TEST: Ford Mondeo Econetic

Lavt forbruk - masse kjøreglede

Lavt forbruk -  masse kjøreglede

PC-AKTIG: Instrumentbordet er bygget opp som skrivebordet på PC-en.

Econetic heter modellene som Ford bruker for å redde verden fra å drukne i CO2. Den finnes naturligvis også som Mondeo.

Tekst:

Publisert:

La oss like godt innrømme at den virkelige miljøbilen står bom stille

— i garasjen. Da slipper den ikke ut CO2, ikke sliter den på veiene og ikke skremmer den vettet av fotgjengere og syklister.

Sånn sett pynter eco-bilene mer på eiernes miljøfasade enn at de betyr noe særlig for miljøet.

Men la gå. Mange trenger mye plass og stor bil til hjemmets transportbyrå, og siden norske myndigheter skattlegger de såkalte miljøbilene gunstig, kommer Ford Mondeo ut med mange plusspoeng.

Hva slags bil snakker vi om?Med lengde på 4,83 meter som stasjonsvogn befinner Mondeo seg der de virkelig store bilene som Volvo 960, Opel Omega og Ford Scorpio befant seg for et par tiår siden. Nå defineres denne størrelse som normal familiebil.

Hvordan er den å kjøre?Vidunderlig! Kjøreegenskapene er et kjøpsargument isolert sett. Bilen trigger dine rattferdigheter på en slik måte at du får lyst til å ta en omvei hjem. Ingen i denne klassen bygger bedre styrefølelse inn i bilene sine enn Ford.

Hva er under panseret?

Kun ett motorvalg: 2,0 liter/115 hk. Motoren er tunet for å kunne kjøres på 0,52 liter/mil og ikke slippe ut mer enn 139 gram CO2/km. Våre tester har vist at det ikke var så lett å oppnå.

På grunn av det høye momentet (300 Nm) har motoren mer enn nok kraft til normal kjøring.

Hva gjør den spesiell?Dette er standardvare i dag, men mange oppfatter Mondeo som tøff å se på. Dessuten har ingen av konkurrentene mer bakseteplass.

Hva er bilens svakheter?

Elendig tilhengervekt. Selv om bilen rommer mye og det bare er å laste opp og kjøre, så kan du ikke henge mer enn 1200 kilo etter tilhengerkroken mot 1800 kilo på den vanlige versjonen med samme motor. Varianten med 140 hk drar hele 2000 kilo.

Lav tilhengervekt gjelder ikke bare Mondeo, men også flere andre sparebiler. De mest gjerrige kan ikke trekke noe som helst!

Hvem passer den for?Alle som sliter med dårlig miljøsamvittighet, men samtidig trenger en stor, komfortabel og sikker familiebil.

Hva koster den?Billig. Billig. Fra 306.300 kroner som sedan og 315.300 kroner som stasjonsvogn.

Konkurrenter?I første rekke VW Passat BlueMotion, Opel Insignia ecoFLEX og Volvo DRIVe.

Vår mening om Ford Mondeo Econetic

Bak rattet

8,0

Plass

9,0

Bagasje

8,5

Komfort

8,0

På veien

9,0

Ytelser

7,0

Forbruk/CO2

7,5

Sikkerhet

9,0

Utstyr

7,0

Pris

9,0

Sum (100)

82,0

Annonse
Se bildet større

IKKE FEILTANKING: Smart og enkeltt system som gjør at du ikke får feiltanket bilen.

Se bildet større

MANGE KNAPPER: Lett å gå seg vill i alle knappene.

Se bildet større

SPEILSTYRINGEN: Sitter i døra på Mondeo.

Se bildet større

GODT SYNLIG: Fords kampanjer for sine sparebiler gjør mer med folks samvittighet enn miljøet.

Se bildet større

SPAREBIL: Med Econetic tror Ford de skal redde verden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!