Kjappe tips til lettere kropp:

Litt lettere til ferien?

TYPISK: En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt.

Er du utålmodig etter å gå ned et par kilo? Gå for disse tipsene!

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

KVINNEGUIDEN.NO: En av de største feilene man gjør hvis man bestemmer seg for å gå ned i vekt er å endre alt. Alle favorittrettene forsvinner fra menyen, og det er kun riskaker og lettost som gjelder.

Dette fører til at man aldri klarer å komme i mål, siden man gir opp lenge før resultatene viser seg.

Kom i form til sommerferien med Kvinneguiden

Her får du åtte lette tips.

1. Sjekk innholdet

  • Gjør det for vane å sjekke kalori-og næringsinnholdet på matvarer når du handler inn hver uke. Se etter mat med flest umettede fettsyrer og lite sukker, og velg grove mattyper rike på fiber slik at du holder deg mett lenge.

2. Smart snacks

Du kan enkelt forhindre småspising og lavt blodsukker ved å spise hver tredje time. Om du tillater kroppen å bli for sulten før du spiser noe, vil dette resultere i at du spiser altfor mye når du først spiser.

Les også: Spill bort kaloriene

3. Spis grovt

Hvis du spiser mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, gir dette kroppen din næring og du får en god metthetsfølelse.

4. Spis nok og ofte

Hvis du tror at det hjelper deg ned i vekt ved å spise lite og sjelden og gå sulten rundt - ja da tar du skrekkelig feil! Kroppen din vil tvert imot lagre energien og sette ned forbrenningen.

5. Drikk mye vann

Vann hjelper deg ned i vekt på flere måter. Drikker du et stort glass vann før hvert måltid vil du raskere merke metthetsfølelsen.

Les også: Drikk deg sunn

6. Beveg deg

Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt uten at du beveger deg flere ganger i uken. Du kan jo begynne nå med å ta faste gåturer eller sykkelturer utendørs, fra ti minutter til 30-40-minutters økter hver dag.

7. Porsjonsstørrelser

Bruk en eller to dager i uken til å lage noen store middagsretter som du fordeler i mindre poser eller bokser og legger i fryser eller kjøleskap. Slik får du kontroll på porsjonsstørrelsene, unngår overspising samtidig som du blir vant til å spise oftere.

8. Noter i vei

I begynnelsen kan det være greit med en slankeblogg eller dagbok hvor du noterer ned det du spiser og hvor mye du trener.

Les hele saken på Kvinneguiden.no

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon