Lovlige, men helt ubrukelige

Lovlige, men helt ubrukelige

2 x VINTER: Begge er godkjent for vinterbruk, men dekket til venstre har ingen ting på is å gjøre.

Det stilles kun to krav til vinterdekk i Norge. Men selv om begge oppfylles betyr ikke det at vinterdekket egner seg for norsk vinter. Vil du kjøre med sommerdekk om vinteren?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2007 kl 09:05

Visste du at det selges sommerdekk merket som vinterdekk? Og at de er lovlige å ha på bilen selv om isen ligger speilblank og snøen laver ned. Om du tror vi tuller, så la oss ta en titt på undertegnedes franske firehjulstrekker. Dekkene som fulgte med bilen som ny er av anerkjent fabrikat, merket M+S (mud and snow), og altså tillatt å bruke om vinteren. Men det våger jeg naturligvis ikke.

– M+S betyr egentlig ingen ting. I USA merkes også enkelte sommerdekk med M+S, forteller Frank Larsen, teknisk sjef i Continental Dekk i Norge – den klart største vinterdekkleverandøren til norske bilister gjennom mange år.

– Vinterdekk skal merkes med M+S og ha minimum tre millimeter mønsterdybde om vinteren. Andre krav stilles ikke, sier Larsen

Eneste uten krav

Det er en kjent sak at slike dekk ofte finner veien til Norge som billigdekk gjennom parallell import. Dessuten har dekkutrustningen på firehjulstrekkere (SUV-er) i mange tilfeller bestått av M+S-dekk, hvor tanken har vært forbedret framkommelighet i søle. Snø har neppe vært i produsentenes tanker. Larsen sukker oppgitt og etterlyser en klarere definisjon av hva er vinterdekk skal være. Problemene oppstår fordi Norge, som det eneste landet i Norden, ikke stiller krav utover de allerede nevnte til vinterdekkene. Samtidig er kjøretøyforskriftene ikke til å misforstå: "Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føre".

– Krav kommer, lover rådgiver Unni Augland Eik i Vegdirektoratet.

– Vi vil ha bort de rene terrengdekkene som vinterdekk. Disse passer best i løs sand og er ikke egnet til å kjøre på norske vinterveier, sier Augland Eik, og opplyser at Statens vegvesen nå tar grep i forhold til å merke dekk.

– Når nye krav er på plass vil det bli vanskeligere å selge dekk som ikke er bygd for norske forhold, påpeker Augland Eik, men innrømmer samtidig at Statens vegvesen ikke får dette til i inneværende vintersesong.

– På høy tid

– Flott. Det er på høy tid å stille krav til vinterdekk, kommenterer Kjell Magne Aalbergsjø, redaktør av Auto Motor og Sport, og landets eneste frittstående dekktester. Han fortsetter:

– Nå blandes søle og snø, og snø må inn som en egen klassifisering. Samtidig kommer det dekk med nordiske vinteregenskaper til SUV-er og andre store biler. Det gjør at alle som har byttet til piggdekk fordi de piggfrie alternativene kun har vært beregnet på kontinentale forhold nå begynner å få gode piggfrie alternativer. Dette er kjempebra. Frank Larsen nikker.

– Nei, det har ikke eksistert piggfrie dekk med nordiske egenskaper til SUV. Piggdekk uten pigger har ofte vært det beste SUV-alternativet for dem som ønsker å kjøre piggfritt, men nå er tankegangen fra de nordiske personbilvinterdekkene videreført til større biler, påpeker Larsen.

Lite markedStørrelsen på det nordiske dekkmarkedet er forklaringen på manglende piggfrie alternativer til SUV-er, ifølge Larsen. Vår vinter skiller seg vesentlig fra land lenger syd, ved at vi kjører ofte både på bar og våt vei, samtidig som dekkene skal håndtere islagte veier. Det krever andre gummiblandinger og mønstre. Samtidig er markedet så lite at produsentene til nå ikke har tatt kostnadene ved å utvikle slike dekk for SUV-er. Men med flere SUV-er på veiene, øker også kundegrunnlaget, slik at produsentene kan forsvare en satsning på dette markedet.

Annonse
Se bildet større

STORE SOM SMÅ: Nå kommer piggfrittdekkene med nordiske egenskaper til SUV-er og andre store biler.

Se bildet større

GLAD FOR KRAV: - Flott, er kommentaren fra Kjell Magne Aalbergsjø om at myndighetene er i ferd med å utforme krav til vinterdekk.

Se bildet større

MANGLER: SUV-markedet i Norge er stort, men trenger flere dekkalternativer.

Se bildet større

SKLIR MINDRE: Bedre piggfrie vinterdekk til SUV vil gjøre det sikrere å kjøre slike biler på glatte norske vinterveier.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!