Med disse matteoppgavene setter Berg skole gullstandarden

Med disse matteoppgavene setter Berg skole gullstandarden

Tone Tellevik Dahl fikk se matteoppgaver i førsteklasse. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

I gamle, ærverdige lokaler på Berg har rektor Yngvil Hestenes og hennes ansatte skapt en ny skole for fremtiden. Fredag fikk de vise seg fram for skolebyråd Tone Tellevik Dahl. Og hun likte det hun så.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.03.2017 kl 16:40

BERG: – Her har de en god delingskultur. Lærerne jobber i team der de deler erfaringer og læringsmåter. Det er akkurat en slik kunnskapsutveksling vi ønsker, og ikke en privat praksis der lærerne sitter og hegner om sine egne ideer, oppsummerer Tone Tellvik Dahl (Ap).

Fredagsbesøk

Se bildet større

På Kjelsås måtte byråden skrive autografer. FOTO: HALVARD HØLLELAND

Hver fredag besøker skolebyråden Osloskoler. I fjor var hun innom de fleste videregående skolene, i år er det grunnskolenes tur. 17. mars tilbrakte Tellevik Dahl på Kjelsås og Berg skoler i Nordre Aker, for å lære. I tillegg til det som foregår innenfor skoleveggene, fikk hun høre om to skoler som samarbeider tett med lokalmiljøene sine, blant dem idrettslagene Kjelsås og Lyn.

– Det er kjempeviktig at skolene ser på seg selv som en del av lokalsamfunnet. Barn er barn hele døgnet, mens de tilfeldigvis er elever noen timer på dagen. At alle som er rundt barna samarbeider, skole, idrettslag og andre fritidstilbud, er bra og viktig, sier Tellevik Dahl.

Tilpassede matteoppgaver

Når lokalavisen ankommer, er skolebyråden inne hos klasse 1C. I mattetimen har elevene løst de samme oppgavene, men med ulik vanskelighetsgrad, tilpasset deres eget nivå. Gjennom et terningsystem får elevene utfordringer som matcher det nivået de er på.

Se bildet større

Lærer Runar Brataas og hans førsteklasse. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Systemet er utviklet av Berg-lærer Runar Brataas. Når han stiller elevene spørsmål i plenum, lyder svaret enstemmig fra klasserommet.

– Alle skal lære det samme, men de skal også ha lov til å strekke seg på det nivået de er, sier Tellevik Dahl.

– Ingen blir tatt ut av klasserommet. Dette er jo gullstandarden på et vis, sier byråden, og understreker at de som trenger ekstra oppmerksomhet skal få det.

– Enten de trenger ekstra oppfølging eller mer å strekke seg etter. Men dette er jo det vi streber etter; opplæring tilpasset den enkeltes nivå.

– Positiv forskjellsbehandling er nødvendig. Både for elevene, og for skolene. Noen skoler trenger flere lærerresrurser enn andre. Jeg er glad for at vi stoppet kuttene fra det forrige byrådet. Nå får alle skolene dekket 100 prosent av det en elev koster, sier byråden.

Riktig forskjellsbehandling

Se bildet større

Tone Tellevik Dahl med områdedirektør Petter Hagen i UDE, og rektor Yngvil Hestenes. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Å behandle alle likt er ikke rettferdig, sier rektor Yngvil Hestenes.

Hun forteller at skolen legger opp undervisningen i alle fag slik at oppgavene tilpasses elevenes ulike nivåer. Det skal gi alle muligheten til å lykkes og føle mestring.

– Vi har jobbet mye med å finne hva som er 'den gode timen' på Berg, og dette er ett av svarene på det.

Siden barneskolen åpnet i lokalene til gamle Berg videregående skole i 2013, og den offisielle åpningen to år senere, har Hestenes og hennes ansatte bygget opp en ny skolekultur helt fra grunnen av.

LES OGSÅ: Her synger elevene ved åpningen av Berg skole: – Jeg er så nysgjerrig at det klør oppi hodet

– Vi har jobbet systematisk med hva slags skole vi trenger for fremtiden, og hvilken kompetanse vi skal ha.

Ved å utvide med ett klassetrinn hvert år har skolen fått vokse i et tempo der både elever, ansatte og foresatte har funnet formen som passer dem.

Med syv år som rektor på Smestad før hun kom til Berg, har Hestenes vært vant til store skoler.

– Det har vært uvant å ha få elever og få ansatte. Jeg er litt utålmodig og ønsker en større skole, men det har vært lærerikt å utvide trinnvis, både bygningsmessig, med elever og ansatte.

Når hele skolen er fylt om noen år, vil Berg ha nesten 600 elever fra 1. til 7. klasse.

Skolens løfter

Et viktig grep da en ny skole og skolekultur skulle formes, var å lage Berg skoles løfter.

– Vi spurte elever, ansatte og foreldre om hvilke forventninger de hadde til Berg som ny skole, for å ha en god læringskultur. Da så vi at mange av forventningene var sammenfallende, forteller rektoren.

Løftene er kjent for alle, og henger på veggene på skolen, er synlige på nettsidene, og når det er foreldremøter åpner de med skolens løfter til de foresatte. Føler man at løftene ikke holdes, har skolen en jobbe å gjøre for å endre det.

– Jeg er veldig inspirert av ledelsesfilosofien på Berg, sier Tone Tellevik Dahl.

Hun tror osloskolene har mye å lære av hverandre, og ønsker en kunnskapsutveksling ikke bare internt på skolene, men også mellom dem.

– Osloskolen er flink til det, men kan bli enda flinkere. Jeg ønsker mer utveksling mellom lærerne. De ulike skolene har ulike utfordringer, og jeg tror de kan lære av hverandres metoder. Berg skole kan lære av Rommen skolen, og motsatt, sier hun.

Fellesskap på skolen

Se bildet større

Læring og trivsel står i sentrum på Berg. Skolebyråden lot seg inspirere av rektor Yngvil Hestenes. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byråden fikk også høre om Berg skoles arbeid med et godt psykososialt miljø, om den sosiale læreplanen, og om Aktivitetsskolen (AKS) som alternativ læringsarena. På Berg er det kun to av elevene på 1. til 4. trinn som ikke går på AKS.

– Jeg snakket med to elever i andreklasse her om dagen. De fortalte at de gruet seg til 5. klasse, for da kunne de ikke lenger gå på AKS, sier AKS-leder Guro Sætereie .

Som ny skole har Berg jobbet for et samarbeid mellom skole og AKS, slik at elevene ikke skal oppleve at det er et skille mellom de to. Her jobbes det med de samme temaene som klassene gjør på skolen, samtidig som det er et bredt tilbud. Her er kurs i musikal, yoga, mat, klatring og parkour, sangkor og fotballakademi dratt i gang av to fotballfedre.

– Det har vært viktig at det ikke skal koste noe ekstra, slik at alle kan være med, sier Sætereie.

– Alle er veldig stolte av skolen, og jeg opplever at både elever og ansatte har et eierskap til Berg, og følelsen av at vi bygger skolen sammen, sier rektor Hestenes.

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse