- Med denne blir jeg beskyldt for å jukse!

- Med denne blir jeg beskyldt for å jukse!

LITE BATTERI: Espen Bjerk på el-sykkel. Som vi ser, er batteriet omtrent på størrelse med en drikkeflaske på stanga.

På vei hjem fra jobb freser Espen Bjerk enkelt forbi de best trente syklistene oppover Grefsenveien. Det hender han blir anklaget for juks!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2012 kl 11:09

STORO: Industridesigner Bjerk har lang fartstid hos Buddy, der han blant annet jobbet med design på el-biler. Han har slett ikke gitt seg med elbil, men er nå minst like opptatt av el-sykler, el-scootere, el-motorsykler.

På vei opp

Bjerk er i det hele tatt svært opptatt av elektrisitet som et miljøvennlig alternativ, og han forteller at el-sykler nå er i ferd med å få fotfeste i Norge, til tross for at det foreløpig selges bare rundt 2.500 el-sykler i året her til lands, noe som er en beskjeden andel av det totale sykkelsalget på 400.000 årlig.

I flere andre europeiske land har el-syklene slått langt bedre an allerede. Ifølge Bjerk er 40 prosent av syklene som selges i Nederland, batteridrevet.

- Elektriske tohjulinger er blitt min greie, sier han og peker rundt i den lille butikken sin, Electric Vehicle Oslo, som ligger noen få meter ovenfor Storokrysset. Her ser han syklistene kjempe seg oppover Grefsenveien i ganske stort antall.

Miljø- og helsevennlig

Bjerk mener at langt flere ville droppet bilen og valgt sykkel om de hadde testet en el-sykkel.

- Jeg hører at det er mange som gjerne vil slippe å kjøre bil til og fra jobb. Samtidig er det mange som ikke ønsker å komme supersvette på jobb. Det er også mange som har veldig lang og slitsom vei til jobb, sier Bjerk. Han mener at det for mange kan være en helsegevinst å skaffe seg el-sykkel, i forhold til vanlig sykkel.

- Helsegevinsten kommer raskere fordi man sykler mer med en el-sykkel, mener han.

Bjerk, som bor på Kjelsås, setter selv stor pris på hjelpen han får oppover Grefsenveien, og det har hendt mer enn én gang at de ivrigste syklistene, de med pulsklokke, tights og Birken i blikket, blir irriterte når han tråkker uanfektet forbi.

- Jeg har blitt beskyldt for å jukse, ja, smiler han.

Stadig bedre

Bjerk forteller at det har skjedd mye med el-syklene de siste årene. Kvaliteten har kommet seg, vekten på batteriene har gått ned, mens varigheten har økt.

- Hvordan er det med driftssikkerheten på disse syklene?

- Dette er relativt dyre sykler av høy kvalitet. De må tåle all slags vær i Norge, sier han.

- Hva med vekten? Fungerer de som vanlige sykler når batteriet er tomt?

- Ja, det gjør de. Denne her for eksempel, veier 16 kilo, sier han og peker på en lekker sak i karbon - riktignok til en pris på godt over 20.000 kroner.

Men det fins andre varianter som er langt billigere enn det, kan vi se i butikken. Felles for alt hos Bjerk at det går på batteri, kan lades opp og er godt for miljø og helse.

Annonse
Se bildet større

EL-FRELST: Espen Bjerk fra Kjelsås har tre motorsykler hjemme, men trives nå best på el-sykkel. Den hjelper deg opp i en fart på 25 kilometer i timen, og batteriet varer i 4-7 mil i typisk Oslo-terreng, ifølge Bjerk. FOTO: Foto: Fredrik Eckhoff

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!