Lykkelig med løkkeskrift

Lykkelig med løkkeskrift

Gunhild Børtnes Ullestad er opptatt av at læringsprosessen skal være lystbetont og motiverende. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Måten du skriver på har mye å si for eget selvbilde og mestringsfølelse. Det mener spesialpedagog Gunhild Børtnes Ullestad.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.06.2008 kl 16:41

ULLEVÅL: Damen fra Grefsenkollen har 35 års erfaring som spesialpedagog, og lærer på Sognsvann barneskole. For tiden jobber hun på Sogn ungdomsskole.

Gunhild Børtnes Ullestad smiler der hun sitter ved kafébordet på Ullevaal stadion, og trekker opp en stor blå perm med snirklete skrift på forsiden, fra vesken.

– Jeg har hatt elever på mellom- og ungdomstrinnet som har skrevet navnet sitt med blokkbokstaver, sier hun.

Det er slike opplevelser som har gitt henne inspirasjon til å lage et opplegg for utvikling av egen av håndskrift, i en tid da stadig flere nesten bare skriver på datamaskin.

FunksjonellOm måloppnåelse i forhold til håndskrift, sier Kunnskapsløftet at elevene fra 2. årstrinn skal begynne å eksperimentere med ord og egen håndskrift. Fra 4. klasse skal skriften være sammenhengende og funksjonell. Fra 7. skal håndskriften i tillegg være "personlig".

Starter med å "le"

Og konseptet er enkelt. Permen inneholder kopioriginaler som læreren kan kopiere og bruke individuelt til hver elev, som igjen setter de ferdig utfylte arkene inn i sin egen løkke-perm. Slik bygges arbeidsboken sakte, men sikkert opp, istedenfor at eleven får en stor bok de føler det er umulig å komme gjennom.

– Elevene lærer bokstavene i en rekkefølge etter en vanskelighetsgrad jeg har utarbeidet gjennom undervisning. De første, og enkleste, bokstavene er "e" og "l". Deretter kan elevene sette bokstavene sammen til det positive ordet "le" og føle at de har lært å skrive et ordentlig ord med løkkeskrift allerede etter første time, sier Børtnes Ullestad.

Mestringsfølelsen

Eleven får deretter premiere seg selv med en stjerne ved det ordet de syns ble finest.

– Dette er en metodikk som gir motivasjon, mestringsfølelse og læringsglede. Målet er ikke at alle skal ha en "pen" sammenhengende håndskrift, men den skal være funksjonell og forståelig. Ikke minst er det viktig for selvfølelsen. Det å kunne skrive sitt eget navn på en personlig måte, for eksempel når man skal signere i sitt eget pass, har mye å si for oppfattelsen av egen identitet, tror Børtnes Ullestad.

Undervisningsopplegget er ikke revolusjonerende nytt, men ment som et supplement til det som allerede eksisterer. Og det passer både i grunnskolen og voksenopplæringen.

– For eksempel vil det være nyttig for personer med annen kulturell bakgrunn, som kanskje ikke engang er fortrolige med de latinske bokstavene, sier hun.

Ikke bare lett

En av de vanskeligste bokstavene er ifølge Børtnes Ullestad "f", som i løkkeverden går gjennom tre høydelinjer, eller "etasjer".

– Den detter fra loftet og ned til kjelleren, og noen elever lurer på om den kanskje er mørkeredd, smiler hun.

– Men jeg skriver ikke bare pent jeg heller altså, avslører Børtnes Ullestad når avisens utsendte diskret dekker over kråketærne på blokken sin.

– Det hender elevene får sjokk når de ser hvor stygt jeg egentlig skriver. Men jeg har lært meg å skrive pent når jeg må, sier hun.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!