) braker det løs på Teknisk Museum. Utbygger av Grefsen Stasjonsby, J. M. Byggholt AS og Rom Eiendom AS, har innkalt til informasjonsmøte, men noen utbygger-monolog blir det neppe.

– Vi har fått signaler på at det åpnes for spørsmål og debatt, og det er bra. Etter at det enorme boligprosjektet på mellom 900 og 1000 leiligheter ble returnert fra bystyrebehandlingen for snart ett og et halvt år siden, har utbygger kun foretatt kosmetiske endringer, mener motaksjonistene og Grefsenbeboerne Vigdis Dahlseide, Conny Mossefin og Ivar Christiansen, sistenevnte også Ap-lokalpolitiker og bystyremedlem.

– Helhetlig bilde

– Blant annet ble saken returnert byrådet fra bystyrebehandlingen fordi gode nok trafikk-løsninger ikke var på plass. Å løfte trafikkbiten ut av stasjonsbyen som egen reguleringsplan, for raskere å kunne nå ny politisk behandling, er for det første i strid med bystyrevedtaket. I tillegg er en slik oppdeling med på å fjerne fokus fra helhetsbildet ved denne gigantutbyggingen, sier de engasjerte møtedeltagerne, og legger til at området allerede er hardt trafikkbelastet.

– For å forstå alle konsekvenser en slik enorm utbygging vil gi, for blant annet nærmiljøet, er det et must å nettopp se helhetlig på prosjektet.

Overdimensjonert

– At det skal bygges mange leiligheter på tomten er i tråd med kommunale intensjoner. Men stasjonsbyen er per i dag en overdimensjonering, og må begrenses, sier Christiansen.

Noe har utbygger redusert på blokkhøydene - men ikke mye.

– To etasjer ned på høyblokkene er kosmetisk, og stasjonsbyen vil fremdeles fortone seg som en gedigen drabantby midt i fleisen på mange Grefsen-beboere.

Støy

Aksjonistene stiller seg også undrende til refleksjonsstøy-målingene som har blitt lagt til grunn i prosjektet, på grunn av «blokkmuren» fra Storo mot Sinsen, og viser til et brev utbygger har skrevet til byrådet (okt. 2007).

– Hvis støymålinger skulle vise seg å øke med mer enn 1 desibel som følge av stasjonsbyen, mener utbygger det bør gjennomføres støyreduserende tiltak før endelig brukstillatelse gis. Hvem skal foreta de målingene? Slik som hittil har skjedd - utbygger selv? Slike inhabile målinger stoler vi ikke helt på, sier Dahlseide, Mossefin og Christiansen.

Stasjonsbysaken ligger fortsatt til behandling i byrådsavdeling for byutvikling.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!