TEST: Kia Venga

Lettkjørt og tidsriktig

Lettkjørt og tidsriktig

TESTET: Kia Venga

Kias nye Venga beviser at koreanske bilprodusenter lærer farlig fort. Bare trist at så få kjenner til merket.

Tekst:

Publisert:

Den koreanske bilprodusenten Kia har høye tanker om seg selv når de med Venga hevder å omdefinere klassen for kompakte flerbruksbiler. Venga kan knapt kalles en flerbruksbil, og den når ikke Opel Meriva til panseret i forhold til interiørfleksibilitet.

Bilen er likevel svært interessant. I den grad Venga omdefinerer noe som helst, så må det være ved å bygge en liten bil høyere og bredere.

Og tro det eller ei, men Kia Venga er omtrent like rommelig og laster omtrent samme mengde bagasje som en Golf

— rett og slett fordi den er høyere.

Opel Meriva banet vei for de forholdsvis små fornuftsbilene. Så kom Skoda Roomster, og nylig fulgte Citroën opp med smarte C3 Picasso.

Med Venga flytter Kia mer av virksomheten til Europa ved at bilen er designet, utviklet og produsert i Europa. Venga bygges av Hyundai i Tsjekkia.

Hva slags bil snakker vi om?

4,07 meter lang småbil med lengderegulerbart baksete, samt økt takhøyde og bredde. Disse små grepene i kombinasjon med forholdsvis lang akselavstand gjør underverker for den innvendige plassen.

Venga, halvbroren til tøffe Kia Soul som ikke importeres til Norge, har fire dører, stor bakluke og skal være designet for toppscore i EuroNCAPs kollisjonstestprogram.

Hvordan er den å kjøre?Lettkjørt som alle andre asiatiske biler. Den går nærmest av seg selv, særlig i trange bygater. 2,62 meter lang akselavstand øker også stabiliteten ute på landeveien, og medvirker til at bilen oppleves stø selv i høye hastigheter.

Hva er under panseret?

Venga kommer med både bensin- og dieselmotorer. Dieselmotorene på 75 og 90 hk er uten tvil de mest interessante i Norge. 90 hk og 220 Nm i dragkraft gjør den lille bilen kraftfull, fleksibel og rask.

Kia er gjennomsnittlig god på lavt utslipp, men langt fra best med et forbruk på 0,44 liter/mil og 117 gram CO2/km i utslipp. Bilen leveres med start/stopp funksjon som standard i Norge.

Hva gjør den spesiell?

Garantien. Ingen av konkurrentene garanterer selve bilen i fem år og motor/girkasse i hele syv år. Ideen er hentet fra USA hvor flere merker garanteres like lenge.

Ellers noterer vi pluss for bakseter som kan lengdereguleres, og bagasjerom i flere etasjer. Skulle tro Kia hadde rappet løsningen fra Toyota Yaris.

Pluss også for ryggekamera, navigasjon og digert glasstak hvor den framre delen åpnes med et knappetrykk. Men alt dette koster naturligvis ekstra.

Venga tilbys også med knallfarger på dashbordet. Flott som nytt, men kanskje ikke så kjekt på bruktbilen?

Hva er svakhetene?Ingen spesielle med unntak av at få kjenner bilmerket. Men bilen flytter knapt noen grenser.

Hvem passer den for?Alle som ønsker seg en forholdsvis liten og rimelig bil med mye plass og stort og fleksibelt bagasjerom.

Hva koster den?Ikke klart, men Kia må prise sine biler aggressivt for å nå fram, hvilket betyr at en godt utstyrt variant med 90 hk motor ikke bør koste en krone over 200.000. La oss antyde 180.000 kroner som startpris med minste motor.

Konkurrenter?I første rekke Opel Meriva, Citroën C3 Picasso, Skoda Roomster, Nissan Note og Renault Grand Modus

Annonse
Se bildet større

VENGA, BOYS: Et godt eksempel på en kompakt flerbruksbil

Se bildet større

BAK RATTET: Konvensjonelt interiør med god byggekvalitet. Gode seter

Se bildet større

FLEKSIBELT: Bagasjerom i flere høyder, akkurat som i Toyota Yaris.

Se bildet større

MYE LYS: Stort glasstak hvor deler av det kan åpnes.

Se bildet større

GODT SYNLIG: Blinklys innebygd i speilet

Se bildet større

RYGGEKAMERA: Kjekt ved parkering.

Se bildet større

SPEILET: Dersom bilen ikke har egen skjerm, vises ryggekamerabildet i speilet.

Se bildet større

SPAREVARIANT: 90 hk og 117 gram CO2-utslipp

Se bildet større

HELT NY: Venga er Kias mest spennende bil så langt

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!