Bil og avgifter:

Krever lavere hybridbilavgift

Krever lavere hybridbilavgift

LAVERE AVGIFT: Toyota-sjefen Lars-Erik Årøy vil ha lavere avgift på hybridbilene. (Foto: Øivind Skar)

Toyota-direktør Lars-Erik Årøy mener myndighetene må gi lavere avgift til hybridbilene, fordi de representerer en viktig vei mot målet om full elektrifisering av bilparken.

Tekst:

Publisert:

Saken er gammel, men nå blåser Toyota-sjefen nytt liv i debatten om avgiftsnivået på hybridbilene.

Etter Årøys mening er det for høyt, og det er særlig vektavgiftskomponenten han vil gjøre noe med.

Lars-Erik Årøy er overbevist om at gjennombruddet for rene elbiler ligger lenger inn i framtiden enn mange vil innrømme, og at en storskala elektrifisering av bilparken vil gå via hybrider og plugg-inn hybrider, altså biler som lades i stikkontakten, men som også har forbrenningsmotor for de lange turene.

Derfor er han opptatt av mellomløsningene.

— La ikke økt vekt og motoreffekt ødelegge for det reduserte forbruket, sier Årøy.

Ser sammentreffet

For elbiler betales ikke engangsavgift i Norge. Ei heller betales andre avgifter. Selv momsen ettergis av staten. Så øker avgiften jo mer bilen forurenser.

Etter mønster fra elbilene innrømmes i dag hybridbilene 10 prosent vektrabatt på grunn av batteripakken og elmotoren. Denne rabatten ønsker Årøy økt til 25 prosent.

Årøy ser at han lett kan bli beskyldt for å snakke for "sin syke mor", ved at utspillet kommer samtidig som Toyota er i ferd med å lansere tredje generasjon av hybridbilen Prius.

Ny Prius får økt avgift som følge av høyere vekt og mer motoreffekt, til tross for at forbruket og utslippet går ned i forhold til utgående modell.

Gode nok ordninger

Samtidig er Årøy gjennom Bilimportørenes Landsforening (B.I.L) forpliktet til å støtte opp om foreningens teknologinøytrale linje. Det gjør han også, men vil samtidig ha både i pose og sekk.

— Erfaring som bygges gjennom storstilt produksjon og salg av hybridkjøretøyer er uvurderlig for kommersialisering av elbiler og plugg-inn hybrider i årene som kommer, hevder Årøy.

I regjeringen mener man imidlertid at hybridbilene har gode incentiver.

Statssekretær Tor Axelsen i Finansdepartementet sier til bransjenettstedet BilNytt at hybridbilene allerede beskattes gunstig ved at elmotoren ikke inngår i avgiftsgrunnlaget, samtidig som det gis ti prosent rabatt på bilenes egenvekt.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!