Krisen over for Saab

Krisen over for Saab

TØFF I TRYNET: Tydelig front på Saabs kommende biler.

Krisen i Saab er avblåst. Eieren, General Motors i Detroit, spytter nå penger i Saab, som svarer med nyheter verden aldri har sett maken til fra Trollhättan.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.03.2008 kl 09:30

GENÈVE: GM-boss Bob Lutz kunne ikke få fullrost Saab under presentasjonen av kompakte 9-X BioHybrid; merkets identitet, fokuset på miljøet og det kraftfulle designet. Det var nesten så man kunne se pengene rant ut av lommene til Lutz, og bortenfor sto Saab-sjef Jan Åke Jonsson. Smilet hans gikk nesten helt rundt:

– Dette er en historisk dag for Saab, fortsatte Jonsson, og avsluttet ved oppstarten av vårens gigantbilmesse i Genéve med å si at Saab alltid vil være tro mot sine skandinaviske røtter.

– Saab er en liten produsent og vi må vokse. Derfor ser vi på biltyper og segmenter i vekst, sier Anders Espengren, ansvarlig for produktstrategien for Saabs fremtidige modeller.

Hybrid kommer

Espengren bekrefter at 9-X BioHybrid er beviset på at Saab nå også planlegger å bygge biler som er mindre enn 9-3. Men når den kommer vil han ikke ut med.

– Jeg kan bekrefte at det endelige designet ikke er klarlagt, og at bilen ikke kommer i dette ti-året. Vi har jo andre modeller på trappene også. Og da tenker Espengren naturligvis på erstatteren for 9-5 som skal bygges over samme tekniske lest som Opel Insignia. Neste år beveger Saab seg også inn SUV-klassen med egen modell, 9-4X. Konseptet 9-X BioHybrid med 1,4 liters motor optimalisert for bioetanol yter 200 hk. I tillegg er den en såkalt plug-in hybrid hvor batteriene også kan lades fra strømnettet. Bilen bærer også rundt på et digert solcellepanel på taket hvis funksjon er både å lade batteriene og eventuelt drive klimaanlegget for å holde bilen kjølig.

Konkurrenter

Espengren presiserer at de tekniske løsningene rundt kompaktbilen langt fra er fastlagt.

– Det vi ser er at kundene som responerer på våre biler er svært miljøopptatte. Derfor har vi optimalisert bilen for E85 for å få forbruket lavest mulig. Kjørt på bensin forbruker bilen 0,49 liter per mil mens den med etanol på tanken holder seg innenfor 0,64 liter per mil, sier Espengren. Det som er helt sikkert er at Saabs kompaktbil hvis konkurrenter i første rekke vil være Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A/B-klasse og Volvos 30-serie, ikke blir seende ut som konseptbilen.

Samme retningMen designet viser retningen Saab beveger seg. For de fortsetter egentlig der de startet med multifunksjonsbilen 9X vist høsten 2001 i Frankfurt. Så gikk det noen år – og mange trodde Saab var dødsdømt av GM – inntil de på Genève-messen for to år siden dro teppet av Aero-X. Tilskuerne gispet. 9-4X er en produksjonsklar bil. Endringene i forhold til konseptet blir minimale, og den viser hvordan fremtidens Saaber kommer til å se ut.

Annonse
Se bildet større

AERO-X: Saabs mest spennende konseptbil så langt vist i Genève for to år siden.

Se bildet større

9-4X: Saabs første egenproduserte SUV kommer neste år.

Se bildet større

I PROFIL: Dette designet har vi sett på Saabs konseptbiler før.

Se bildet større

LUTTER GLEDE: GM-boss Bob Lutz var et eneste stort smil da han presenterte Saab 9-X BioHybrid.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!