Test: Honda Civic Type R

Krever mye turtall

Krever mye turtall

Civic Type R er veldig stiv og sitter som et klister på tørt underlag.

Stivere GT-bil skal man lete lenge etter i Norge. Vi har kjørt Honda Civic Type R på bane.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.11.2008 kl 13:10

Honda Civic Type R er en leken og morsom bil. Under panseret sitter en toliters motor på 201 hk. Type R har ikke turbo, men er absolutt ingen sinke. 0-100 Km/t går unna på 8,5 sekunder, og dreiemomentet er 195 Nm.

Klister på veien

Vi kjørte Type R sammen med rallyfører John Haugland på Norsk Trafikksenter - Vålerbanen. Vi testet bilen på både på tørr og våt bane, og fikk merke at bilen endret karakter etter forholdene.

På tørr bane sitter Type R som et klister til underlaget, og er en svært morsom bil å kjøre. På våt bane er det fortsatt morsom, men den blir langt vanskeligere å håndtere. Her spiller dekkene selvfølgelig en rolle.

Litt understyrt

- Hondaen er en veldig sporty bil som krever mye turtall og mye giring. Sittestillingen er noe høy. Ideelt sett skulle man gjerne vært nærmere asfalten, sier John Haugland om Civic-en.

Noe av det mest negative med bilen er at du fort kan bli litt sliten i hodet av en motor som mistrives under 5000 omdreininger og hvor fjæringen nærmer seg rallynivå.

- Den er også noe understyrt i langsomme svinger. Bremsene kunne vært noe bedre, og pedaltrykket er litt høyt, mener Haugland.

Ikke fornuftig

Civic Type R er ikke en bil du kjøper av fornuftsgrunner. Her går kjøreopplevelse foran både status og praktiske løsninger.

Bilen har flott chassis og eksakt styring, men er en ganske masete bil til vanlig kjøring.

Annonse
Se bildet større

På vått underlag er Civic Type R en noe mer nervøs kjøreopplevelse.

Se bildet større

Bilen har et ganske futuristisk utseende med karakteristiske potter, som vi liker.

Se bildet større

PRØVEKJØRT: Honda Civic Type R.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!