LEDER: «Å tro at man straffer Ruter når man ikke betaler er i beste fall naivt»

LEDER: «Å tro at man straffer Ruter når man ikke betaler er i beste fall naivt»

FOTO: Foto: Pål Magnus Tømmervold

En død skilpadde, en premenstruell kjæreste eller hva med å være en fastboende turist? Alle tilfeller har blitt brukt som unnskyldning for hvorfor Osl...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2012 kl 21:44

En død skilpadde, en premenstruell kjæreste eller hva med å være en fastboende turist? Alle tilfeller har blitt brukt som unnskyldning for hvorfor Oslo-borgere ikke har billett når de reiser kollektivt. I tillegg til at samtlige unnskyldninger er kreative har de til felles at de bruker av de andre reisendes penger.

En i overkant frekk og egoistisk holdning tilå benytte seg av fellesskapets goder.

For Oslos trikker, busser og baner finansieres av til dels skattepenger, til dels billettinntekter. Med andre ord er det byens borgere som i sin helhet finansierer det som skal være et felles gode.

Å tro at man straffer «myndighetene», «kommunen» eller «Ruter» når man ikke betaler er i beste fall naivt. For tvert i mot er det de andre reisende som straffes.

LES OGSÅ:

Nye ruter i Oslo - slik blir din reisehverdag

Slutt på Tokyo-tilstander 9. desember

Oslo har som mål å bli en miljøby, der mesteparten av reisende som foretas skal gjøres kollektivt. Det koster penger, og byen har fortsatt et godt stykke vei å gå før kollektivtransporten kan sies å være tilfredstillende. Skulle det vært optimalt burde vi hatt flere ruter og flere avganger, slik at det hadde vært god plass til alle, og at det i de fleste tilfeller vil være lønnsomt å la bilen stå - også tidsmessig.

LES OGSÅ: Tok strupetak på kontrollør

Har man tilbragt nok tid på en full buss eller trikk, våkner definitvit demonstrasjonslysten, og det er fullt forståelig - og også ønskelig - at passasjerene synger ut. Men å tro at man viser sin mening ved å avstå å betale, det blir bare dumt.

Selv om ens skilpadde dessverre har gått bort, må man faktisk klare å forholde seg til gjeldende lover. Og er dama i et så vanskelig humør at du ikke tør å be om reisekortet, ja, da er faktisk eneste alternativ å løse enkeltbillett når du skal ut og farte.

Ruter forteller at de fleste av oss er flinke. Hele 96 prosent løser billett. Men fire prosent av oss er med på å ødelegge for fellesskapet. 12 millioner kroner koster hver av de fire prosentene, altså 48 millioner kroner til sammen i året. Det er mye buss, trikk og bane man får for 48 millioner kroner i året. Dethåper vi snikerne tenker på neste gang de vurderer å droppe billetten.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!