Norsk avgiftspolitikk:

Lavere utslipp - likevel dyrere

Lavere utslipp - likevel dyrere

Prius har fått enda lavere forbruk og utslipp.

Toyota Prius har redusert utslippet i tråd med norsk miljøpolitikk. Likevel går avgiften opp fordi bilen er blitt sikrere og dermed tyngre.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.03.2009 kl 08:55

Hos Toyota fortviler man over det norske avgiftssystemet. Folkemodellen Prius har lavere forbruk enn forgjengeren (0,39 liter bensin/mil), og utslippet er redusert til 89 g/km (fra 104 g/km).

Men selv om hybriden Prius har redusert utslippet - i tråd med norsk miljøpolitikk - så går avgiften likevel opp fordi bilen er sikrere og dermed tyngre. Dessuten er motoreffekten økt.

– Dette er vi lei oss for, sier Lars-Erik Årøy, administrerende direktør for Toyota i Norge.

Han bekrefter at redusert avgift for lavere utslipp ikke kompenserer avgiftsøkning for effekt og vekt.

Skaper utfordringer

Helge Lindrup, fungerende avdelingsdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet, kommenterer utspillet fra Årøy ved å innrømme at ny bilteknologi skaper utfordringer for utformingen av framtidig avgiftsregelverk.

Men mer kan heller ikke Lindrup si. Avgifter handler tross alt om politiske avgjørelser.

Så langt har regjeringspolitikerne med samferdselsminister Navarsete og miljøvernminister Solheim i spissen klart å få til en vridning av avgiften mot bilens utslipp. Det forventes ytterligere prioritering av utslipp i sammensetningen av engangsavgiften i årene framover.

Annonse
Se bildet større

Prius skaper hodebry i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Se bildet større

Endringer i hvordan engangsavgiften beregnes kan bli fordelaktig for biler som Prius i årene fremover.

Sammensetningen av engangsavgiften i årene framover.

Se bildet større

LOGISK: Nye Toyota Prius har redusert utslippet, men pålegges høyere avgift enn forgjengeren på grunn av mer vekt ogf effekt.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!