DOBBELTEST: Ford S-Max og Ford Galaxy

Like, men det er utenpå

Like, men det er utenpå

OPPGRADERT: Fordene S-Max og Galaxy etter facelift. De to oppfører seg fortsatt helt ulikt på veien.

Ford bygger to flerbruksbiler med plass til syv. De bygges over samme lest, men oppfører seg likevel totalt forskjellige på veien.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.02.2010 kl 13:40

Noen ganger lurer vi på hvordan det er mulig at to

— i utgangspunktet ganske like biler

— kan oppføre seg så ulikt på veien. Nå kommer begge i oppgraderte versjoner uten at det endrer noe på ulikhetene.

Vi snakker naturligvis om Ford Galaxy og Ford S-Max. Begge bygges over samme lest, det vil si at de har Ford Mondeo (og Volvo V70) i bunnen, men det skulle man ikke tro i tilfellet Galaxy.

Dvask kjøreopplevelse

Fortsatt er Galaxy den digre med plass til det meste. Til og med tredje seterad oppleves som noe mer enn et sete for ekstremt elastiske personer under 120 cm.

Vi har aldri hevdet at Galaxy kjører dårlig. Men der S-Max sprinter av sted som om den skulle være på vei til et Formel 1-løp, vagger Galaxy som en fransk sofa.

Her gjelder komfort for alle pengene, og chassiets oppsett passer dårlig til bilens forholdsvis skarpe styring.

Selv om noen sikkert for lengst har oppdaget at denne kjøringen ikke akkurat foregikk på norske veier, skynder vi oss å legge til at den i hovedsak har foregått innenfor norske fartsgrenser - på veier ikke ulik norsk standard.

Vi parkerer Galaxy i kategorien stor bil for dem som trenger det, og flott varebil for næringsdrivende og folk med avgiftsvegring.

Her går i det minste den statsdefinerte varebilkassa greit inn, så bilen kan lavskatteregistreres på grønne skilt. 39 prosent av Galaxy-kundene valgte den som varebil i fjor.

Hel-Max

Dernest kløv vi inn i S-Max, aktiverte den dobbeltclutchede sekstrinns girkassa (som hos VW kalles DSG) og la i vei. Her skulle det kjøres til smilet gikk helt rundt, slik vi husker S-Max fra utallige tester på norsk jord.

Og S-Max skuffer ikke. Den er vel egentlig ikke blitt bedre å kjøre, forgjengeren lekte jo med konkurrentene i svingene.

Men den er fortsatt klart best i klassen på alt som har med kjøreopplevelse og kjøredynamikk å gjøre. Du tror knapt det er mulig å kjøre et høybygg så styggfort

— og likevel fjellstøtt!

Som syvseter duger S-Max kanskje bedre enn konkurrentene, men også dens tredje seterekke blir i trangeste laget.

Den utvendige oppgraderingen av disse to bilene handler mest om staffasje og er lettest å se om man arbeider i Ford. Men også S-Max har nå fått kjørelys i stram LED-design.

Viktigst under panseret

Så de viktigste endringene befinner seg under panseret.

Selv om Ford gjør et stort nummer av at bilen nå kan leveres med nedskalerte bensinmotorer med høy effekt og svært lavt forbruk (EcoBoost heter det hos Ford, ordet har de fra USA), handler biler i denne klassen i Norge

— av avgiftsmessige årsaker

— uansett om diesel.

Og hos Ford handler det om motorer de har hentet fram sammen med PSA (Peugeot/Citroën) (nå 115 hk, 140 hk og 163 hk), som fortsatt er blant de beste og nå enda mer økonomiske

— hvilket betyr at staten i stor grad betaler Fords prisøkning ved å honorere lavere utslipp med lavere avgift.

Sånn sett går verken S-Max eller Galaxy nevneverdig opp i pris ved modelljusteringen.

Lurer du på hvem konkurrentene er, så er disse modellene hete tips: VW Touran, Citroën C4 Grand Picasso, Toyota Verso, Peugeot 5008, Peugeot 807, Renault Grand Scenic og Mitsubishi Grandis.

Annonse
Se bildet større

S-MAX: Ingen bil kjører bedre i denne klassen.

Se bildet større

GALAXY: Mye plass og mest sofakomfort over dette høybygget.

Se bildet større

BAK RATTET: Lite å si på komfort i Galaxy.

Se bildet større

GALAXY: Noen elementer nærmer seg premium, men ikke den pianolakkerte plasten.

Se bildet større

S-MAX: Slik ser det ut innvendig i nye S-Max.

Se bildet større

GALAXY: Stor bil med mye plass.

Se bildet større

S-MAX: Endelig dødvinkelvarsling i speilene.

Se bildet større

2 x FORD: Den ene vagger som en fransk sofa på veien, der den andre oppfører seg som en sportsbil.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!