Krever avgiftsrabatt for sikre biler

Krever avgiftsrabatt for sikre biler

SIKKER: Fokus på sikkerhet bør honoreres, mener Volvo.

Volvos ledelse i Norge mener at deres nye SUV, XC60, er en så sikker bil at den bør få avgiftsrabatt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2008 kl 09:30

Volvo skal lansere en ny SUV i Norge på et tidspunkt hvor salget av nye biler er i "fritt fall", og SUV-ene utsettes for sterk miljøkritikk.

Men Volvo vet å spille på en av merkets kjerneverdier: Sikkerhet. Det er allerede kjent at når XC 60 kommer i salg senere i høst, vil den være en av de sikreste bilene å oppholde seg i om det skulle smelle. Dessuten er bilen innrettet slik at den i byfart stanser automatisk om kollisjonsfare skulle oppstå.

Dette spiller Volvo maksimalt på, og administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge har i den forbindelse tilskrevet samferdselsministeren, finansministeren og Stortingets finanskomité med klar oppfordring om å bruke avgiftssystemet for å bedre trafikksikkerheten.

Her er kravet fra Herland:

1. Gi avgiftsrabatt til bilmodeller med aktivt sikkerhetsutstyr som beviselig reduserer ulykkesrisikoen eller skadeomfanget.

2. Redusere betydningen av vekt til fordel for utslipp i beregningen av engangsavgiften.

3. Inkludere bilens sikkerhetsnivå i tillegg til miljø, vekt og motorkraft, som grunnlag for avgiften.

4. Vri bilavgiftene over fra kjøp og eie til bruk.

Oppgitt over dagens regime

Herland er oppgitt over at sikre biler avgiftsstraffes.

– Bare på grunn av en lavt plassert sikkerhetsbjelke i fronten, øker engangsavgiften for XC60 med hele 1 400 kroner. Til sammenligning koster bilen over 220.000 kroner mindre i Sverige enn i Norge, sier Herland.

Herland har tydeligvis ikke fått med seg at den store avgiftsomleggingen i 1996 nettopp hadde som formål å fange opp nye sikkerhetsinnretninger i bilene.

Den gang ble avgiften vridd vekk fra bilens verdi, og mot ytelser og vekt, fordi nye sikkerhetsinnretninger i bilene gjerne bestod av kostbar, men så godt som vektløs elektronikk.

EuroNCAP har også rettet sterk kritikk mot SUV-ene fordi de som gruppe kommer svært dårlig ut ved påkjørsel av fotgjengere og syklister.

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget skriver i en kommentar på BilNytt.no at Volvo-direktør Øystein Herland bare gjør jobben sin.

– Han setter merkevaren på kartet, og han gjør jobben skikkelig, sier Merg.

Annonse
Se bildet større

KRASJ: Volvo XC60 er innrettet slik at den i byfart stanser automatisk om kollisjonsfare skulle oppstå.

Se bildet større

AVGIFTSLETTE? Den norske Volvo-importøren mener Volvos nye XC60 er en så sikker bil at den bør få avgiftslette. Sikkerhetsforskere er generelt kritisk til SUV-ene.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!