– Jeg har behov for å dra fram de positive tingene

Lei av død og sorg

Lei av død og sorg

NESTEN SKYFRI: Juni. Låve. Vind. Måke. Oppe. Nede. Pust. Vamp. Det er nok av "four-letter words" i Bjørn Eidsvågs univers om dagen.

Lei av død og sorg dro Bjørn Eidsvåg til en låve i Ny-Hellesund for å hylle livets gode krefter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.10.2008 kl 12:15

– Du hører måkeskrik. Du hører vind. Det var ikke all verdens isolasjon på låven, så det hendte vi måtte stoppe opptakene til de verste vindkastene hadde gitt seg. Men noe vind – og noen måker – har likevel funnet veien til "Pust", forteller Bjørn Eidsvåg om sin 22. plateutgivelse.

20. oktober kommer dette siste kapitlet i en trilogi som startet med "Tålt" i 2002 og fortsatte med "Nåde" fire år senere. Selv om alle titlene er "four-letter words", har platene en ganske forskjellig grunntone. Bjørn Eidsvåg forklarer:

– Min ambisjon med "Tålt" var å skrive om kjærlighet i voksen alder. "Nåde" var sterkt preget av at min far var døende, og etter å ha vasset så dypt i død og elendighet hadde jeg nå behov for å dra fram de positive tingene.

Oppe og nede

En god del nye, yngre medhjelpere ble med ham til Sørlandet for å få lydfestet disse gode vibrasjonene. Eidsvåg har feriert i Ny-Hellesund flere somre, og hadde en idé om at den aktuelle låven kunne inspirere fram den rette live-i-"studio"-kjemien.

Utstyret ble fraktet over i båt, og musikerne bodde sammen som en familie gjennom to intense uker i juni. Den første forsmaken på hva de har stelt i stand er singelen "E du den du e", med oppfølgerlinja "... fordi du e det?".

– Dette høres jo svært eksistensialistisk ut?

– "E du den du e" handler om å lengte tilbake til noe man egentlig føler seg ferdig med. Jeg hadde det sånn de første årene etter at jeg flyttet fra Sauda: Det hendte jeg savnet hjemstedet og gledet meg til å dra dit på besøk, men det ble jo aldri den oppturen jeg hadde drømt om.

Enda en ballade

Og nettopp svingninger mellom opptur og nedtur, skuffelser og trøst, er kjennetegn for mye av Bjørn Eidsvågs forfatterskap.

Det finnes knapt noen støttegruppe i Norge som ikke kan identifisere seg med en eller annen av tekstene hans. Selv sliter han etter eget utsagn med å skrive oppesen-sanger.

– Uansett hvor opptempo en låt kan virke når jeg lager den, merker jeg etter hvert at den bare er enda en ballade. Selv når jeg prøver å skrive om de kreftene i livet som er verdt å heie på, dukker det opp anstrøk av smerte og sorg, konstaterer Eidsvåg.

– Da er det ganske ironisk at "Shalala", den låten som i 1993 løftet deg opp som en av Norges største artister, er mye mer hipp hurra enn det man ellers forbinder deg med?

– "Shalala" er ingen god sang! Den er ikke i nærheten, en gang. Jeg skrev den nærmest på trass etter at Ivar Dyrhaug, som var min platedirektør på den tiden, sa han savnet en gladlåt blant det nye materiale jeg stolt hadde presentert ham. Jeg brukte vel ti minutter på å skrive "Shalala". Og Dyrhaug jublet "Der har du hiten!". Han hadde jo faktisk rett.

Venn av Vamp

Omtrent samtidig som dette skjedde, var Bjørn Eidsvåg på Lillehammer under et musikkbransje-treff og overvar gjennombruddskonserten til det vestnorske debutantbandet Vamp. Eidsvåg hadde aldri sett dem før, og ble så begeistret at han inviterte Vamp med på sin påfølgende turné.

Sommeren etter sto de sammen på scenen under en revyforestilling i Haugesund – supplert av Kenneth Sivertsen og en purung Herborg Kråkevik – før Eidsvåg i 2000 dro til Ryvarden fyr for å synge inn "Løvetann og skvallerkål" til Vamp-albumet "En annen sol".

I kjølvannet av denne utgivelsen dro de sammen med Rita Eriksen på en turné hvor Vamp backet Bjørn Eidsvåg på flere av hans låter.

Ikke fremed for Vamp

Det er altså ingen krigserklæring fra noen av partene at Vamp slipper "St. Mandag" samme dato som "Pust" er i butikkene. Snarere en gjensidig vennetjeneste.

– Jeg tror effekten kan være positiv, sier Eidsvåg.

Han vet utmerket godt at Vamp og han har mange felles platekjøpere, og at mange av disse kan trenge en dobbelt grunn til å oppsøke platebutikken, så tøft som dette markedet er blitt i 2008.

– Den ultimate drømmen for mange må jo være om Bjørn Eidsvåg går i studio med Vamp som backingband. Du har tidligere antydet at dét kan bli aktuelt en gang, og nå som du har avsluttet trilogien, er det vel på tide å finne på noe veldig annerledes?

– Jeg er fortsatt ikke fremmed for Vamp-tanken, sier Eidsvåg.

– Men nå har jeg allerede en plan for mitt neste plateprosjekt – og der ville ikke Vamp ha passet inn.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!