Reisetrender:

Libya og Ferrari på charterkartet

Libya og Ferrari på charterkartet

TUNISIA: Øya Djerba i Tunisia er på nyhetslista hos Star Tour i sommer. (FOTO: John Marin)

Alt tyder på at vi vil reise mer i 2010 enn i kriseåret 2009. Vi reiser dit det er billigst – og miljøvennlighet vil de færreste betale for.

Tekst:

Publisert:

Sjansen er stor for at mange nordmenn vil dra i retning av Tyrkia, Bulgaria og Tunisia i 2010. Euroen er fortsatt dyr, og pris er med på å bestemme hvor vi reiser på ferie.

— Prisnivået, klimaet og kvaliteten på bostedene gjør Tyrkia til markedsvinner, sier Christian Grønli, salgsdirektør i Ving.

Også hos konkurrenten, Star Tour, er Tyrkia populært. De selger nå flere pakkereier til Tyrkia enn til Spania. Begge charterselskapene har lagt til en ny tyrkisk ferieby i sine kataloger: Star Tour har Cesme, og Ving har landsbyen Camyuva.

Kroner og øre

Den globale turistindustrien er verdens største eksportnæring. Det var 922 millioner turistankomster i verden i 2008.

Men bransjen er konjunkturutsatt, og FNs reisebransjeorganisasjon anslår et samlet fall i antall turistankomster på fem prosent når tallene for 2009 legges sammen.

Fremtiden er imidlertid lys for norsk reisebransje, melder reiseseksjonen i HSH (hovedorganisasjonen for handel og tjenesteytende næringer):

— Vi regner med at reiselysten i 2010 blir større enn i 2009, det vil si omtrent på 2008-nivå, som var et meget godt år, sier Rolf Forsdahl, direktør i HSH Reise.

Utlandet lokker mest:

— Den delen av bransjen som selger utenlandsreiser, merket relativt lite til finanskrisen. Vi regner med at det blir flere som tilbringer ferien utenlands enn i Norge også i 2010, sier Forsdahl.

En undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag for Finn.no, viser at 42 prosent av oss vil bruke like mye penger på ferien i 2010 som i fjor. Og så mye som hver tredje av oss melder at vi vil bruke mer.

De fleste vil bruke mellom 11.000 og 20.000 kroner på årets ferie, kommer det fram i undersøkelsen. Men som mange har erfart, går det ikke alltid helt som planlagt.

— Pris er viktig i innkjøpsøyeblikket, men på tur sitter pengene løst hos nordmenn, kommenterer Rolf Forsdahl.

Betaler ikke for miljø

— Det er ikke status å snakke om forbruk, sier Anna Gilpin rådgiver i trendanalysebyrået Bengal.

— Hvis man for eksempel har vært i Dubai, vil man fjerne fortelle at man reiste for å oppleve en eksotisk verden, og ikke at man dro for å shoppe gull.

En ting er selvframstillingen vår, en annen er hva vi faktisk er villige til å betale for: Via Travel tilbyr klimakvoter, og charterselskapet Star Tour har miljøsertifisert 13 hoteller.

Men undersøkelser de to har gjort, viser at kundene ikke er interessert. Kun 20 prosent av Star Tours kunder ønsker å betale 100 kroner ekstra per natt for å bo miljøvennlig.

51,8 prosent av Via Travels kunder sier de ikke er interessert i å velge miljøvennlige alternativer.

Demografi

Bjørn Moholdt, redaktør i magasinet Reiser & Ferie, er skeptisk til å snakke om trender.

— Det handler like mye om befolkningens alder og sivilstatus. Nå har vi for eksempel mange seniorer med god helse og god økonomi. Verden ligger bare og venter på dem.

Både Ving og Star Tour satser på denne gruppen.

— Hotell for voksne er et åpenbart vekstmarked nå som det blir flere og flere godt voksne, sier Christian Grønli i Ving. De har nå fem voksenhoteller i sitt sortiment.

Singelreisebyrået Carpe Diem har satset på en annen stor målgruppe, de single

— det vil si rundt 850.000 personer i Norge.

— Salget av singelreiser øker. De siste ukene har vi solgt flere reiser enn noensinne, forteller Gro Husmo, daglig leder i Carpe Diem.

Små operatører med spennende nyheter:

De mange små reiseoperatørene beviser at nordmenn er reiselystne. Her er noen av de spesielle reisene som tilbys i 2010:

* På sykkel: Sykkeltur for single i Petra, Jordan med Carpe Diem.

* På elven: Cruise på Ganges i India, eller på Irrawaddy i Burma, med Escape Travel.

* På Harley: Rundtur i Australia eller Sør-Afrika på Harley-Davidson med route66usa.info

* På husbåt: Jambo Tours tilbyr husbåtreise i Backwaters i Kerala, sør i India. Det svenske selskapet etablerte seg i Norge i år

Annonse
Se bildet større

POPULÆRT REISEMÅL: Alle charterselskapene har nyheter i Tunisia i 2010. Her et glimt av medianen i byen Sousse. (FOTO: Nicholas Pitt/Ving)

Se bildet større

COSTA RICA: Uansett hva du har lyst til, finnes det tilbud. Hva med å svinge seg over trærne i Costa Rica? (FOTO: Hans Kristian Krogh-Hanssen)

Se bildet større

ITALIA: Mange drømmer om en reise eller flere til Toscana. Italia finnes hos alle charterselskap. (FOTO: Torleif Svensson)

Se bildet større

FERRARI: Star Tour setter opp rundreise i Nord-Italia med fokus på fine biler og mat, inkludert et besøk på Ferrari-fabrikken. Kanskje får du se en 599xx.

Se bildet større

CHARTERLUKSUS: Her bodde grev de Ponte for 200 år siden. I dag kan du bo her når du reiser på charterferie. Hotellet heter San Roque og ligger på Tenerife. (FOTO: Adde Andersson)

Se bildet større

ALANYA: Tyrkia er billig og populært. Alanya (bildet) er blant de mest populære reisemålene. (FOTO: Martin Jansen)

Se bildet større

ROADTRIP: Rundtur i Australia på Harley-Davidson. Bildet er fra Ocean Road. (FOTO: Carl Martin Nordby)

Se bildet større

AFRIKA: Gambia i Afrika er tilbake på charterkartet.

Se bildet større

HISTORIE: Libya har slått opp dørene, og besøkende kan blant annet se teateret i den romerske byen Leptis Magna, fra 46 f.Kr. (FOTO: Star Tour)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!