ANNONSE
Annonse

Minitest: Audi A5 kabriolet

Kulere enn A4-livet

VAKKER DRØM: Audis nye A5 kabriolet ankommer Norge med vårsola

Dersom A4 beskriver et alminnelig og litt kjedelig liv, så er A5 ren hedonisme.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.03.2009 kl 11:40

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Hva slags bil snakker vi om?Klassisk kabriolet med stofftak som ikke stjeler altfor mye bagasjeplass. Audis ny A5 kabriolet er elegant, stilsikker – og forholdsvis dyr. Dette er bil først og fremst for entusiaster. For andre er det som å kaste perler etter svin.

Hva har den under panseret?A5 kabriolet tilbys naturligvis med en omfattende motorprogram. Her er det som kommer først. Etter hvert kommer både S5 (333 hk) og en 170 hk dieselmotor.

2,0 l (B)

  • 180 hk/320 Nm/Co2: 174 g/0-100 km/t: 8,1 sek/Toppfart: 226 km/t

2,0 l (B)

  • 211 hk/350 Nm/Co2: 159 g/0-100 km/t: 6,9 sek/Toppfart: 250 km/t

3,2 l (B)

  • 265 hk/330 Nm/Co2: 199 g/0-100 km/t: 6,6 sek/Toppfart: 250 km/t

2,0 l /D)

  • 170 hk/350 Nm/Co2: 144 g/0-100 km/t: 9,3 sek/Toppfart: 222 km/t

2,7 l (D)

  • 190 hk/400 Nm/Co2: 164 g/0-100 km/t: 7,9 sek/Toppfart: 239 km/t

3,0 l (D)

  • 240 hk/500 Nm/Co2: 179 g/0-100 km/t: 6,4 sek/Toppfart: 250 km/t

(Dieselutgavene har partikkelfilter i standardpakken)

Hvordan er den å kjøre?Førsteklasses. Dette kjører premium, og spesielt med firehjulstrekk. A5 kabriolet erstatter A4 med tilsvarende betegnelse. Der større og dyrere, men kjører langt bedre, først og fremst på grunn av styringen.

Hva gjør den spesiell?Først og fremst at taket tas av og på (naturligvis elektrisk) i fart inntil 50 km/t. Her er det altså ikke nødvendig å stoppe for å få sola helt inn i bilen. Dessuten er Audi alene om å tilby firehjulstrekk i denne klassen.

Hva er bilens svakheter?Vi fant lite. Men velger du A5 kabriolet må du akseptere begrenset bakseteplass, elendig sikt ved lukeparkering og redusert plass til bagasjen. Sikkerhetselementer i ekstrautstyrspakken burde vært standard.

Hvem passer den for?Livsnytere med tilgang på sol og penger.

Hva koster den?

Billigste bensinutgave starter på 538.200 kroner. Det er eksempelvis 25.000 kroner mer enn BMW 3-serie kabriolet som endatil har foldbart ståltak. En motorsvakere dieselutgave kommer senere, men den blir neppe særlig rimeligere enn billigste bensinutgave.

Priser:

2,0 l/180 hk: 538.200 kr

2,0 l/211 hk: 649.000 kr

3,2 l/265 hk: 877.700 kr

2,0 l/170 hk: Ikke klar

2,7 l/190 hk: 629.500 kr

3,0 l/240 hk: 799.300 kr

Konkurrenter?Først og fremst BMW 3-serie, Saab 9-5 og Volvo C70.

Når i Norge?I april, tidsnok til å rekke den norske kabrioletsesongen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse