ANNONSE
Annonse

Test: Citroëns C3 Picasso:

Kul kubist

BEST I KLASSEN: I C3 Picasso har Citroën plukket det beste fra konkurrentene.

Citroëns nye C3 flerbruksbil er så smart at selv Picasso hadde fått plass til malersakene.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Noen biler blir man raskere glad i enn andre. Citroëns nye C3 Picasso er en slik.

Ikke fordi den representerer noe kunstverk på høyde med det beste fra mesteren Picasso, men den er i det minste på høyde med det beste bilindustrien til nå har klart å skape av kompakte flerbruksbiler til fornuftig pris.

Fra 205.000 kroner

Fornuftig pris vil i dette tilfellet si fra 205.000 kroner. Vi noterer Opel Meriva, Skoda Roomster, Nissan Note og Ford Fusion som nærmeste konkurrenter.

Med lengde på litt over fire meter og med plass til fire storvokste og ganske mye bagasje, framstår C3 Picasso som en biltype påtvunget oss av miljøkrisen.

Ikke noe galt i det.

Hvorfor pakke i lengden og bredden når pakking i høyden faktisk gir langt bedre plassutnyttelse både i bilen og på veien? I tilfellet C3 kjører bilen lekent og stabilt med tilstrekkelig komfort, og det vil ikke overraske oss om C3 Picasso utpå høsten stikker av med prisen som Årets Bil i Europa for 2010.

À la Yaris

Nå har ikke Citroën akkurat funnet opp hjulpet på nytt, men de har stjålet litt herfra og litt derfra (bakseteløsningen kommer faktisk fra Toyota Yaris), og satt det sammen på en elegant og høyst moderne måte.

Og det med en opplevd kvalitet som til nå har vært ukjent i kompakte biler fra Frankrike.

Kanskje kommer det av at bilen faktisk bygges i Slovakia. Uansett håper Citroën å selge 110.000 C3 Picasso i krisemaksimerte 2009, men hvor mange av dem som kommer til Norge våger ikke informasjonsdirektør Vigdis Dahlseide hos importøren å si noe om.

Feil motorvalg

Ei heller kan hun svare på hvorfor Citroën ikke tilbyr den miste dieselmotoren med partikkelfilter, slik at den kan selges til enda hyggeligere pris i Norge.

90 dieselslurpende hester er – etter vår mening – mer enn tilstrekkelig i C3 Picasso, som derimot etter påske blir å finne på norske veier med 110 hk dieselmotor (kjent fra flere Peugeot-, Citroën-, Mini-, Volvo-, Ford- og Mazdamodeller), samt den samme bensinmotoren BMW bruker i Mini (95 hk).

Naturligvis leveres bilen med seks kollisjonsputer og antiskrensprogram (ESP), og den er designet for fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonsprogram hvilket betyr ekstra sikker bil.

Dette kan bli gøy i en heller biltrist tid.

Vår mening om Citroën C3 Picasso

Bak rattet

8

Plass

9

Bagasje

9

Komfort

7

På veien

6

Ytelser

8

Forbruk/CO2

7

Sikkerhet

9

Utstyr

7

Pris

8

Sum (100)

78Citroën C3 Picasso i tall

Pris billigste

204.900 kr

Lengde

4,08 m

Bagasje (VDA)

385/1506 l

Motor (diesel)

110 hk

Motor (bensin)

94 hk

Forbruk (EU)

0,49 l/mil

CO2-utslipp

130 g/km

Kollisjonsputer

6 stk

Antiskrens

Ja

4x4

Nei

Garanti

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

*Mer om sikkerhet: Euroncap.com

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.