Kristians (19) elbil gjør 0-100 kilometer i timen raskere enn Tesla

Kristians (19) elbil gjør 0-100 kilometer i timen raskere enn Tesla

RACERBIL: Tidligere Nydalen vgs.-elev Kristian Løvås Svalland i Revolve NTNU har vært med på å utvikle den elektriske racerbilen som til sommeren skal konkurrere med 110 andre biler i England. FOTO: REVOLVE NTNU

– Jeg trodde Olabilen jeg lagde som tiåring var det nærmeste jeg skulle komme å lage en bil, sier Kristian Løvås Svalland. Nå har den tidligere Nydalen vgs.-eleven produsert en superlett elbil ved NTNU. Til sommeren skal den konkurrere i England.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.05.2015 kl 15:32

TRONDHEIM/NYDALEN: Det var som elev ved Nydalen videregående skole at Kristian Løvås Svalland (19) for alvor fattet interessen for teknologi og utvikling.

Men å bli bilprodusent?

– Jeg har egentlig aldri hatt noe særlig interesse for biler, annet enn som bakgrunn på pc-en, forteller 19-åringen, som studerer fysikk og matematikk, på telefon fra Trondheim.

Men det var inntil han ble NTNU-student og tatt opp i studentorganisasjonen Revolve, som én av 50 studenter fra 13 studieretninger.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

Bygget bilen fra bunnen av

– Det var utrolig kult å bli tatt opp i Revolve, og få lov til å være en del av gruppa. Alle 50 har sine oppgaver, og hvert eneste medlem er kritisk for utviklingen av bilen, sier Svalland, som har hatt ansvaret for ledningsnettet i konstruksjonen.

Det siste året har gruppa jobbet dag og natt for å designe og bygge sin egen elektriske racerbil. Nå kan de endelig vise frem resultatet, som har fått navnet Vilje.

LES OGSÅ: – Hvorfor i all verden stopper trikken på Disen?

Til sommeren skal de konkurrere på legendariske Silverstone i Formula Student.

– Elbilen vår bruker 2,8 sekunder på 0-100 kilometer i timen – raskere enn en Tesla, forteller, markedssjef Magnus Buseth.

En elmotor med drøye hundre hestekrefter og en superlett konstruksjon i karbonfiber gjør at den veier kun 175 kg og har en akselerasjon som matcher sportsbiler i millionklassen.

Med unntak av elmotoren, har studentene designet alle delene på bilen selv.

– Vi har lagt ned utallige timer i simulering av aerodynamikken, for å presse bilen mot bakken og få best mulig kjøreegenskaper. I teorien kan vi kjøre opp ned i et tunneltak i 125 kilometer i timen, sier Buseth.

LES OGSÅ: Vekker denne bilen gode minner? Russeguttene ville gjøre noe annerledes, så fant de denne bilen!

Skal konkurrere på legendariske Silverstone

Til sommeren skal studentene konkurrere mot 110 andre universiteter fra 28 forskjellige land i Formula Student. De 50 studentene reiser til Silverstone i England 8.-12. juli og til Red Bull Ring i Østerrike 10.-13. august.

Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil, alt i løpet av ett år.

I år er 30 av de 110 bilene som stiller til start elbiler. Elbiler og bensinbiler konkurrerer side om side i Formula Student, og de siste årene er det elbiler som har stukket av med seieren.

I fjor kom NTNU-laget på 8. plass blant 114 lag fra hele verden.

– Revolve ble startet i 2010, og det er andre gang vi deltar med en elbil. Vi møter sterke konkurrenter, flere som har vært med i 15 år og har lang erfaring. NTNU har imidlertid gjort det bra, veldig fort, sier Svalland.

Og til tross for hard konkurranse, har NTNU-studentene høye ambisjoner.

– Målet er å komme på pallen. Aller best hadde det vært på komme på toppen av pallen, sier Svalland.

LES OGSÅ: Hentet våpen da naboen klagde på høy musikk

Racerbilbygging blir fag

Prosjektet ble startet i 2010 av NTNU-studenter som ønsket mer praksis i studiehverdagen. Hvert år utvikles og bygges en helt ny racerbil fra bunnen av. Det er stor pågang for å bli med på laget, og søkere må sende inn søknad og gå gjennom intervju før de blir tatt opp. De 50 studentene legger ned all sin tid for å realisere prosjektet i organisasjonen som har som målsetting å utdanne Norges beste ingeniører.

– Ved å gå fra null til ferdig bil på åtte måneder lærer vi å omsette teori til praksis, prosjektplanlegging, tverrfaglig teamarbeid og ellers alt som kreves for å være i stand til å løse utfordringer vi vil møte når vi skal ut i jobb, sier prosjektleder Roy Iversen i Revolve NTNU.

Fra høsten blir racerbilbyggingen et eget fag på NTNU. Studentene som er med på prosjektet får 15 studiepoeng, som teller mot ingeniørgraden.

– Nå som racerbilbyggingen blir et eget fag har vi enda noen timer å legge ned i dette, samtidig som vi får bedre tid til å jobbe med andre fag, sier Magnus Buseth.

Kristian Løvås Svalland forteller at arbeidet med Revolve tar mye tid, og at mange nok merker det på karakterene det året de er med.

– Men det er et veldig artig prosjekt som vi lærer utrolig mye av. Alle som er med lærer litt om alt på bilen, sier han.

Og til tross for lite bilinteresse før Revolve, sier Svalland at han ikke lenger er fremmed for en fremtidig karriere i bilindustrien.

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Se bildet større

Hele Revolve-teamet som har stått bak utviklingen av den superlette racerbilen. FOTO: REVOLVE NTNU

Se bildet større

Racerbilen Vilje, laget av Revolve NTNU. I juli konkurrerer bilen på legendariske Silverstone Formula Student. FOTO: REVOLVE NTNU

Se bildet større

Magnus Buseth er markedssjef for Revolve NTNU. FOTO: REVOLVE NTNU

Faktaboks Revolve NTNU

Om Revolve NTNU

  • Frivillig studentorganisasjon ved NTNU i Trondheim
  • Deltok i Formula Student første gang i 2012
  • Kåret til beste nykommer samme år
  • 50 studenter fra 13 forskjellige studieretninger
  • Kongsberg Gruppen er hovedsponsor

Om racerbilen Vilje

  • Vekt: 175 kg
  • 0-100 km/t: 2,8 sekund
  • Elektromotor på 80 kW (107 hestekrefter)

Om konkurransen «Formula Student»

  • Verdens største motorsportarrangement for studenter
  • Arrangeres over hele verden, inkludert USA, Australia, Tyskland og England
  • Studentene bedømmes ikke bare på rundetid og akselerasjon, men også på design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplan og markedsføring
  • Revolve NTNU deltar på Silverstone i England og Red Bull Ring i Østerrike til sommeren

Kilde: Revolve NTNU

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!