ANNONSE
Annonse

Plugg-inn hybrid:

Ladbare hybridbiler snart i Norge

LADBAR: Toyota skal fra sommeren kjøre forsøk i Norge med ladbare utgaver av hybriden Prius.

De første ladbare hybridbilene er snart på vei til Norge. Og naturligvis er Toyota først ute når vi snakker om hybridbiler.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 14.01.2010 kl 09:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Etter å ha vært kommersielt tilgjengelige i mer enn ti år, er bensin/elektriske hybridbiler blitt et begrep synonymt med miljøvennlige kjøretøyer. Ingen bensindrevne biler matcher i dag Toyota Prius på utslipp.

Utslippsfrie biler

Men også hybridteknologien er bare et skritt på veien mot den utslippsfrie bilen. Dette er hvordan mange bilanalytikere ser for seg bilutviklingen de kommende 20 årene:

* Hybridbiler med egenlading av batteripakken. Toyota Prius er den mest kjente, men flere kommer. Toyota Auris med Prius-teknologi lanseres allerede i august. Bilen skal prises under Prius.

* Ladbare hybridbiler. Foreløpig ingen i salg. Prius blir snart ladbar i uttesting.

* Hybridbiler med hjelpemotor som lader batteriene når strømmen tar slutt. Dette er elektriske biler hvor forbrenningsmotoren ikke står i forbindelse med hjulene. Chevrolet Volt/Opel Ampera og Fisker Karma er eksempler på slike biler.

* Rene elektriske biler. Flere finnes allerede, de fleste små som Think. Det ruller allerede et dusin av den superraske elbilen Tesla på norske veier. Bellonas Frederic Hauge kjører slik bil. Elektriske familiebiler eksisterer knapt, men Tesla lover å ha en slik klar om to år.

* Brenselcellebiler. Dette er elbiler hvor brenselceller omdanner hydrogen til strøm. Bilene medbringer altså eget kraftverk. Mercedes starter omfattende uttesting av slike biler i sommer, ti av dem kommer til Norge neste år. Brenselcellebiler kan være kommersielt tilgjengelig om fem til ti år.

* Hydrogen kan også benyttes direkte i forbrenningsmotorer, men med redusert effekt. Mazda kjører feltforsøk i Norge med slike biler (Mazda RX8).

* Bensin- og dieselbiler vil fortsatt dominere de neste 20 årene.

Tre biler til Norge

Når det gjelder ladbare hybrider kommer nok en gang Toyota først. Allerede til sommeren dukker tre av i alt 600 biler på verdensbasis opp i Norge.

— Importøren beholder en, mens de to andre leases ut til Oslo kommune og Energi Norge, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Ulike filosofier råder i forhold til rekkevidden på de ladbare bilene. General Motors, som i løpet av året trykker på startknappen for gigantprosjektet Volt/Ampera, sier optimal rekkevidde i forhold til miljøbelastning og kost/nytteverdi ligger rundt 60

— 70 km før batteriene må lades.

Toyota mener den foreløpig ligger rundt 20 km per lading. Det har sannsynligvis sammenheng med at de da kan nøye seg med å bytte til litiumion batterier i dagens Prius, og gjennom det sparer enorme summer.

Ladbart fra 2012

— Toyota planlegger å sette i serieproduksjon ladbar hybrid i 2012, men vi vet foreløpig ikke når den kommer til Norge, fortsetter Espen Olsen. Samtidig ventes GM å være klar med Volt og Ampera.

Med dagens avgiftssystem unnslipper de ladbare hybridene ikke bilavgiftene slik som hydrogendrevne nullutslippsbiler og elbiler. Men siden eksempelvis en ladbar Prius ikke slipper ut mer enn 59 gram CO2 per kilometer, kommer den likevel skattemessig gunstig ut.

Den varslede avgiftsomleggingen fra 2011 kan gjøre plugg-inn hybrider mer skattegunstig fordi bilene overoppfyller myndighetenes utslippskrav. Batteriet på Prius plugg-inn fullades på halvannen time.

På ladestasjonene?

Ladehybridene er heller ikke velkomne i kollektivfeltene, og de må betale bompenger på lik linje med andre biler.

Men Espen Olsen ønsker tilgang til ladestasjonene som nå popper opp med støtte fra Transnova. Disse er i utgangspunktet reservert som gratisplasser utelukkende for rene elbiler.

— Først når plugg-inn hybridene kan lades der de parkeres, og ikke bare hjemme, får man full miljøgevinst av teknologien, presiserer Olsen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.