10 prosent dyrere forsikring i år

Mange kjøper unødvendige forsikringer

VIL HA BILLIGERE FORSIKRING: Tor-Erik Andersson har ikke hatt skader. - Hvorfor får jeg ikke billigere forsikring, når prisene går opp så snart det er økning i skader? spør Andersson seg.

Folk handler både barne- og bunadsforsikringer. Forbrukerrådet er kritisk til denne floraen av tilleggsforsikringer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Forbrukerrådet er også kritisk til produkter som bryllups- og mobiltelefonforsikringer.

— En rekke produkter er uansett sikret gjennom innboforsikringen, sier jurist i Forbrukerrådet, Pål Bjønnes.

— Det kan være vanskelig for forbrukerne å forstå hva de kjøper. Mange har et økonomisk sikkerhetsnett gjennom det offentlige, også hvis man skulle få et inntektsbortfall,

— Men barna er viktig for folk. Da handler de med hjertet, sier Bjønnes

Forbrukerrådet oppfordrer kunder til å være bevisst på om det man betaler for, står i forhold til sannsynligheten for at skade inntreffer.

Du kan spare tusenlapper

Forsikringskunder kan spare tusenlapper på å bytte forsikringsselskap. Nå skal det i tillegg bli enklere å kjøpe forsikring.

— Prisen på bolig- og bilforsikring har gått merkbart opp, sier forsikringskunde Håkon Nordbakken fra Mo i Rana.

Også i Oslo blir det notert at det er dyrere å forsikre hjem og eiendeler.

— Prisen på mine forsikringer har gått opp med 8,3 prosent. Det er mer enn dobbelt så mye som prisstigningen, sier Tor-Erik Andersson som forsikrer både hytte, bil og innbo.

Ulike begrunnelser

De fleste forsikringsselskaper har skrudd opp prisen, men begrunnelsene varierer.

— Situasjonen er at alle forsikringsselskap la på prisen i henhold til Statistisk sentralbyrås byggekostnadsindeks, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.

Byggekostnadsindeksen viser utviklingen i prisene på de innsatsfaktorene (materialer og arbeidskraft) som inngår i byggingen av boliger. Indeksen økte med 9,3 prosent fra 2007 til 2008 og den økningen får Ifs kunder på regningen.

Også Storebrands kunder må betale mer. Der i gården er den gjennomsnittlige prisveksten på cirka 10 prosent.

— Flere erstatningsutbetalinger er årsaken til prisøkningen, sier Øivind Huse, produktsjef i Storebrand Skadeforsikring.

Hos Trygvesta skyldes prisøkningen mer spesifikt en økning i antall boligbranner og bilkollisjoner.

Tall fra Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) viser at det har vært en økning i erstatningsutbetalinger etter boligbranner på 25 prosent fra 2007 til 2008.

Det var i samme perioden en økning i erstatningsutbetaling etter boliginnbrudd på 27 prosent. De to siste årene har skadeutbetalingene for biler- og mc-skader økt med henholdsvis 13,5 og 16 prosent.

Kritiske kunder

— Vi hører aldri noe om at prisen på forsikring går ned, sier forsikringskunde Håkon Nordbakken.

— Hvorfor går ikke prisen på forsikring ned i år hvor det er mindre skader?

Han er ikke alene om å stille dette spørsmålet. En undersøkelse TNS Gallup har gjort på oppdrag for FNH viser at 62 prosent av de spurte tror at halvparten eller mindre av innbetalt premie, går ut igjen i erstatninger i forbindelse med skader.

Finansnæringen mener at dette er skivebom:

— Faktum er at prisen på forbrukerforsikring gikk ned i perioden 2006 til 2008, justert for konsumprisindeksen, sier Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i FNH.

Ifølge FNH har det vært prisnedgang på innboforsikring på 6,4 prosent i perioden 2006-08, mens det var nedgang på 4,4 prosent for villaforsikring. For bilforsikring var prisnedgangen på 4,8 prosent i samme periode.

Forsikringskundene er likevel ikke overbevist:

— Vi ber nå om tilbud fra andre forsikringsselskap, sier Håkon Nordbakken.

— Det har vi gjort før, og vår erfaring er at vi har spart penger på det.

Enklere å kjøpe forsikring

— Å handle forsikring er ikke det samme som å kjøpe en liter melk, sier Pål Bjønnes i Forbrukerrådet.

— Det er komplekse produkter.

Men nå skal det bli enklere å finne fram til riktig produkt. På Finansportalen.no har norske bankkunder kunnet sjekke rentene i 150 banker.

I sommer ble det mulig å sammenligne forsikringsselskapenes vilkår, men fra 2010 legges også prisene inn i systemene.

Det var Kredittilsynet, Forbrukerrådet, Finansdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet som startet denne tjenesten i 2007

— Noen vilkår i skadeforsikringene er av stor betydning for mange. Vi har kalt dem "Finansportalens normvilkår".

— Normvilkårene beskriver et akseptabelt trygghetsnivå, det vil si en forsikring som dekker det vesentligste for de fleste, forklarer daglig leder i Finansportalen.no, Elisabeth Realfsen.

— Denne måten å sammenlikne kvaliteten i skadeforsikringene på er et nødvendig første skritt, sier hun.

Tor-Erik Andersson gleder seg til forsikringsprisene blir lagt inn i portalen, og er ikke i tvil om at han kommer til å bruke tjenesten:

— Jeg er ikke like flink nå til å følge opp forsikringsforhold som da jeg var yngre og hadde dårligere råd. Så dette blir nyttig.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon