Minitest: Audi A5 kabriolet

Kulere enn A4-livet

Kulere enn A4-livet

VAKKER DRØM: Audis nye A5 kabriolet ankommer Norge med vårsola

Dersom A4 beskriver et alminnelig og litt kjedelig liv, så er A5 ren hedonisme.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.03.2009 kl 11:40

Hva slags bil snakker vi om?Klassisk kabriolet med stofftak som ikke stjeler altfor mye bagasjeplass. Audis ny A5 kabriolet er elegant, stilsikker – og forholdsvis dyr. Dette er bil først og fremst for entusiaster. For andre er det som å kaste perler etter svin.

Hva har den under panseret?A5 kabriolet tilbys naturligvis med en omfattende motorprogram. Her er det som kommer først. Etter hvert kommer både S5 (333 hk) og en 170 hk dieselmotor.

2,0 l (B)

  • 180 hk/320 Nm/Co2: 174 g/0-100 km/t: 8,1 sek/Toppfart: 226 km/t

2,0 l (B)

  • 211 hk/350 Nm/Co2: 159 g/0-100 km/t: 6,9 sek/Toppfart: 250 km/t

3,2 l (B)

  • 265 hk/330 Nm/Co2: 199 g/0-100 km/t: 6,6 sek/Toppfart: 250 km/t

2,0 l /D)

  • 170 hk/350 Nm/Co2: 144 g/0-100 km/t: 9,3 sek/Toppfart: 222 km/t

2,7 l (D)

  • 190 hk/400 Nm/Co2: 164 g/0-100 km/t: 7,9 sek/Toppfart: 239 km/t

3,0 l (D)

  • 240 hk/500 Nm/Co2: 179 g/0-100 km/t: 6,4 sek/Toppfart: 250 km/t

(Dieselutgavene har partikkelfilter i standardpakken)

Hvordan er den å kjøre?Førsteklasses. Dette kjører premium, og spesielt med firehjulstrekk. A5 kabriolet erstatter A4 med tilsvarende betegnelse. Der større og dyrere, men kjører langt bedre, først og fremst på grunn av styringen.

Hva gjør den spesiell?Først og fremst at taket tas av og på (naturligvis elektrisk) i fart inntil 50 km/t. Her er det altså ikke nødvendig å stoppe for å få sola helt inn i bilen. Dessuten er Audi alene om å tilby firehjulstrekk i denne klassen.

Hva er bilens svakheter?Vi fant lite. Men velger du A5 kabriolet må du akseptere begrenset bakseteplass, elendig sikt ved lukeparkering og redusert plass til bagasjen. Sikkerhetselementer i ekstrautstyrspakken burde vært standard.

Hvem passer den for?Livsnytere med tilgang på sol og penger.

Hva koster den?

Billigste bensinutgave starter på 538.200 kroner. Det er eksempelvis 25.000 kroner mer enn BMW 3-serie kabriolet som endatil har foldbart ståltak. En motorsvakere dieselutgave kommer senere, men den blir neppe særlig rimeligere enn billigste bensinutgave.

Priser:

2,0 l/180 hk: 538.200 kr

2,0 l/211 hk: 649.000 kr

3,2 l/265 hk: 877.700 kr

2,0 l/170 hk: Ikke klar

2,7 l/190 hk: 629.500 kr

3,0 l/240 hk: 799.300 kr

Konkurrenter?Først og fremst BMW 3-serie, Saab 9-5 og Volvo C70.

Når i Norge?I april, tidsnok til å rekke den norske kabrioletsesongen.

Annonse
Se bildet større

BEGRENSET: A5 kabriolet blir garantert ikke bilen alle i gata skaffer seg.

Se bildet større

ENKLERE: Bilbeltet dyttes automatisk fram så det blir lettere å ta på.

Se bildet større

LUFTSKJERF: En Mercedes-oppfinnelse som blåser varm luft i nakken.

Se bildet større

TRANGT: Baksetet er lite, men det hjelper litt på bagasjeplassen at baksetet kan legges ned.

Se bildet større

BAK RATTET: Her vil du garantert trives.

Se bildet større

JUSTERBAR: Demper/kjøreoppsettet kan justeres ut fra kjørestil

Se bildet større

RETT STED: Skal du på sommerferie til Monte Carlo egner A5 kabriolet seg godt.

Se bildet større

RÅERE: En S-versjon er også klar.

Se bildet større

LIVET LEKER: Audi A5 kabriolet kjører langt bedre enn A4 kabriolet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!