Krever rosa busser til alle eldre i Nordre Aker

Krever rosa busser til alle eldre i Nordre Aker

Bystyrepolitiker, og helsepolitisk talsperson i Oslo Frp, Aina Stenersen, ber bydel, Ruter og byråd sørge for lik transport-behandling av alle eldre i Nordre Aker. FOTO: UTLÅNT

– Det er uholdbart at eldre som bor i Marka ikke får ta del i bydelens transporttilbud for eldre, sier Aina Stenersen (Frp).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.11.2017 kl 11:02

NORDRE AKER: Tidligere i november fortalte Nordre Aker Budstikke at eldre som bor i Marka, likevel ikke får ta del i pilotprosjektet med de rosa bussene.

Dør-til-dør-transport

Ruter Aldersvennlig transport testes i Nordre Aker, og personer på 67 år og eldre kan bestille busstransport fra dør til dør innad i bydelen. Prisen er kun en ordinær Ruter-billett.

Tilbudet er svært godt mottatt, men på grunn av avstandene i Maridalen, kjører ikke bussene lenger enn til Brekke.

Det fikk Sørbråten-beboer Sissel Sypriansen til å reagere, da hun ved bestilling av bussen fikk beskjed om at hun ikke ble funnet på kartet.

– Jomfruturen gikk til Marka, og vi ble veldig fornøyde for å få et tilbud som kunne hjelpe oss å komme oss lettere til byen og eventuelt delta i andre tilbud som bydelen har, sa Sissel Sypriansen til Nordre Aker Budstikke tidligere i måneden.

– Ruters argument er at tilbud opp til oss vil ta så lang tid at de ikke greier å gi et forutsigbart og pålitelig tilbud hverken til beboerne i Marka eller de øvrige innbyggerne i bydelen.

Se bildet større

Sissel Sypriansen bor ved Movatn på Sørbråten, og det er for langt unna til å kunne benytte Ruter Aldersvennlig transport. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP / PRIVAT

– Ført bak lyset

Sypriansens frustrasjon møter full forståelse hos helsepolitisk talsperson for Fremskrittspartiet i bystyret, Ania Stenersen.

– Jeg mener kommunen og Ruter har ført disse bak lyset. Det er klart når man bor i bydelen, og får vite at dette er et tilbud for de eldre i bydelen, at man selvsagt regner med at man skal bli tatt med i prosjektet. Det er en selvfølge. Da kan man ikke kommunen eller Ruter bli helt oppslukt i hvor geografisk man bor inne i bydelen, det er ikke akseptabelt, sier Stenersen.

Ifølge Sypriansen er det så mange som 70-75 Marka-beboere som holdes utenfor tilbudet, ikke 30-35 slik Nordre Aker Budstikke fikk opplyst av bydelen. Ruter sa til avisen at de har hatt en tett dialog med de berørte beboerne, men det mener Sypriansen er feil.

– At Ruter hevder de har en tett dialog med de eldre, kjenner de seg heller absolutt ikke igjen i. Man kan ikke lage et såkalt tilbud for bydelen, også utelate nesten 100 eldre, det ser alle med bruk av sunn fornuft, sier Stenersen.

– Bydelen og Ruter mener tilbudet til øvrig befolkning i Nordre Aker ikke blir forutsigbart nok dersom man skal hente inne i Maridalen (på grunn av store avstander). Forstår du argumentasjonen?

– Bydelen, kommunen og Ruter burde først og fremst ha ordnet et ordentlig tilbud til alle eldre i begynnelsen av dette prosjektet, og ikke solgt det inn som et tilbud som ikke eksisterer i dag. Jeg syns synd på de eldre som ringte etter de Rosa bussene dagen etter åpningen, og fikk beskjed om at de ikke fikk bli med likevel, svarer Stenersen oppgitt.

LES OGSÅ: Lanserte nytt tilbud med rosa busser: – Fremtidens transportløsning kommer først til de eldre

– Fiasko

Både bydelen og Ruter sier til Nordre Aker Budstikke at de vil se på, og diskutere alternative transporttilbud for dem som bor i Marka. Enn så lenge henvises de til den ordinære offentlige transporten, som er 51-bussen i Maridalen (56 til Solemskogen) og Gjøvikbanen.

– Det er ikke godt nok å bli henvist til "vanlig" offentlig kommunikasjon. Jeg forstår ikke argumentasjonen til bydelen, og Ruter. Når så mange eldre ikke får bli med, er prosjektet nærmest en fiasko, sier hun.

Stenersen lover å ta kampen for seniorene som bor i Marka.

– Vi skal stå på for de eldre, og få de Rosa bussene også til å hente de eldre i marka. Så må Ruter, bydelen og kommunen ta en ny gjennomgang på dette prosjektet. Man burde sette inn flere Rosa busser, slik at de eldre som ble lovet et godt tilbud, faktisk får det de ble lovet, sier hun.

– Representanter fra det rødgrønne byrådet, som eldrebyråden Inga Marte Thorkildsen, har vært høyt på banen i denne saken, men må følge opp løftene sine, og sikre de eldre det de faktisk ble lovet i media, men ikke fikk: – Fleksible og gode transportløsninger, sier Stenersen.

Har du noe på hjertet? Delta i bydelsdebatten! Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Slik presenteres Ruter Aldersvennlig transport i brosjyren fra bydelen, byrådsavdelingen og Ruter:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse