La kvinnen handle!

La kvinnen handle!

 

Skal dere kjøpe ny sofa eller nytt kjøkken? La kvinnen ta både initiativet og beslutningen, da går kostnaden nemlig ned.

Tekst:

Publisert:

SJØLYST: – Ja, når de store investeringene skal gjøres i hjemmet, som innkjøp av sofa eller nytt kjøkken, så ser vi at kostnaden går ned hvis kvinnen tar både initiativ og beslutning, sier Truls Vasvik, partner ved Prognosesenteret.

I dag, torsdag, presenterer han ferske tall fra det norske møbelmarkedet og interiørverden på Møbelforum. Møbelanalysen viser at innkjøpet blir noe dyrere dersom mannen er initativtaker og beslutningstaker.

– Etter hvert som menn inntar flere rom i huset, så blir det stadig dyrere. For eksempel vil de gjerne ha flere tekniske løsninger på plass. Men gjør mannen og kvinnen de store investeringene sammen så blir det enda dyrere, sier Vasvik.

Han knytter likevel et lite spørsmålstegn til funnet.

– Men det spørs jo om mannen bestemmer i det hele tatt, eller om kvinnen drar mannen sin med i butikken og bare gir ham følelsen av å være med på å bestemme. Kanskje han bare betaler for å bli ferdig med det, ler Vasvik.

Verdensener

Norge er det landet i verden som bruker mest penger på hus. I fjor brukte vi 51 milliarder kroner på oppussing, og nå på vårparten er det spesielt soverommet vi gir et løft. Dette forteller oss mer enn at nordmenn har mye penger å rutte med.

– Det sier noe om eierstrukturen i Norge. Ikke noe annet land i verden har så mange selveierboliger som oss. Nordmenn putter gjerne verdien sin i en bolig i stedet for å spre investeringene. Det sier også noe om kultur og viser at hjemmet er veldig viktig. I England møtes man kanskje på en pub, mens her i Norge inviterer vi folk hjem til oss, sier Vassvik.

Det vi oftest kjøper til hjemmet er bokhyller, men stoler og skap følger også tett på, i antall.

– Det er naturlig at vi som oftest handler enkle ting. Det er ikke alle som har anledning til å kjøpe en sofa til 30.000 kroner annen hvert år. Når vi handler møbler, så handler gjennomsnittskjøperen i snitt to møbler om gangen, sier Vasvik.

Mest penger bruker vi når vi pusser opp, og da spesielt når vi flytter.

"Showoff-effekt"

Utvendig oppussing bruker vi også mye penger på. Maler naboen huset sitt utvendig, så er sannsynligheten stor for at flere i samme gate følger etter.

– Utvendig oppussing er vi spesielt opptatt av på Sentral- og Østlandet. Vi ser at folk gjerne pusser opp oftere utvendig enn man egentlig må. Det har nok mye å gjøre med "showoff-effekten." Taket er det eneste vi gjerne ikke pusser opp før vi må, sier Vasvik.

I Oslo vest er interiørinteressen stor, og det henger sammen med en høyere gjennomsnittslønn, utdanning og yrke.

– Interiørinteressen henger ofte sammen med disse parameterene. De dyre merkene har etablerte seg på denne siden av byen, og det er ikke fordi leien er spesielt billig, men rett og slett fordi det er her kundene er, sier Vasvik.

Stiluttrykket i de ulike butikkjedene viser også at "showoff-effekten" spiller inn for å få folk til å følge interiørtrendene.

– Vi ser at det er flere og flere kjeder som vil selge deg en livsstil istedenfor å selge møbler, sier Vasvik.

Det skyldes ganske enkelt at vi går i interiør- og møbelbutikker for å hente inspirasjon.Vi vil ha flotte hjem.

Boligmarkedet er viktig

Selv om kvinner stort sett er den parten som tar initativ til å gjøre innkjøp av møbler og interiørtrender, så er også menn blitt mer opptatt av trendene.

– For noen år siden var det veldig kvinnelig å lese interiørmagasiner, men nå er leserne av interiørblader omtrent 50-50 menn og kvinner. Det virker også som at folk holder på interiørdrømmene sine i krisetider, sier Vasvik.

I krisetider trekker folk til de store, trygge kjedene med en forventing om å finne billige varer. Tiltross for finanskrise, nedgang i salg, og økt prisbevissthet så ser man nå en oppgang i interiør- og møbelmarkedet

– Hittil i år har vi hatt god forbrukervekst, og det ser lovende ut for interiør- og møbelmarkedet med tanke på vekst i 2010 og 2011, sier Vasvik.

Når vi bruker mer penger generelt, så bruker vi også mer penger på boligen. Men flere faktorer er viktig for interiør- og møbelmarkedet.

– Vi låner gjerne mer i boligen for å pusse opp, derfor er prisvekst i boligmarkdet også svært viktig for dette markedet, sier Vasvik.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!